Wpływ wyboru triad na wyniki skalowania preferencji

Autor

  • Artur Zaborski Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.330.06

Słowa kluczowe:

pomiar preferencji, triady, skalowanie preferencji

Abstrakt

W metodzie triad dla zbioru n obiektów respondentom przedstawiane są wszystkie możliwe trójelementowe zestawy obiektów. Dla każdego zestawu respondent jest proszony o wskazanie, zgodnie ze swoimi preferencjami, pary obiektów najbardziej podobnych oraz pary obiektów najmniej podobnych. Mimo wielu zalet metoda triad nie jest często stosowana w praktyce. Liczba triad jest sześcienną funkcją liczby obiektów i rośnie bardzo szybko wraz ze wzrostem liczby obiektów. Celem pracy jest wskazanie możliwości skalowania preferencji w oparciu o zredukowaną liczbę triad. Zbadano także, czy zmiana zredukowanego zbioru triad wpływa na wyniki skalowania. Wyniki analizy zilustrowano empirycznym przykładem, w którym skalowanie preferencji dla różnych zbiorów triad przeprowadzono za pomocą programu TRISOSCAL.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bijmolt T.H.A. (1996), Multidimensional Scaling in Marketing: Towards Integrating Data Collection and Analysis, Labyrint Publication, Capelle a/d Ussel.
Google Scholar

Burton M.L., Nerlove S.B. (1976), Balanced design for triads tests: two examples from English, “Social Science Research”, no. 5, pp. 247–267.
Google Scholar

Coxon A.P.M. (1982), The User’s Guide to Multidimensional Scaling, Heinemann Educational Books, Exeter.
Google Scholar

Humphreys M.A. (1982), Data collecting effects on nonmetric multidimensional scaling solutions, “Educational and Psychological Measurement”, no. 42, pp. 1005–1022.
Google Scholar

Roskam E.E. (1970), The methods of triads for multidimensional scaling, “Nederlands Tijdschrift Voor de Psychologie”, no. 25, pp. 404–417.
Google Scholar

Zaborski A. (2001), Skalowanie wielowymiarowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Zaborski A. (2003), Wpływ alternatywnych metod pomiaru preferencji na wyniki skalowania wielowymiarowego, “Prace Naukowe AE w Katowicach. Analiza i prognozowanie zjawisk o charakterze niemetrycznym”, pp. 59–69.
Google Scholar

Zaborski A. (2014), Analiza preferencji słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku z wykorzystaniem wybranych metod niesymetrycznego skalowania wielowymiarowego, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 195(14), pp. 216–224.
Google Scholar

Opublikowane

2017-11-15

Jak cytować

Zaborski, A. (2017). Wpływ wyboru triad na wyniki skalowania preferencji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(330), [87]–97. https://doi.org/10.18778/0208-6018.330.06

Numer

Dział

Artykuł