Teaching Culture and Language Through Images and Vocabulary (on a Basis of a Multimodal Project “Lubimy Lublin”)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.02Keywords:
teaching Polish as a foreign language, culture, multimodalityAbstract
In modern Polish language courses, integrated teaching of both language and culture is quite a popular option. This fact is backed up by numerous publications which serve that purpose. In the following article, we are discussing the goals of the Lubimy Lublin [We Like Lublin – translator’s note] project, which additionally combines testing and developing communication skills with a transfer of knowledge concerning the local culture. The Project is characterised by its multimodal nature by including films and associated language exercises with an attractive graphical style. It is also deeply rooted in the methodology of teaching Polish as a foreign language and, at the same time, can provide inspiration for the development of further filmic-textual classes that will serve to teach language and culture.
References
Brzeziński J., Chrupczalska-Laskowska A., Dziak A., Hudy W., Maliszewski B., 2021, Lubimy Lublin, lubimylublin.umcs.pl [11.12.2022].
Google Scholar
Burzyńska-Kamieniecka A., Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle, Wrocław.
Google Scholar
Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina, Lublin.
Google Scholar
Cichoń A., 2018, Kultura regionalna w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 67–71.
Google Scholar
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Dembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy, Łódź.
Google Scholar
Dobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.
Google Scholar
Foland-Kugler M., 2001, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar
Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 145–152.
Google Scholar
Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kubicka E. (red.), 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.
Google Scholar
Miodunka W., Wróbel J., 1968, Polska po polsku, Warszawa.
Google Scholar
Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław, s. 206–219.
Google Scholar
Prizel-Kania A., Bucko D., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce, Kraków.
Google Scholar
Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 97–113, http://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Szamryk K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
Szelc-Mays M., 2010, Witamy na Podkarpaciu, Rzeszów.
Google Scholar
Wieczorek I. (red.), 2014, Poznajmy się w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, przeł. T. Kornacki, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 228–269.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Emocje. Język i „skrypty kulturowe”, przeł. T. Dobrzyńska, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 163–227.
Google Scholar
Zarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 199–206.
Google Scholar
Žák-Caplot K., 2021, Warszawa dla początkujących, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

