Taryfy i ceny jako narzędzia zarządzania popytem odbiorców energii

Autor

  • Anna Pamula Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Informatyki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.07

Słowa kluczowe:

zarządzanie popytem na energię, rynek energii, taryfy na energię elektryczną, preferencje odbiorców energii

Abstrakt

Wyniki badań testowych wskazują na zainteresowanie klientów indywidualnych możliwością zarządzania zużyciem energii. Szersze badania w tym zakresie były prowadzone przez Autorkę, w drugim kwartale 2013 roku. Wyniki tych badań są obecnie analizowane i będą prezentowane w kolejnych publikacjach. Rzeczywiste reakcje klientów, będzie można ocenić na podstawie rozwiązań w instalacjach pilotażowych. Liczba instalacji pilotażowych w Polsce jest niewielka i na razie w większości koncentrują się one na instalacji infrastruktury inteligentnego opomiarowania. Wielu odbiorców ma wciąż niewielką świadomość tego, jaką rolę mogą odegrać w rozwoju SG i jakie korzyści płyną z uczestnictwa w programach DSM/SR.

Warunkiem efektywnego działania aktywacji strony popytowej jest przekonanie klientów do korzyści, jakie może im dać zmiana podejścia do sposobu korzystania z energii. Zmiana ta może mieć efektywne działanie, gdy połączony zostanie system inteligentnego opomiarowania z nowymi systemami DSM/DR wraz nowymi taryfami oraz odpowiednimi systemami informatycznymi oferującymi funkcjonalność zarządzania popytem u odbiorców.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Braithwait S. (2010), Behavior Modification, "IEEE Power & Energy Magazine", May/June 2010
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/MPE.2010.936348

Bielewicz K. (2011), Smart metering, a sterowanie popytem, "Energetyka", nr 2-3
Google Scholar

Pamuła A. (2012a), Funkcjonalność rozwiązań ICT dla sterowania popytem na energię odbiorców indywidualnych, [w:] T. Porębska-Miąc, H. Sroka (red.), Systemy Wspomagania Organizacji SWO 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
Google Scholar

Pamuła A. (2012b), Usługi DSM w inteligentnych sieciach elektroenergetycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 703, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 88, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Pamula, A. (2013). Taryfy i ceny jako narzędzia zarządzania popytem odbiorców energii. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (287), 79–88. https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.07

Numer

Dział

Artykuł