Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.14Słowa kluczowe:
ESOKJ, działania mediacyjne, testowanie, język polski jako obcy, zadania mediacyjneAbstrakt
Na początku XXI wieku większość instytucjonalnych egzaminów z języków obcych w Europie została dostosowana do opisów biegłości językowej zawartych w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego (2001/2003). Tymczasem wydany w 2020 r. tom uzupełniający – CEFR – Companion volume znacząco rozszerzył koncepcję posługiwania się językiem, wprowadzając nowe skale i deskryptory w zakresie mediacji. Doprecyzowane i uszczegółowione działania mediacyjne zyskały nowy wymiar, co powinno zostać uwzględnione nie tylko w procesie kształcenia językowego, ale również w testowaniu i certyfikacji znajomości języków obcych. Celem artykułu jest charakterystyka działań mediacyjnych w nowym ujęciu oraz próba implementacji mediacji na gruncie certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Przedmiotem rozważań będą: specyfika działań mediacyjnych, mediacja w standardach wymagań egzaminacyjnych dla języka polskiego jako obcego oraz zasady tworzenia zadań mediacyjnych, które mogą posłużyć autorom testów i materiałów dydaktycznych.
Bibliografia
Biedermann A., 2014, La médiation linguistique dans un contexte d’enseignement des langues étrangères, „Synergies Chili”, nr 10, s. 83–91 [online], https://gerflint.fr/Base/Chili10/biedermann.pdf [13.05.2023].
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [13.05.2023].
Google Scholar
Council of Europe, 2022, Enriching 21st century language education. The CEFR Companion volume in practice, Strasbourg.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar
Hallet W., 2008, Zwischen Sprachen und Kulturen vermitteln. Interlinguale Kommunikation als Aufgabe, „Der fremdsprachliche Unterricht Englisch”, nr 93, s. 2–7.
Google Scholar
Huver E., 2018, Penser la médiation dans une perspective diversitaire, „Recherches en didactique des langues et des cultures”, nr 15/2 [online], http://journals.openedition.org/rdlc/2964 [20.08.2022].
Google Scholar
Janowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.
Google Scholar
Kolb E., 2009, Finite Resources – Infinite Communication: Sprachmittlung im Englischunterricht der Unterstufe, „ForumSprache”, nr 1, s. 69–86.
Google Scholar
Kolb E., 2016, Sprachmittlung: Studien zur Modellierung einer komplexen Kompetenz, Münster/New York.
Google Scholar
Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
North B., Piccardo E., Goodier T., 2019, Broadening the scope of language education: mediation, plurilingualism, and collaborative learning: the CEFR Companion Volume, „Journal of e-Learning and Knowledge Society”, t. 15, nr 1, s. 17–36 [online], https://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1612 [13.05.2023].
Google Scholar
Piccardo E., North B., 2019, The Action-oriented Approach: A dynamic vision of language education, Bristol.
Google Scholar
Reimann D., 2014, Sprachmittlung, „ProDaZ: Deutsch als Zweitsprache in allen Fächern” [online], https://www.uni-due.de/imperia/md/content/prodaz/reimann_sprachmittlung.pdf [20.08.2022].
Google Scholar
Stathopoulou M., 2015, Cross-Language Mediation in Foreign Language Teaching and Testing, Bristol.
Google Scholar
Wygotski L.S., 1989, Myślenie i mowa, Warszawa.
Google Scholar
https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2018/11/arkusz_c2_2.pdf, https://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2019/09/C1_test.pdf [13.05.2023].
Google Scholar
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4897013/przepowiednia [13.05.2023].
Google Scholar
https://www.empik.com/przepowiednia-kieres-emilia,p1238028792,ksiazka-p [13.05.2023].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-16 - (2)
- 2023-12-07 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.