Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze Call of Juarez

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.03

Słowa kluczowe:

evolution of a western genre, intertextuality, narration in the modern cinema, remediation, genre in video games

Abstrakt

The author tries to examine the reasons for the popularity of the Western film convention manifested by the game Call of Juarez. It seems surprising because Western – once a popular genre – currently seems to be almost extinct. The key to the investigation of Call of Juarez appears to be the analysis of the intertextual references and the remediation of the Western convention. In order to explain the popularity of Western themed games, the author argues that the reasons responsible for the death of Western were mainly economic and not as it was previously considered – sociological.

Biogram autora

Tomasz Szczęsny - Uniwersytet Łódzki

mgr Tomasz Szczęsny – doktorant w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; jego zainteresowania naukowe oscylują przede wszystkim wokół historii filmu powszechnego, w szczególności zaś kina popularnego i różnego rodzaju dyskursów, które kształtowały sposób mówienia oraz pisania o nim.

Bibliografia

Bazin, André, 1963, Western, czyli film amerykański par excellence, [w:] A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. Bolesław Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Kitses, Jim, 2004, Horizons West. Directing The Western from John Ford to Clint Eastwood, London: Palgrave Mcmillian.
Google Scholar

Legutko, Ryszard, 1994, Koniec świata westernu, [w:] R. Legutko, Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte, Kraków: Arcana, s. 199–209.
Google Scholar

Müller, E. Jürgen, 2010, Remediacje w światach sekundarnych (i prymarnych). O gatunkowej specyfice paratekstualności gier cyfrowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Pih, Jong-Ho, 2010, Zagadnienia narratologiczne w grach komputerowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Syska, Rafał, 2003, Film i przemoc, Kraków: Rabid.
Google Scholar

2015, Inc., 2001, Medal of Honor: Allied Assault [PC] USA: Electronic Arts.
Google Scholar

Gearbox Software, 1999, Half Life: Opposing Force [PC] USA: Sierra Entertainment.
Google Scholar

Gearbox Software, 2001, Half Life: Blueshift [PC] USA: Sierra Studios.
Google Scholar

Gearbox Software, 2001, Half Life: Decay [PS 2] USA : Sierra Entertainment.
Google Scholar

Infinity Ward, 2003, Call of Duty [PC] USA: Activision.
Google Scholar

Techland, 2006, Call of Juarez [PC], Polska: Ubisoft.
Google Scholar

Valve Corporation, 1998, Half Life [PC] USA: Sierra Entertainment.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S1359-6128(98)90233-6

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Szczęsny, T. (2014). Sposoby funkcjonowania odniesień intertekstualnych oraz konsekwencje remediacji formuły gatunkowej westernu w grze Call of Juarez. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 1(1), 19–28. https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.03

Numer

Dział

Articles