Eduroom on lessons of polish as a foreign language – a virtual escape room

Authors

  • Paulina Kaźmierczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź https://orcid.org/0000-0002-6980-5988

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.25

Keywords:

Polish as a foreign language, virtual escape room, application, remote teaching

Abstract

The aim of the article is to present the possibilities of using the technology of escape rooms in the teaching Polish a foreign language. The process of adapting for educational purposes this popular form of entertainment, commonly known in its English version as an escape room, will be followed. The need to change the form of language classes from stationary to remote work results in the introduction of new ideas for attracting the attention of students during the lessons. An excellent way to do this is to use the opportunities offered by access to new technologies. The potential of various platforms, applications, and online tools is widely described on groups that bring together teachers using Facebook. It is impossible to ignore the fact that a treasury of knowledge in this area is provided by the advice of English and Polish philologists who work mainly with Polish children. However, the tools indicated by them can also be successfully adapted for classes with foreigners – practically at any language level and regardless of age or nationality. This article pays special attention to the applications: Genial.ly, Microsoft Teams and Sutori.  

References

Bradford C.C., Brown V., El Houari M., Trakis J. M., Weber J. A., Buendgens-Kosten J., 2021, English Escape! Using breakout games in the intermediate to advanced EFL classroom, „Ludic Language Pedagogy”, t. 3, s. 1–20.
Google Scholar

eduroom 1 https://view.genial.ly/6074466e5bb9470dc4a3922f/interactive-content-byla-jestbedzie (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 2 https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=7xpEYw7al0O7fvnUcF6WO4NQKBGDVJ9GrBhRH0j9iNJUOEtORVo5UjFCMlY3R1AwUEZXR0FRWTY0Ry4u (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 3 https://www.sutori.com/story/byl-jest-bedzie--WaPpJfbRtFN3tMWh1zVnDNMg (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 4 https://view.genial.ly/60746995e45ab80d4a7cb1d4/social-horizontal-post-byla (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 5 https://view.genial.ly/60746b672eb39f0da8eec06a/vertical-infographic-jest (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 6 https://learningapps.org/watch?v=pj3n0uahk21 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

eduroom 7 https://wordwall.net/pl/resource/14365634 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

facebook 1 S’cape Club, les escape games pédagogiques, https://www.facebook.com/groups/2353388058240949/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

facebook 2 Educational Escape Rooms, https://www.facebook.com/groups/924220401381979/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

facebook 3 ESCAPE ROOMOWY RAJI, https://www.facebook.com/groups/2304039533217751/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

facebook 4 Escape Room w Genially, https://www.facebook.com/groups/escaperoomgenially (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

facebook 5 ESCAPE ROOM w edukacji, https://www.facebook.com/groups/797701987331000/about (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

Fotaris P., Mastoras T., 2019, Escape Rooms for Learning: A Systematic Review, 10.34190/GBL.19.179.
Google Scholar

Gómez López A., 2019, The use of escape rooms to teach and learn English at university, w: Pérez-Aldeguer S., Akombo D., Research, technology and best practices in Education, Eindhoven, s. 94–102.
Google Scholar

Gruza D., Pabiańczyk A., 2016, Język polski 2.0 – zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, Fundacja Edu&More, Warszawa.
Google Scholar

Kaźmierczak P., 2020a, Escape room – nowa zagadka glottodydaktyki polonistycznej, w: E. Kubicka, M. Berend, A. Walkiewicz, Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego V, Toruń, s. 301–315.
Google Scholar

Kaźmierczak P., 2020b, Czy aplikacja Genial.ly rzeczywiście jest genialna? O potencjale narzędzi online podczas zdalnego nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 559–570.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.33

Lipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

online 1 https://globalna.ceo.org.pl/pokoj-zagadek-escape-room (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar

online 2 https://educarium.pl/inspiracje/zabawy-rozwijajace-zmysly/edukacja-w-escape-roomie(dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

online 3 https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/41775,Escape-Room-na-Przystanku-Historia-dodatkowe-gry-w-tygodniu-i-w-sobote.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

online 4 https://histmag.org/Escape-room-Wsypa-Stycznosc-z-historia-nie-konczy-sie-w-pokoju-zagadek-17603 (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

online 5 https://zakreconybelfer.pl/2017/03/zagadkowa-sprawa.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

online 6 https://zakreconybelfer.pl/2019/03/relacje-w-akcji.html (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

online 7 https://lockme.pl/pl/blog/poradnik-live-cam-escape-wersja-korporacyjna (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar

online 8 https://www.youtube.com/channel/UCm5h-am8xHM5uDt04pcsW3w/videos (dostęp:15.05.2021).
Google Scholar

online 9 https://www.youtube.com/user/superbelfrzy/videos (dostęp: 15.05.2021).
Google Scholar

Veldkamp A., van de Grint L., Knippels M.-Ch. P. J., van Joolingen W. R., 2020, Escape education: A systematic review on escape rooms in education, „Educational Research Review”, t. 31, s. 1–18 https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100364
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100364

Żylinska M., 2007, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Published

2021-12-30

How to Cite

Kaźmierczak, P. (2021). Eduroom on lessons of polish as a foreign language – a virtual escape room. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 365–377. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.25