Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze Call of Juarez
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.03Słowa kluczowe:
evolution of a western genre, intertextuality, narration in the modern cinema, remediation, genre in video gamesAbstrakt
The author tries to examine the reasons for the popularity of the Western film convention manifested by the game Call of Juarez. It seems surprising because Western – once a popular genre – currently seems to be almost extinct. The key to the investigation of Call of Juarez appears to be the analysis of the intertextual references and the remediation of the Western convention. In order to explain the popularity of Western themed games, the author argues that the reasons responsible for the death of Western were mainly economic and not as it was previously considered – sociological.
Bibliografia
Bazin, André, 1963, Western, czyli film amerykański par excellence, [w:] A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. Bolesław Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Kitses, Jim, 2004, Horizons West. Directing The Western from John Ford to Clint Eastwood, London: Palgrave Mcmillian.
Google Scholar
Legutko, Ryszard, 1994, Koniec świata westernu, [w:] R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków: Arcana, s. 199–209.
Google Scholar
Müller, E. Jürgen, 2010, Remediacje w światach sekundarnych (i prymarnych). O gatunkowej specyfice paratekstualności gier cyfrowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Pih, Jong-Ho, 2010, Zagadnienia narratologiczne w grach komputerowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Syska, Rafał, 2003, Film i przemoc, Kraków: Rabid.
Google Scholar
2015, Inc., 2001, Medal of Honor: Allied Assault [PC] USA: Electronic Arts.
Google Scholar
Gearbox Software, 1999, Half Life: Opposing Force [PC] USA: Sierra Entertainment.
Google Scholar
Gearbox Software, 2001, Half Life: Blueshift [PC] USA: Sierra Studios.
Google Scholar
Gearbox Software, 2001, Half Life: Decay [PS 2] USA : Sierra Entertainment.
Google Scholar
Infinity Ward, 2003, Call of Duty [PC] USA: Activision.
Google Scholar
Techland, 2006, Call of Juarez [PC], Polska: Ubisoft.
Google Scholar
Valve Corporation, 1998, Half Life [PC] USA: Sierra Entertainment.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1359-6128(98)90233-6
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


