Genological traps for slavs from the east (on the basis of written works on certificate examinations in polish from 2019, B1 level)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.11

Keywords:

genre pattern, writing, pragmatic genres, certificate exam

Abstract

There are tasks on the state certificate examinations in Polish as a foreign language, included in examination papers in the part: Writing, aiming at checking of the skill of foreigners to properly formulate texts representing certain popular Polish pragmatic genres. The authors provide a survey of written utterances from 2019 in terms of their genological correctness, mainly in the structural aspect. They analyzed texts were written by persons of East Slavic origin, since Slavs from the East constitute a considerate majority of candidates taking the Polish state certificate examination. Due to the same reason, the analyses focused on examination sheets from B1 level – this level is the most popular with the foreigners. Making a list of errors may be useful in the Polish language teaching in classes dedicated to development of the skill of writing.

References

Baraniwska O., 2007, Polsko-ukraińskie interferencje gra­matyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 747–753.
Google Scholar

Czernysz T., 2005, Polsko-ukraińskie pułapki języko­we: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczy­wistości europejskiej, Warszawa, s. 477–481.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., Polskie i ukraińskie życzenia w kontekście genologicznym i glottodydaktycznym (w druku).
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., Maliszewski B., 2018, Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: A. Krawczuk, I. Bundza (red.), Poloni­styka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, Kijów, s. 354–363.
Google Scholar

Dziennik Ustaw, 2012, poz. 161, roz. IV, art. 30, p. 7.
Google Scholar

Hudy V., Aspekt stylistyczny listu motywacyjnego na tle innych aspektów wzorca gatunkowego (w języku polskim i ukraińskim) (w druku).
Google Scholar

Janowska I. i in. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E.G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
Google Scholar

Maliszewski B., 2019, Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży z Ukrainy, „Roczniki Humanistyczne”, t. LXVII, z. 10, s. 99–112. http://dx.doi.org/10.18290/rh.2019.67.10-7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2019.67.10-7

Mazur J. (red.), 1993, Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, Lublin.
Google Scholar

Standardy wymagań egzaminacyjnych, 2016, w: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, Dz.U. z dnia 20 marca 2016, http://prawo.sejm.gov.pl [15.05.2020].
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

www.certyfikatpolski.pl/o-egzaminie/zbiory-zadan/ [15.05.2020].
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Przechodzka, G., & Hudy, V. (2020). Genological traps for slavs from the east (on the basis of written works on certificate examinations in polish from 2019, B1 level) . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 209–224. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.11