The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language

Authors

  • Anna Dunin-Dudkowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin https://orcid.org/0000-0003-2102-7117

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16

Keywords:

genre studies, genre of speech, genre pattern, cover letter, teaching Polish as a foreign language

Abstract

Genres are products of cultures, reflecting the needs and practices of communities that have created them. Teaching the Polish language to foreigners, we should make them familiar with numerous Polish genres of speech, recommended in programmes of teaching Polish as a foreign language. The cover letter is a relatively new genre in the Polish continuum of speech, adopted from the Anglo-Saxon culture after the transition in 1989. It is a complex genre, deriving from others, such as the official letter, application, advertisement letter, and CV. The article presents a description of the genre, according to the genre pattern by Maria Wojtak, including four aspects: structural, pragmatic, ontological and linguistic. The dynamics of the genre resulted in the creation of a canon model, alternative variants and adaptive variants of this type of letter. The definition of the cover letter in terms of genre studies states that it is a short text (maximum one page) with a strictly defined structure, aiming at making the recipient (potential employer) hire the sender, it shows the sphere of life related to the world of labour and education, and is usually expressed in a schematic and clichéd manner (usage patterns are often copies of normative patterns). Foreigners should learn all four aspects of description of this genre of speech for effective communication in the environment of the Polish language and culture.

References

Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, transl. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar

Balbus S., 2000, Zagłada gatunków, in: W. Bolecki, I. Opacki (eds.), Genologia dzisiaj, Warszawa, pp. 156–171.
Google Scholar

Cieślak I., Cieślak L., 2005, Egzamin gimnazjalny. Jak to napisać, Toruń.
Google Scholar

Deming D. J., 2017, The growing importance of social skills in the labour market, http://scholar.harvard.edu/files/ddeming/files/deming_socialskills_aug16.pdf [7.04.2019].
Google Scholar

Gajda, S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, in: J. Bartmiński (ed.), Współczesny język polski, pp. 255–268.
Google Scholar

Grzesiak E., 1998, Schematy indywidualizować. Redagowanie pism użytkowych, “Polonistyka” 2, pp. 103–106.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (eds.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kałkowska A., 1982, Struktura składniowa listu, Wrocław.
Google Scholar

Kering A., Głogowski T., 2000, Curriculum vitae, czyli twój życiorys. Listy motywacyjne, Olkusz.
Google Scholar

Krauz M., 2001, Kompozycja listu motywacyjnego, „Tyczyńskie Zeszyty Naukowe”, no. 2, Tyczyn.
Google Scholar

Kurtuy A., 2019, How to write a motivation letter. Guide for beginners, https://novoresume.com/career-blog/how-to-write-a-motivation-letter [15.04.2019].
Google Scholar

Kuziak M., Rzepczyński S., 2012, Jak pisać?, Bielsko-Biała.
Google Scholar

Latham-Koenig C., Oxenden C., Lambert J., 2015, English File. Advanced Student’s Book, Oxford.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E., 2016, Pisać jak z nut, Kraków.
Google Scholar

Lurie S., 2013, The Cover Letter: A Short History of Every Job-Seeker’s Greatest Annoyance, https://www.theatlantic.com/business/archive/2013/09/the-cover-letter-a-shorthistory-of-every-jobseekers-greatest-annoyance/279564/ [15.04.2019].
Google Scholar

Madeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice.
Google Scholar

Malinowska E., 2001, Wypowiedzi administracyjne. Struktura i pragmatyka, Opole.
Google Scholar

Marcjanik M., 2001, Etykieta językowa, in: J. Bartmiński (ed.), Współczesny język polski, Wrocław, pp. 271–181.
Google Scholar

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar

Skwarczyńska S., 1937, Teoria listu, Lwów.
Google Scholar

Szydłowski B., 1999, Praktyczny poradnik poszukiwania pracy. Listy motywacyjne i curriculum vitae, Kraków.
Google Scholar

Tullis G., Trappe T., 2000, New Insights into Business, Harlow.
Google Scholar

Wojtak M., 1999, Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka, no. VIII, pp. 105–117.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin
Google Scholar

Wolny M., 1998, List motywacyjny jako nowy gatunek językowy, „Poradnik Językowy”, vol. 4/5, pp. 1–11.
Google Scholar

Wolska K., 1967, Jak pisać listy i podania. Poradnik, Warszawa.
Google Scholar

Wolska K., Spirydowicz E., 1974, Listy, podania, pisma urzędowe, Warszawa.
Google Scholar

Zgółkowa H., 1994–2005, Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, Poznań
Google Scholar

Downloads

Published

2019-12-19

How to Cite

Dunin-Dudkowska, A. (2019). The cover letter as a genre of speech in teaching Polish as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 231–243. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.16