Graffiti dawnej Rusi jako źródło do badań bronioznawczych. Uwagi wprowadzające

Autor

  • Mikalai Plavinski National History Museum of the Republic of Belarus

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.04

Słowa kluczowe:

Ruś Kijowska, graffiti, broń, przedstawienia świętych wojowników, przedstawienia świeckich wojowników

Abstrakt

Do dyspozycji historyków staroruskiego uzbrojenia pozostaje duża liczba źródeł. Oczywiste jest, że najważniejszą grupą są znaleziska archeologiczne. Są one w istocie najliczniejsze i dostarczają najwięcej informacji. Cenne są również uzyskane dla tego czasu informacje z pierwszych źródeł pisanych oraz niewielkich rzeźb czy ikonografii. Pomiędzy wskazanymi rodzajami źródeł wyjątkową grupę stanowi graffiti. Graffiti wyobrażające wojowników oraz pewne elementy uzbrojenia różnią się od innych przekazów ikonograficznych tym, że przedstawiają jedynie obrys obiektu z minimalną liczbą detali. Te cechy dominują w rysunkach, które mogły być wydrapane za pomocą ostrego przedmioty na każdej nadającej się do tego powierzchni, np. na monetach, kościach, wrzecionach, osełkach, materiałach budowlanych etc. Graffiti było wykonywane przez zwykłych ludzi, którzy nie posiadali specjalnych zdolności artystycznych i nie zamierzali tworzyć długotrwałych wyobrażeń. Jest jednak oczywiste, że autorzy graffiti byli całkiem dobrze obeznani z rzeczami, które przedstawiali. Stan ten wynika z faktu obcowania z tymi przedmiotami w codziennym życiu. Warto również zaznaczyć, że takie wyobrażenia były wolne lub prawie wolne od powszechnych tradycji ikonograficznych, które przesiąkały dzieła profesjonalnych wytwórców. Ten fakt jest znaczący zwłaszcza w czasach dawnej Rusi, kiedy chrystianizacja była nośnikiem nowych kanonów w ikonografii. Dlatego, pomimo trudności w interpretacji graffiti, są one ważną grupą pierwotnych źródeł przedstawiającą codzienną rzeczywistość tamtych czasów. Jak dotąd nie powstało żadne specjalistyczne opracowanie staroruskich graffiti w kontekście studiów nad uzbrojeniem. Graffiti odnoszące się do sfery militarnej dominują w okresie do XI do XIII w. Wyobrażenia te były wydrapywane na różnego rodzaju powierzchniach m.in. ścianach kościołów, różnorodnych obiektach codziennego użytku, korze brzozowej. Wszystkie znane z XI–XIII w. grafiki „militarne” można podzielić na dwie zasadnicze grupy: przedstawienia wojowników świętych (fig. 2) oraz świeckich (fig. 3–7). Na podstawie analizowanego materiału wysnuto interesujące wnioski. Graffiti przedstawiające jeźdźca pojawiają się nie wcześniej niż w XII w., co koresponduje z aktualnymi ustaleniami na temat rozpowszechnienia się taktyki walki ciężkiej konnicy w dawnej Rusi. Pomimo różnorodności przedstawień, można zauważyć bez większych trudności, że wraz ze świeckimi wojownikami ukazano takie elementy, jak: hełmy (w 14 na 19 wyobrażeń), tarcze (w 7 przypadkach) i miecze (pojawiają się 6 razy). Pozostałe rodzaje uzbrojenia wydają się być niepopularne w tego typu wyobrażeniach (interpretacja skrzyżowanych linii jako pancerza noszonego przez wojownika może być rozważana jedynie hipotetycznie). Z powyższych ustaleń można wywnioskować, że hełm, tarcza i miecz były w świadomości mieszkańców dawnej Rusi głównymi atrybutami „prawdziwego wojownika”. Niniejszy, krótki przegląd staroruskich graffiti odnoszących się do sfery militarnej pozwala zaliczyć rozważaną grupę zabytków w poczet źródeł ważnych dla historii uzbrojenia w XI–XIII w. Artykuł ten nakreśla jedynie podstawowe zagadnienia związane z interpretacją wspomnianych znalezisk. Przedstawienie bardziej szczegółowych wniosków będzie możliwe po skompletowaniu pełnego katalogu graffiti znanych z obszaru dawnej Rusi.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Алексеев Л.В. 1980 Смоленская земля в ІХ–ХІІІ вв. Очерки истории Смоленщины и Восточной Белоруссии. Москва.
Google Scholar

Арциховский А.В., Борковский В.И. 1963 Новгородские грамоты на бересте (из раскопок 1956–1957 гг.). М.
Google Scholar

Васильев Б.Г. 2001 Рисунки-граффити церквей ХІІ в. в Старой Ладоге, „Новгород и Новгородская земля: история и археология”, Вып. 15, Великий Новгород, pp. 230–245.
Google Scholar

