Teaching Polish through project activities (based on the project "Polskie cztery pory roku w Charkowie")

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.15

Keywords:

task-based language teaching, Polish as a foreign language, Polish language summer school, Ukrainian-speaking students, “Polskie cztery pory roku” project

Abstract

The article presents the concept and tasks implemented as part of the didactic and scientific “Polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią” project. The project uses a task-based method to developing communication and socio-cultural competences of Ukrainian-speaking recipients. This approach worked especially well during a summer school program of Polish language and culture called “Summer with Copernicus”. The article describes the activities carried out during the summer school. Forms and methods of communication in Polish have been divided into three types: the field of didactics, private everyday life, and social life. Particular attention was paid to the analysis of the student­-teacher project, which fully implemented the principles of a task-based approach to teaching and learning Polish as a foreign language. The article contains a description of the stages of this task and the resulting product – a textbook for learning Polish as a foreign language for Ukrainian-speaking recipients entitled Miasto i jego mieszkańcy.

References

Ellis R., Skehan P., Li Sh., Shintani N., Lambert C., 2019, Task-Based Language Teaching. Theory and Practice, Cambridge.
Google Scholar

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar

Ewaluacja projektu polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią, 2022, https://polskie4poryroku.umk.pl/pliki/ewaluacja%20projektu%20
Google Scholar

Polskie4PoryRoku-31-12-2022.pdf [05.03.2023].
Google Scholar

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa.
Google Scholar

Gębal P.E., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Góralczyk-Mowczan P., 2017, Letnia szkoła języka polskiego i kultury polskiej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ – podsumowanie trzech lat doświadczeń, w: R. Maćkowiak, E. Wojtczak (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, Łódź, s. 23–29.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Jaroszyński A., 1990, Kursy języka polskiego i kultury polskiej dla studentów zagranicznych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 1974–1987, „Studia Polonijne”, t. 13, s. 153–166.
Google Scholar

Krawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodyka nauczania języka polskiego. Język i kultura w dydaktyce polonistycznej na Ukrainie: Podręcznik dla szkół wyższych, Kijów.
Google Scholar

Kryg H., 2022, Aspekt czasownika w perspektywie nauczania języka polskiego jako obcego osób pochodzenia niemieckiego i wschodniosłowiańskiego, nieopublikowana rozprawa doktorska, napisana pod kier. D. Wiśniewskiej i W. Hofmańskiego, Poznań.
Google Scholar

Róg T., 2021, Podejście zadaniowe: założenia teoretyczne i rozwiązania praktyczne, „Języki Obce w Szkole”, 4/21, s. 97–108.
Google Scholar

Sałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., 2012, Kultura popularna w podejściu zadaniowym: realizacja projektu „Subiektywna mapa studentów Szkoły Letniej 2010”, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego: materiały z konferencji naukowej, Warszawa, s. 41–55.
Google Scholar

Wawrzeń M., 2017, Chrząszcz w Szczawnicy: kilka słów o metodzie projektu jako zadaniowej formie pracy, w: E. Kubicka, M. Berend, M. Rittner (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego IV, Toruń, s. 311–324.
Google Scholar

Wojtoń R., 2010, Szkoła letnia oraz Spotkania z tradycją jako sposoby promocji języka i kultury polskiej, w: K. Birecka, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń, s. 141–144.
Google Scholar

https://polskie4poryroku.umk.pl/pages/Menu/ [05.03.2023].
Google Scholar

Published

2023-12-07 — Updated on 2024-02-16

Versions

How to Cite

Butko, S., & Gębka-Wolak, M. (2024). Teaching Polish through project activities (based on the project "Polskie cztery pory roku w Charkowie"). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 233–246. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.15 (Original work published December 7, 2023)