Teaching Culture and Language Through Images and Vocabulary (on a Basis of a Multimodal Project “Lubimy Lublin”)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.02

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, culture, multimodality

Abstract

In modern Polish language courses, integrated teaching of both language and culture is quite a popular option. This fact is backed up by numerous publications which serve that purpose. In the following article, we are discussing the goals of the Lubimy Lublin [We Like Lublin – translator’s note] project, which additionally combines testing and developing communication skills with a transfer of knowledge concerning the local culture. The Project is characterised by its multimodal nature by including films and associated language exercises with an attractive graphical style. It is also deeply rooted in the methodology of teaching Polish as a foreign language and, at the same time, can provide inspiration for the development of further filmic-textual classes that will serve to teach language and culture.

References

Brzeziński J., Chrupczalska-Laskowska A., Dziak A., Hudy W., Maliszewski B., 2021, Lubimy Lublin, lubimylublin.umcs.pl [11.12.2022].
Google Scholar

Burzyńska-Kamieniecka A., Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle, Wrocław.
Google Scholar

Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina, Lublin.
Google Scholar

Cichoń A., 2018, Kultura regionalna w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 67–71.
Google Scholar

Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar

Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy, Łódź.
Google Scholar

Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar

Foland-Kugler M., 2001, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar

Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 145–152.
Google Scholar

Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Kubicka E. (red.), 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.
Google Scholar

Miodunka W., Wróbel J., 1968, Polska po polsku, Warszawa.
Google Scholar

Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław, s. 206–219.
Google Scholar

Prizel-Kania A., Bucko D., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce, Kraków.
Google Scholar

Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 97–113, http://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Szamryk K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar

Szelc-Mays M., 2010, Witamy na Podkarpaciu, Rzeszów.
Google Scholar

Wieczorek I. (red.), 2014, Poznajmy się w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Wierzbicka A., 1999, Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, przeł. T. Kornacki, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 228–269.
Google Scholar

Wierzbicka A., 1999, Emocje. Język i „skrypty kulturowe”, przeł. T. Dobrzyńska, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 163–227.
Google Scholar

Zarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 199–206.
Google Scholar

Žák-Caplot K., 2021, Warszawa dla początkujących, Warszawa.
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Maliszewski, B. (2022). Teaching Culture and Language Through Images and Vocabulary (on a Basis of a Multimodal Project “Lubimy Lublin”). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 17–30. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.02