Высоцкий С.А. 1966 Древнерусские надписи Софии Киевской XI–XIV вв. Вып. І, Киев.
Google Scholar

Высоцкий С.А. 1976 Средневековые надписи Софии Киевской (По материалам граффити XI–XVIІ вв.). Киев.
Google Scholar

Высоцкий С.А. 1985 Киевские граффити XI–XVIІ вв. Киев.
Google Scholar

Добровольский И.Г., Дубов И.В., Кузьменко Ю.К. 1981 Классификация и интерпретация граффити на восточных монетах (кол- лекция Эрмитажа), „Труды Государственного Эрмитажа”, Т. ХХІ, Нумизматика 5, Ленинград, pp. 53–77.
Google Scholar

Добровольский И.Г., Дубов И.В., Кузьменко Ю.К. 1991 Граффити на восточных монетах: Древняя Русь и сопредельные страны. Ленинград.
Google Scholar

Дубов В.И. 1982 Северо-Восточная Русь в эпоху раннего средневековья (историко-археоло-гические очерки). Ленинград.
Google Scholar

Дучыц Л.У. 1991 Браслаўскае Паазер’е ў IX–XIV стст.: Гісторыка-археалагічны нарыс. Мінск.
Google Scholar

Кирпичников А.Н. 1973 Снаряжение всадника и верхового коня на Руси IX–XIII вв., „Свод археологических источников”, Вып. Е1–36, Ленинград.
Google Scholar

Лабутина И.К. 1975 Раскопки в Пскове, [in:] Археологические открытия 1974 года. Москва, pp. 21–22.
Google Scholar

Лысенко П.Ф. 1985 Берестье. Минск.
Google Scholar

Мельникова Е.А. 2001 Скандинавские рунические надписи: Новые находки и интерпретации. Тексты, перевод, комментарий. Москва.
Google Scholar

Моця О., Казаков А. 2011 Давньоруський Чернігів. Киïв.
Google Scholar

Мусин А.Е. 1999 Меч и крест: новое религиозное сознание Древней Руси по данным археологии, [in:] Раннесредневековые древности Северной Руси и ее соседей Санкт-Петербург, pp. 134–150.
Google Scholar

Мусин А.Е. 2005 Milites Christi Древней Руси. Воинская культура русского Средневековья в контексте религиозного менталитета, Санкт-Петербург.
Google Scholar

Никитина Ю.И. 1990 Рисунки-граффити из Софии Новгородской, „Советская археология”, No. 3, pp. 220–232.
Google Scholar

Плавінскі М.А. 2011 Старажытнарускія графіці з тэрыторыі Беларусі як крыніцы па гісторыі ўзбраення, „Беларускі гістарычны часопіс”, No. 9, pp. 17–20.
Google Scholar

Разина Н.А. 2007Изобразительные граффити на стенах новгородских храмов XI–XIV вв., [in:] Ежегодник Новгородского государственного объединенного музея-заповедника, Новгород, pp. 69–78.
Google Scholar

Рождественская Т.В. 1997 Средневековые рисунки-граффити на стенах двух храмов Новгорода, [in:] Памятники старины. Концепции. Открытия. Версии. Памяти В.Д. Белецкого, Vol. ІІ, Санкт-Петербург–Псков, pp. 198–205.
Google Scholar

Рыбина Е.А. 1998 Рисунки средневековых новгородцев (по археологическим материалам), [in:] Историческая археология: Традиции и перспективы. К 80-летию со дня рождения Д.А. Авдусина, Москва, pp. 15–27.
Google Scholar

Седова М.В. 2004 Рисунки на камнях из Владимира и Суздаля, [in:] Археология и история Пскова и Псковской земли. Материалы 50 научного семинара. Псков, pp. 358–366.
Google Scholar

Селицкий А.А. 1992 Живопись Полоцкой земли ХІІ–ХІІІ вв., Минск.
Google Scholar

Сорокин А.Н., Тянина Е.А. 1999 Древнерусские деревянные сосуды с изображениями воинов, [in:] Новгород и Новгородская земля: История и археология, Новгород, pp. 131–142.
Google Scholar

Сорокин А.Н., Тянина Е.А. 2006 Из истории древнерусской воинской культуры, [in:] Świat Słowian wczesnego średniowiecza, eds. M. Dworaczyk, A.B. Kowalska, S. Moździoch, M. Rębkowski, Szczecin–Wrocław, pp. 465–477.
Google Scholar

Янин В.Л. 1975 Я послал тебе бересту... Издание 2-е, исправленное и дополненное новыми находками, Москва.
Google Scholar

Petersen J. 1919 Norske Vikingesverd. En typologisk-kronologisk studie over vikingetidens vaaben, Kristiania.
Google Scholar

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Plavinski, M. (2012). Graffiti dawnej Rusi jako źródło do badań bronioznawczych. Uwagi wprowadzające. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (29), 66–82. https://doi.org/10.18778/0208-6034.29.04

Numer

Dział

Articles