Impact of Liberalization in European Union on Innovativeness and Competitiveness of Polish Services Companies in the Perspective of Research

Authors

  • Stanisław Maciej Szukalski Department of Macroeconomics Institute of Economics University of Lodz
  • Anna Dąbrowska Institute For Market Consumption And Business Cycles Research
  • Mirosława Janoś-Kresło Collegium of Management and Finance SGH Warsaw School of Economics
  • Jan Piotrkowski Institute For Market Consumption And Business Cycles Research

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.337.09

Keywords:

service liberalization, service directive, competitiveness, innovation of service enterprises

Abstract

The article presents results of research about Polish services companies. It has been conducted to assess the impact that services liberalization on the EU market has on competitiveness and innovativeness of Polish services companies, which is a result of a EU Services Directive from 2006. The research has been conducted on 400 companies that provide services in such areas: commerce, building, craftsmanship, business specialization, tourism, accommodation services, catering. The idea was to assess how this subject is perceived by the above‑mentioned entities as well as assessment of benefits and barriers that come with the liberalization of services market. Research hypothesis: Services Directive impacts positively the competitiveness and innovativeness of Polish services companies on the EU market and has been positively verified. The article itself is a research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stanisław Maciej Szukalski, Department of Macroeconomics Institute of Economics University of Lodz

Prof. UŁ dr hab. nauk ekonomicznych, Uniwersytet Łódzki, Instytut Ekonomii, specjalizuje się w teorii usług, teorii przedsiębiorstwa. Opiekun specjalności "Kierowanie małą i średnią firmą" na kierunku Ekonomia. W ostatnich piętnastu latach zainteresowania naukowe koncentrowały się na rozwoju usług biznesowych, procesach outsourcingu usług, tworzeniu centrów usług wsparcia biznesowego. W 2016 roku opublikował książki:  „Procedury budowy planów biznesowych” i „Outsourcing .Metodyka przygotowania procesów i ocena efektywności.Członek Komitetu Prognoz Polska 2000 Plus przy Prezydium PAN (od 2003 roku) . Ekspert Narodowego Centrum Nauki, autor wielu publikacji naukowych (www.szukalski.uni.lodz.pl). Dwadzieścia siedem lat doświadczenia, jako konsultant, od 1989 roku, właściciel firmy konsultingowej, autor ponad 250 projektów doradczych dla przedsiębiorstw polskich i zagranicznych różnych sektorów

References

Bieńkowski W. (2008), Konkurencyjność gospodarki kraju; próba rewizji determinant i miar. Przyczyny zmian znaczenia czynników konkurencyjności, [w:] W. Bieńkowski, Z. Czajkowski, M. Gomułka, B. Brocka‑Palacz, E. Latoszek, J. Misala, M.J. Radło, M. Weresa, Czynniki i miary międzynarodowej konkurencyjności gospodarek w kontekście globalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Instytut Gospodarki Światowej, Warszawa.
Google Scholar

Bowman C., Faulkner D. (1996), Strategie konkurencji, Gebethner i S‑ka, Warszawa.
Google Scholar

Ciborowski R. (2012), Zmiany w charakterze procesów innowacyjnych a konkurencyjność gospodarki, [w:] T. Rynarzewski, E. Mińska‑Struzik (red.), Znaczenie innowacji dla konkurencyjności międzynarodowej gospodarki, „Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu” nr 246, s. 12–21.
Google Scholar

Dąbrowska A. (2013), Konsument na rynku usług w Polsce, IBRKK, Warszawa.
Google Scholar

Dąbrowska A., Janoś‑Kresło M., Wódkowski A. (2009), E‑usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym, L 376/36, 27.12.2006.
Google Scholar

Eurostat (1997), Annex 2. The collection of non‑technological innovation data, [in:] Oslo Manual. The measurement of scientific and technological activities. Proposed guidelines for collecting and interpreting technological innovation data, European Commission, www.oecd.org [dostęp: 12.09.2016].
Google Scholar

Gallouj F. (2002), Innovation in services and the attendant old and new myths, „Journal of Socio‑Economics”, t. 31, s. 137–154.
Google Scholar

Gorynia M. (2009), Teoretyczne aspekty konkurencyjności, [w:] M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Hertog P. den (2002), Co‑producers of innovation: on the role of knowledge‑intensive services in innovation, [w:] J. Gadrey, F. Gallouj (eds.), Productivity, Innovation and Knowledge in services: New Economic and Socio‑Economic Approaches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
Google Scholar

Janas A. (2010), Przesłanki wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne przedsiębiorstw usługowych, [w:] J.W. Wiktor, A. Żbikowska (red.), Marketing międzynarodowy. Uwarunkowaniai tendencje rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Kłosiński K.A. (2011), Światowy rynek usług w początkach XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Kuczewska L., Nowacki R. (2016), Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Lauterborn R. (1990), New Marketing Litany: 4P’s Passe, C‑Words Take Over, „Advertising Age”, t. 1(41), p. 26.
Google Scholar

Nowacki R. (red.) (2010), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Pluta‑Olearnik M. (2013), Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
Google Scholar

Rudnicka M. (2012), Liberalizacja handlu usługami w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Schumpeter J.A. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Stankiewicz M.J. (2000), Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, „Gospodarka Narodowa”, nr 7–8, s. 95–111.
Google Scholar

Stankiewicz M.J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.
Google Scholar

Stankiewicz M.J. (red.) (2006), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.
Google Scholar

Szukalski S.M., Wodnicka M. (2016), Outsourcing. Metodyka przygotowania procesów i ocena efektywności, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 584).
Google Scholar

Wolny R. (2013), Rynek e‑usług w Polsce – funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Published

2018-09-20

How to Cite

Szukalski, S. M., Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M., & Piotrkowski, J. (2018). Impact of Liberalization in European Union on Innovativeness and Competitiveness of Polish Services Companies in the Perspective of Research. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(337), 127–153. https://doi.org/10.18778/0208-6018.337.09

Issue

Section

Articles