La main de Sabazios de Krasen en Bulgarie

Authors

  • Małgorzata Iglewska Poznań

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6034.26.16

Abstract

W 1963 r. na południe od wsi Krasen, w departamencie Dobrič, przypadkowo odkryto rzeźbę małych rozmiarów ręki (0,11 m długości), wykonaną z kości słoniowej. Kciuk, palec wskazujący i palec środkowy opierają się na połowie skorupy orzecha (0,03 m x 0,01 m). Wnętrze skorupy wypełnia miniaturowa rzeźba przedstawiająca polującego jeźdźca. Ręka na wysokości łokcia opasana jest liśćmi akantu i zakończona półwałkami tworzącymi tulejkę. Kanciaste wcięcie po prawej stronie łupiny orzecha i niewielki owalny otwór w jej brzegu po stronie lewej sugerują pierwotne istnienie drugiej połowy skorupy, przymocowanej za pomocą klamry i niegdyś przykrywającej wnętrze orzecha.

Pod nogami konia galopującego w prawo przedstawiono zwierzę powalone na prawy bok, przypuszczalnie niedźwiedzia. Lewa przednia łapa zwierzęcia jest uniesiona i dotyka grotu oszczepu trzymanego w prawej ręce przez jeźdźca.

Zdaniem Bobčevej, ręka odkryta w Krasen była uchwytem naczynia kultowego lub też miała charakter ofiary wotywnej, przymocowanej do cokołu. Wotywne przeznaczenie rąk wykonywanych z brązu, których układ palców tworzy gest widoczny na zabytku z Krasen - tzw. gestus voventis (termin sformułowany przez O. Jahna) – podkreśla J. Zingerle. Jednakże ani K. Dilthey, ani D. Lusthaus nie widzą celu i sensu ofiary składanej w formie ręki. Gest ten – zdaniem obydwu badaczy – wiąże się niewątpliwie z Sabazjosem i ma znaczenie profilaktyczne (K. Dilthey) lub apotropaiczne (D. Lusthaus). Zdaniem Ch. Blinkenberga, M. Macrei, A. Milčeva i P. Gorbanova, ręce w podobnym geście tworzyły zwieńczenie bereł wykorzystywanych przez kapłanów Sabazjosa podczas błogosławieństwa i mogły być umieszczane na ołtarzach bóstwa, czego dowodzi scena na brązowej płytce wotywnej, odkrytej w Ampurias w Hiszpanii. W okresie chrześcijaństwa – jak dodaje M. Tačeva – gest ten otrzymał nazwę benedictio latina, zachowując swoją pierwotną funkcję gestu ochrony. Gest charakterystyczny dla frygijskiego bóstwa czyni jeździec przedstawiony na reliefach z Tracji okresu rzymskiego. Na reliefie wotywnym odkrytym w Plovdiv podobny układ palców prawej dłoni posiadają zarówno Sabazjos, jak i Jeździec Tracki. Sugeruje to związek pomiędzy bóstwami w dziedzinie kultowej i, prawdopodobnie, semantycznej.

Być może scena polowania na zabytku z Krasen zamknięta była niegdyś w skorupie orzecha dla ochrony przed spojrzeniami niewtajemniczonych. Zważywszy na układ sceny w skorupie, ręka, którą zakończono tulejkę, miała być przeznaczona do umieszczenia jej w pozycji pionowej.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bobčeva 1965 = Л. Бобчева, Нов паметпик посветен на култа на тракийския конник, „Археология” VII, 4, р. 35-37.
Google Scholar

Borisov 1979 = Б. Борисов, За датировката на оброчпите плочки на тракийския конник от античното селище до село Караново, Новозагорско, „Thracia Antiqua” 5, Serdicae, p. 203-216.
Google Scholar

Boteva 1997 = Д. Ботева, Оброчните релефи на Тракийския Конник I. Изображения – образы, „Проблемы на изкуство”, XXX, 3/4, р. 66-70.
Google Scholar

ССЕТ I = Z. Gočeva, М. Oppermann, Monumenta orae Ponti Euxini Bulgariae, CCET I, Leiden 1979.
Google Scholar

CCET II 1 = Z. Gočeva, M. Oppermann, Monumenta inter Danubium et Haemum reperta, 1. Durostorum et vicinia, Regio Oppidi Tolbuhin, Marcianopolis et vicinia, Reggio Oppidi Šumen, CCET II, Leiden 1981.
Google Scholar

CCET II 2 = Z. Gočeva, M. Oppermann, Monumenta inter Danubium et Haemum reperta, 2. Regio oppidi Targoviste, Abritus et Vicinia, Sexaginta Prista et Vicinia, Nicopolis ad Istrum et Vicinia, novae, CCET II, Leiden 1984.
Google Scholar

CCET IV = N. Hampartumian, Moesia Inferior (Romanian section) and Dacia, CCET IV, Leiden 1979.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004295520_013

Gorbanov 1976 = П. Торбанов, За характера на фигуралните паметпици па Сабазий и някои аспекты па пеговия култ, „Археология” (София), XXVIII, 4, р. 13-18.
Google Scholar

Kazarov 1938 = G. Kazarov, Die Denkmäler des thrakischen Reitergottes in Bulgarien, „Dissertationes Pannonicae”, ser. II, fase. 14 (Budepest).
Google Scholar

Lusthaus 1947 = D. Lusthaus, Brązowa rączka wotywna z Myszkowa, „Archeologia” (Wrocław), I, p. 169-184.
Google Scholar

Macrca 1959 = M. Macrea, Le culte de Sabazius en Dacie, Dacia. N.S. III, p. 325-339.
Google Scholar

Milčev 1972/73 = А. Милчев, Кьм култа на Сабазий в Доли а Мизияи Тракия, ГСУФ.-И. Ф„ LXVI, р. 36-76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00119253.1972.9938331

Tačeva 1980 = М. Тачева, Култът на Сабазий в Тракия. Проблемы. (Проучвания вьрху историята на античните религи, IX), ГСУФ.-И. Ф., LX1X, р. 45-74.
Google Scholar

Yelnicky 1946 = Л. А. Елницкий, Из истории эллинистических культов в Причерноморм, CA, VIII, р. 97-112.
Google Scholar

Published

2009-01-01

How to Cite

Iglewska, M. (2009). La main de Sabazios de Krasen en Bulgarie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica, (26), 223–228. https://doi.org/10.18778/0208-6034.26.16