Refleksywność "Białego małżeństwa" Tadeusza Różewicza
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.21Słowa kluczowe:
dramat, refleksywność, widowisko kulturowe, liminalność, rytuałAbstrakt
Artykuł Refleksywność „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza to analiza dramatu Białe małżeństwo w kontekście (i przy użyciu) narzędzi wypracowanych przez antropologię kulturową. W tekście wykorzystane zostały takie pojęcia, jak: widowisko kulturowe, liminalność czy – przywołana w tytule – refleksywność. Kategorie te służą zarówno opisaniu wewnętrznej, dynamicznej struktury tekstu Różewicza, jak i stanowią narzędzia interpretacyjne. Utwór Białe małżeństwo odczytany został jako tekst o rytualnym (i liminalnym) tworzeniu podmiotowości oraz artystycznym ustanawianiu świata przedmiotowego. Zmagania protagonistki z własnymi ograniczeniami, a także ze swoją – narzuconą przez innych – pozycją w świecie, czyli rodzinie, pokazał Różewicz jako rytualne, a zatem niepozbawione bólu, dochodzenie do świadomości własnego bycia w świecie. Jednocześnie Białe małżeństwo okazuje się tekstem o skomplikowanej i nigdy do końca „nieskonsumowanej” relacji między artystą a światem. Jeśli przyjąć, że Bianka to figura twórcy, to relacja między nim a rzeczywistością opiera się nie tyle na mnożeniu (słów, obrazów), ile na pozbywaniu się tego, co uznawane jest za ograniczające. Jednocześnie związek artysty i rzeczywistości, ale też artysty i sztuki, zawsze będzie związkiem niepełnym – białym małżeństwem.
Pobrania
Bibliografia
Braun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989, s. 37
Google Scholar
Eliot Thomas Stearns., Środa Popielcowa, przeł. Jarosław Marek Rymkiewicz, [w:] tenże, Wybór poezji, wybór Krzysztof Boczkowski, W. Rulewicz, wstęp Wanda Rulewicz, komentarze K. Boczkowski, Wanda Rulewicz, Wrocław 1990, s. 184
Google Scholar
Kapferer Bruce, Proces rytualny i problem refleksywności w egzorcyzmach syngaleskich, [w:] Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, przeł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wyd. polskiego Wojciech Dudzik, Warszawa 2009
Google Scholar
Majchrowski Zbigniew, „Białe małżeństwo” i eros tragiczny, [w:] tenże, „Poezja jak otwarta rana” (czytając Różewicza), Warszaw 1993
Google Scholar
Na temat i nie na temat. Z Tadeuszem Różewiczem z okazji premiery „Białego małżeństwa” w Sztokholmie (Józef Kelera), [w:] Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem, oprac. Jan Stolarczyk, Wrocław 2011, s. 119
Google Scholar
Niziołek Grzegorz, Nieziemsko piękna we wszechświecie rana, [w:] tenże, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004, s. 162
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Białe małżeństwo, [w:] tenże, Teatr 2, Kraków 1988, s. 119–122
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, [w:] tenże, Proza, t. 2, Kraków 1990, s. 41
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Ewa Nofikow

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

