Różnice kulturowe a struktura konsumpcji w krajach Unii Europejskiej

Autor

  • Mateusz Jankiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Katedra Zastosowań Informatyki i Matematyki w Ekonomii http://orcid.org/0000-0002-4713-778X

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.07

Słowa kluczowe:

kultura, struktura konsumpcji, analiza skupień, modele przestrzenne

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie zróżnicowania kulturowego w krajach Unii Europejskiej oraz jego porównanie ze zróżnicowaniem wydatków konsumpcyjnych tych krajów. Pytanie badawcze dotyczy tego, czy podobieństwo kulturowe krajów jest równoznaczne z podobieństwem w ramach struktury konsumpcji. W badaniu kulturę opisano z wykorzystaniem sześciu wymiarów zaproponowanych przez G. Hofstedego – dystansu do władzy, indywidualizmu a kolektywizmu, męskości a kobiecości, unikania niepewności, orientacji długoterminowej, odpustu a powściągliwości. Struktura konsumpcji została opisana przez udział w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych wydatków na następujące grupy dóbr: dobra trwałego użytku, dobra półtrwałego użytku, dobra nietrwałego użytku oraz usługi. W badaniu zweryfikowano wpływ kultury na udział wydatków na dobra nietrwałego użytkowania oraz usługi w finalnych wydatkach konsumpcyjnych. Podobieństwo kulturowe oraz konsumpcyjne krajów Unii Europejskiej zostało zweryfikowane z wykorzystaniem analizy skupień – algorytmu k‑średnich oraz metody Warda, a zależność między rozważanymi aspektami badania z wykorzystaniem przestrzennego modelu autoregresyjnego oraz modelu błędu przestrzennego.

 

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Borg M. A. (2011), National cultural dimensions as drivers of inappropriate ambulatory care consumption of antibiotics in Europe and their relevance to awareness campaigns, “Journal of Antimicrobial Chemotherapy”, no. 67(3), pp. 763–767.
Google Scholar

Bunn P., Le Roux J., Reinold K., Surico P. (2018), The consumption response to positive and negative income shocks, “Journal of Monetary Economics”, no. 96, pp. 1–15.
Google Scholar

Bywalec Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Campbell J. Y., Mankiw N. G. (1990), Permanent income, current income, and consumption, “Journal of Business & Economic Statistics”, no. 8(3), pp. 265–279.
Google Scholar

De Mooij M., Hofstede G. (2002), Convergence and divergence in consumer behavior: implications for international retailing, “Journal of Retailing”, no. 78(1), pp. 61–69.
Google Scholar

Frątczak E. (ed.) (2009), Wielowymiarowa analiza statystyczna. Teoria – przykłady zastosowań z systemem SAS, SGH, Warszawa.
Google Scholar

Hofstede G., Hofstede G. J. (2007), Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Jankiewicz M. (2018a), The Influence of the Disposable Income on the Consumption Structure in European Countries – Spatio‑Temporal Analysis, “Proceedings of the 4th International Conference on European Integration 2018”, Ostrava, pp. 537–544.
Google Scholar

Jankiewicz M. (2018b), Spatio‑temporal analysis of the convergence on consumption expenditures in the European Union countries, [in:] C. Brătianu, A. Zbuchea, A. Viţelar (eds.), Challenging the status quo in management and economics: Strategica International Academic Conference, Sixth Edition, Tritonic Publishing House, Bucharest, pp. 142–154.
Google Scholar

Janoś‑Kresło M., Mróz B. (eds.) (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa.
Google Scholar

Jovanovic M. (2016), Empirical analysis of income changes impact on food consumption expenditure, “Poljoprivredai Sumarstvo”, no. 62(3), pp. 49–56.
Google Scholar

Khan K., Chen F. E.I., Kamal M. A., Shaikh S. A. (2015), Determinants of Consumption Function. Case of China and G7 Countries, “International Journal of Economics and Empirical Research”, no. 3(4), pp. 202–210.
Google Scholar

Małysa‑Kaleta A. (2015), Kierunki oraz determinanty zmian struktury konsumpcji w krajach Unii Europejskiej, “Studia Ekonomiczne”, no. 231, pp. 56–79.
Google Scholar

Masih A. M., Masih R. (1997), On the temporal causal relationship between energy consumption, real income, and prices: some new evidence from Asian‑energy dependent NICs based Modeling”, no. 19(4), pp. 417–440.
Google Scholar

Podoshen J. S., Li L., Zhang J. (2011), Materialism and conspicuous consumption in China: A cross‑cultural examination, “International Journal of Consumer Studies”, no. 35(1), pp. 17–25.
Google Scholar

Schabenberger O., Gotway C. A. (2005), Statistical Methods for Spatial Data Analysis, Champion & Hall/CRC, Boca Raton, London−New York.
Google Scholar

Schaefer A., Crane A. (2005), Addressing sustainability and consumption, “Journal of Micromarketing”, no. 25(1), pp. 76–92.
Google Scholar

Soares A. M., Farhangmehr M., Shoham A. (2007), Hofstede’s dimensions of culture in international marketing studies, “Journal of Business Research”, no. 60(3), pp. 277–284.
Google Scholar

Subocz D. (2012), Geert Hofstede – praktyczne zastosowanie wymiarów kultur narodowych, “Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska”, no. 25(1–2), pp. 41–52.
Google Scholar

Suchecki B. (ed.) (2010), Ekonometria przestrzenna: metody i modele analizy danych przestrzennych, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Suchecki B. (ed.) (2012), Ekonometria przestrzenna II: modele zaawansowane, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Yeniyurt S., Townsend J. D. (2003), Does culture explain acceptance of new products in a country? An empirical investigation, “International Marketing Review”, no. 20(4), pp. 377–396.
Google Scholar

Zukin S., Maguire J. S. (2004), Consumers and consumption, “Annual Review of Sociology”, no. 30, pp. 173–197.
Google Scholar

Opublikowane

2019-10-31

Jak cytować

Jankiewicz, M. (2019). Różnice kulturowe a struktura konsumpcji w krajach Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(344), 101–113. https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.07

Numer

Dział

Artykuł