Language errors in texts written by prospective teachers of Polish as a foreign language

Authors

  • Iwona Dembowska-Wosik Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.15

Keywords:

language error, Polish as a foreign language teacher education, language competence

Abstract

The author analyses language errors found in texts written by the University of Lodz students preparing to work as teachers of Polish as a foreign language. She presents a classification of these errors and numerous examples. They illustrate the alarming phenomenon that the future teachers of Polish as a foreign language do not possess sufficient competence in their own native language (which is true for both students of Polish philology at the B.A. and M.A. level and foreign philologies). Therefore, there exists an urgent need to take action against this worrying tendency.

References

Bańko M., 2009, Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P. E., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Markowski A., 2012, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Google Scholar

Müldner-Nieckowski P., 2003, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Saloni Z., 1971, Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego. Próba analizy językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar

sjp.pwn.pl.
Google Scholar

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2011, red. A. Markowski, Warszawa.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Dembowska-Wosik, I. (2015). Language errors in texts written by prospective teachers of Polish as a foreign language. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 223–236. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.15

Most read articles by the same author(s)