Rola Inspekcji Transportu Drogowego w ograniczeniu wypadków w ruchu drogowym w Polsce

Autor

  • Stanisław Wieteska Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Ubezpieczeń Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Katedra Ubezpieczeń

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.05

Słowa kluczowe:

pojazdy ciężarowe, wypadki, Inspekcja Transportu Drogowego

Abstrakt

W 2001 r. powołano jednostkę Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, na ile powołanie ITD przyczynia się do polepszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. W artykule oprócz naświetlenia celów ITD, organizacji skali wypadków z udziałem ciężarowych pojazdów samochodowych, omawiamy stan ilościowy przeprowadzonych kontroli. Obserwacją obejmujemy lata 2005–2012. Artykuł pokazuje, że dzięki ostrym decyzjom administracyjnym i karnym stopniowo zmniejsza się liczba wypadków i ich skutków z udziałem ciężarowych pojazdów samochodowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Burski Z., Krasowski E. (2009), Analiza realizacji standardów ustawy o transporcie drogowym RP w aspekcie przewozu osobowego, „Motrol”, 11B, s. 32.
Google Scholar

Dąbrowska-Loranc M. (2013), Rola towarzystw ubezpieczeniowych w procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, materiały z I Konferencji Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne, Radom 17 VI, s. 27–37.
Google Scholar

Duś A., Duś-Pilarz J. (2009), Możliwości rejestracyjne tachografów cyfrowych i ich przydatność do analiz wypadków drogowych, „Paragraf na drodze”, numer specjalny, s. 263–274.
Google Scholar

Inspektor drogowy zamiast policjanta? (2011) „Logistyka jakości”, nr 1–2, s. 76–77.
Google Scholar

Kacprzyk R. (2010), Kontrole przewozów ADR prowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego na przykładzie województwa śląskiego. Aspekt ochrony środowiska w pracy inspektora transportu drogowego, Bezpieczeństwo w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych w aspekcie ochrony środowiska, Materiały z ogólnopolskiego seminarium zorganizowanego w dniach 27–28 maja 2010 w Szkole Aspirantów PSP w Krakowie.
Google Scholar

Kazimierowski P. (2009), Ocena stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w roku 2007, „Transport i Komunikacja”, nr 1, s. 22.
Google Scholar

Pasieczny W. (1999), Społeczne koszty wypadków drogowych, „BRD”, nr 9, s. 22–24.
Google Scholar

Ptaszyński P. (2003), Koszty naprawy pojazdu a wysokość szkody w pojeździe, materiały z I Konferencji Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne, Radom 17 VI, s. 239–253.
Google Scholar

Reichel K., Nowakowski Z. (2006), Pojęcie wypadku drogowego i systemu ewidencji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej” nr 7, s. 103.
Google Scholar

Ryś D. (2012), Pojazdy przeciążone na polskich drogach, „Drogownictwo”, nr 12, s. 400–404.
Google Scholar

Sprawozdanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego za rok 2010, 2011, 2012.
Google Scholar

Szwed I. (2014), Preselekcyjny system ważenia a kontrola ITD w firmie, „Transport i Spedycja”, nr 2, s. 40.
Google Scholar

Szymaniak P. (2013), Sędziowie przeciwni większym uprawnieniom ITD, „Dziennik Gazeta Prawna”, 6 maja.
Google Scholar

Szymczak B. (2003), Wysokość roszczenia a odszkodowanie, materiały z I Konferencji Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne, Radom 17 VI, s. 293–301.
Google Scholar

Wardęga R. (2010), Analiza nacisków osi pojazdów ciężarowych na nawierzchnie drogowe, „Drogownictwo”, nr 11, s. 400–401.
Google Scholar

Ważenie pojazdów i przejazdy ponadnormatywne na drogach publicznych – problem nie tylko prawny, „Polskie drogi”, nr 7–8/2002, s. 41.
Google Scholar

Wypadki drogowe w 2013 r., „Miesięcznik Ubezpieczeniowy” 6/2014, wkładka.
Google Scholar

Żaczek R. (2014), Inspekcja Drogowa może kontrolować każdego kierowcę, „Dziennik Gazeta Prawna”, 18 listopada.
Google Scholar

Żółciak T. (2013), Mapy ryzyka pomogą w montowaniu kamer i fotoradarów, „Dziennik Gazeta Prawna”. 13 marca, nr 51 (3441), s. A3.
Google Scholar

Żużewicz K, Konarska M., Łuczak A. (2010), Problematyka wypadkowości kierowców flotowych, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 9, s. 4–8.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie współdziałania straży ochrony kolei, z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego, Dziennik Ustaw nr 223/2004 poz. 2262.
Google Scholar

Zarządzenie Nr 12/2011 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury nr 2/2011 poz. 11.
Google Scholar

Zarządzenie Nr 21/2011 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 31 III 2011 r. w sprawie określenia wysokości współczynnika ryzyka, występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców za rok 2010, Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury nr 4/2011 poz. 26.
Google Scholar

Obwieszczenie Ministra Transportu z 8 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorców dokumentów w tych sprawach (Dz.U. 2007 poz. 968 z poźn. zm.).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-05-19

Jak cytować

Wieteska, S. (2017). Rola Inspekcji Transportu Drogowego w ograniczeniu wypadków w ruchu drogowym w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(325), [65]–76. https://doi.org/10.18778/0208-6018.325.05

Numer

Dział

Artykuł