Methodological mistakes in planning and teaching classes

Authors

  • Iwona Janowska Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Języka Polskiego jako Obcego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.11

Keywords:

mistake, foreign language teacher, teacher training, European standards, reflection

Abstract

This paper is not a simple enumeration of teachers’ mistakes although it discusses them often. Referring to the operational framework for teachers at various stages of the didactic process outlined in the European Portfolio for Student Teachers of Languages, we mainly focus on questions such as what teachers should do in specific – sometimes difficult – situations, what their roles or attitudes should be, what they should avoid, what they should pay special attention to, etc. The most typical drawbacks and shortcomings (as they are not countable or predictable) are presented in the context of negative consequences they cause as well as the remedies to be applied in order to prevent such anomalies in the future. A remedy that is often found effective in solving didactic issues we encounter in our daily work is a widely understood reflection on our own educational competencies and professional improvement.

References

Dąbrowska A., Pasieka M., 2013, Potknięcia i omyłki kandydatów na lektorów języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna. W obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. 1, Lublin, s. 241–252.
Google Scholar

Newby D., Allan R., Fenner A.-B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K, 2007, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, Warszawa.
Google Scholar

Houssaye J., 2014, Le triangle pédagogique. Les différentes facettes de la pédagogie, Paryż.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710126720

Janowska I., 2012, Proces przystosowania materiałów dydaktycznych z języka polskiego jako obcego do zasad podejścia zadaniowego, „Postscriptum polonistyczne”, nr 2, s. 177–198.
Google Scholar

Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy, wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238.
Google Scholar

Janowska I., 2015, Planowanie jednostek lekcyjnych i metodycznych – modele i schematy, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 63–88.
Google Scholar

Jedynak M., 2011, Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków obcych a rozwijanie autonomii. Problemy z jego wdrażaniem wśród studentów filologii angielskiej, w: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel, PoznańKalisz-Konin, s. 485–496.
Google Scholar

Perrenoud Ph., 2012, Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant, Paryż.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710124375

Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
Google Scholar

Schön D., 1994, Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel, Montreal.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Janowska, I. (2015). Methodological mistakes in planning and teaching classes. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 155–171. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.11