The elements of civics during the lessons of polish as a foreign language

Authors

  • Bartłomiej Maliszewski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, ul. Weteranów 18, 20-038 Lublin https://orcid.org/0000-0002-3813-3971

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.24

Keywords:

glottodidactics, specialised language, civics, election

Abstract

During preparatory courses for foreigners who intend to study in Poland, there is a need to introduce a specialised language variety and harmoniously combine teaching language with the transfer of knowledge necessary in selected fields of study. This article concerns the teaching of candidates planning to undertake the studies in humanities. It presents the manner of introducing the elements of civics to the tasks that serve to develop and test language competences at the B2 level. It presents lexical and grammatical exercises, text comprehension tasks and stimuli to oral and written assignments, which are to familiarise students with the principles of the Polish electoral law, introduce them to the world of Polish politics and promote the desired social behaviours. The training of language skills becomes an excellent opportunity to disseminate knowledge in specific fields and, at the same time, shape civic attitudes. Thus, voting can be thought of as the manifestation of both language skills and social activity which young people should be encouraged to undertake.

References

Arystoteles, 2009, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, Warszawa.
Google Scholar

Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 69–80.
Google Scholar

Eco U., 2003, Nieobecna struktura, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar

Kajak P., 2010, O polityce po polsku – treści politologiczne na zajęciach języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 137–143.
Google Scholar

Kołodziej D., 1996, Nauczanie historii Polski kandydatów pochodzenia polskiego ze Wschodu na studia w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 177–183.
Google Scholar

Krawczuk A., 2006, Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum”, nr 2(52), s. 137–153.
Google Scholar

Mazur J., 1996, Rola kształcenia specjalistycznego w przygotowaniu merytorycznym i komunikacyjnym cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–11.
Google Scholar

Modrzejewska E., 2012, »Lógos«, »éthos«, »pathos« w praktyce medialno-politycznej. Środki przekonywania w cytowanych wypowiedziach opozycji, „Forum Artis Rhetoricae”, nr 2 (29), s. 55–78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10580530.2012.634298

Ożóg K., 2005, Język w wyborach do Parlamentu Europejskiego (na przykładzie wyborów w Polsce), „Polityka i Społeczeństwo”, nr 2, s. 85–93.
Google Scholar

Pisarek W., 2002, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Kraków.
Google Scholar

Rak M., 2015, Co to jest kulturem?, „LingVaria” X, z. 2(20), s. 305–316. https://doi.org.10.12797/LV.10.2015.20.23
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23

Wojtak M., 2010, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Lublin.
Google Scholar

Worsowicz M., 2016, Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, t. 31, nr 1, s. 137–147. http://dx.doi.org/10.18778/1505-9057.31.11
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 425–441; https://doi.org/10.18778/08606587.26.29
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29

Published

2020-12-23

How to Cite

Maliszewski, B. (2020). The elements of civics during the lessons of polish as a foreign language . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 421–434. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.24