Projekt badawczy ESPON oraz dyrektywa INSPIRE jako narzędzia wspomagania planowania przestrzennego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.08Słowa kluczowe:
planowanie, planowanie przestrzenne, informacja przestrzenna, monitoring zagospodarowania przestrzennego, Unia EuropejskaAbstrakt
Mając na względzie zakres prac badawczych prowadzonych dotychczas w ramach programu ESPON oraz zakres danych przestrzennych gromadzonych w myśl dyrektywy INSPRE, a także współczesne wyzwania stojące przed planowaniem przestrzennym, można zakładać, iż opisane wyżej inicjatywy powinny usprawniać planowanie zagospodarowania przestrzennego w szczególności w odniesieniu do takich dwóch zagadnień jak: 1) zintegrowane planowanie rozwoju jednostek terytorialnych – planowanie zintegrowane oznacza – w największym skrócie – uwzględnianie w procesie planowania rozwoju współzależności między działaniami nakierowanymi na kreowanie wzrostu gospodarczego, zaspakajanie potrzeb społecznych i ochronę środowiska, przy jednoczesnym uwzględnianiu tego, iż zdecydowana większość działań rozwojowych ma kontekst terytorialny – tzn. wpływa na zagospodarowanie przestrzeni lub wymaga określonych form (obiektów) zagospodarowania przestrzennego. Aby planować w sposób zintegrowany, należy więc dysponować wiedzą o skutkach przestrzennych dotychczasowych decyzji rozwojowych (których to informacji dostarczają obie ww. inicjatywy europejskie – w szczególności program ESPON badający konsekwencje dotychczasowych polityk przestrzennych), co pozwala antycypować konsekwencje przyszłych planów rozwoju przestrzennego. 2) planowanie w obszarach funkcjonalnych oraz w obszarach problemowych – tj. w obszarach, których granice nie są zbieżne z podziałem administracyjnym danego terytorium, lecz są zdeterminowane specyfiką procesów rozwojowych na określonym obszarze. Obserwacja procesów rozwoju na poziomie lokalnym i regionalnym, pokazuje, że ustalone podziały administracyjne utrudniają często współpracę terytorialnych jednostek administracyjnych tworzących złożone układy aglomeracyjne (miejskie, przemysłowe), dysponujących wspólnymi zasobami środowiska przyrodniczego (przykładem mogą być rozległe obszary chronione lub obszary rolnicze – tzw. strefy żywicielskie), czy też dotkniętych podobnymi problemami rozwojowymi (np. obszary przekształceń strukturalnych, obszary zagrożone naturalnymi klęskami żywiołowymi itp.). W zarządzaniu obszarami funkcjonalnymi pojawia się konieczność ich delimitacji. Jednym z problemów tworzenia planów zagospodarowania przestrzennego dla obszarów funkcjonalnych jest więc kwestia wyboru kryteriów delimitacji poprzez określenie przestrzennego zasięgu procesów (zjawisk) determinujących funkcje obszaru (np. funkcje metropolitalne). Do tego celu również niezbędne są informacje o procesach przestrzennych, gromadzonych przede wszystkim w geoportalach tworzonych na podstawie dyrektyw INSPIRE.
Skuteczność planowania zintegrowanego jak i możliwość jego zastosowania do obszarów funkcjonalnych – składających się z wielu jednostek administracyjnych – są zdeterminowane dostępem do informacji przestrzennej, gromadzonej w usystematyzowany sposób. Stanowi ona podstawę do budowania prognoz w planach zagospodarowania przestrzennego odnoszących się do regulacji zawartych w planach jak i decyzji podejmowanych na ich podstawie. Prognozowanie w planowaniu stanowi punkt wyjścia do formułowania celów polityki przestrzennej, stąd trafność prognoz, zależna od doboru informacji, w dużej mierze przesądza o słuszności wybranych celów rozwoju przestrzennego.
Pobrania
Bibliografia
Agenda Terytorialna Unii Europejskiej. W kierunku bardziej konkurencyjnej i zrównoważonej Europy zróżnicowanych regionów, dokument zaakceptowany na Nieformalnym Spotkaniu Ministrów ds. Rozwoju Miast i Spójności Terytorialnej w Lipsku w dniach 24/25 maja 2007 r., [w:] Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Rozwój Regionalny >> Polityka przestrzenna >> Spójność terytorialna >> Współpraca międzyrządowa Państw Członkowskich UE, http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/Spojnosc_terytorialna/Wspolpraca_miedzyrzadowa/Documents/AT_PL.pdf
Google Scholar
Drzazga D. (2011), Planowanie przestrzenne jako instrument zarządzania rozwojem jednostek terytorialnych w ujęciu teoretycznym, [w:] Stawasz D., Drzazga D., Szydłowski C, "Wybrane aspekty sprawności zarządzania w administracji publicznej", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Google Scholar
Drzazga D. (2006), Planowanie przestrzenne w Unii Europejskiej, [maszynopis po recenzji: T. Kudłacz]
Google Scholar
Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 25.04.2007
Google Scholar
Dyrektywa INSPIRE (2012), [w:] "Akademia INSPIRE. Geoinformacja w praktyce", United Nation Environment Programme, Global Resources Information Database (GRID) Warszawa, http://www.akademiainspire.pl/dyrektywa-inspire
Google Scholar
Korcelli P., Degórski M., Drzazga D., Komornicki T., Markowski T., Szlachta J., Węcławowicz G, Zaleski J., Zaucha J. (2010), Ekspercki Projekt Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2033, [w:] Studia KPZK PAN, T. CXXVIII, Warszawa
Google Scholar
ESPON (2005), Ministerstwo Gospodarki, http://www.mgip.gov.pl/Polityka+regionalna/Espon/
Google Scholar
ESPON. Krajowy punkt kontaktowy (2012), http://www.espon.pl/
Google Scholar
Europejska Sieć Obserwacyjna Planowania Przestrzennego (European Spatial Planning Observation Network) (2006), [w:] Interreg Polska 2004-2006, http://www.interreg.gov.pl/ESPON/
Google Scholar
Geoportal, http://www.geoportal.gov.pl/
Google Scholar
Infrastructure for Spatial Information in Europe (INSPIRE) (2012), European Commission, http://inspire.jrc.ec.europa.eu/
Google Scholar
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, załącznik do Uchwały Nr 239 Rady Ministrów, z dnia 13 grudnia 2011 r., w sprawie przyjęcia Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, [w:] Monitor Polski z dnia 27 kwietnia 2012 r., poz. 252
Google Scholar
OGC Market Report Open Standards and INSPIRE, Open Geospatial Consortium (OGC), co-editors: Andy Bray and Steven Ramage, date: April 2012.
Google Scholar
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej, Dz. U. z 2010 r., Nr 76, poz. 489, z 2012 r., poz. 951
Google Scholar





