Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.08Słowa kluczowe:
video games, theater, video game locations , remediation , theatrology, ludology, immersion, cRPGAbstrakt
Digital games and theatre seem to have similar identity. This may be observed in similar art techniques used in both media. The aim of this paper is to demonstrate how theatre as a medium is represented in digital games. Analysis of selected games using theatrological methods shows the ludological problem of immersion in a new and interesting way. The subject of study is theatrical video game locations in Pathologic, The Path, Final Fantasy IX and The Elder Scrolls III: Morrowind. According to the author, analysing such locations is a good starting point for the discussion about the remediation of theatre and digital games.
Bibliografia
Bolter, David; Grusin, Richard, 2000, Remediation. Understanding New Media, Cambridge-London: MIT Press.
Google Scholar
Burgess, Neil, 2011, Jak twój mózg mówi ci, gdzie się znajdujesz?, przeł. Marcin Mituniewicz, www.ted.com/talksneil_buress_how_your_brain_tells_you_where_you_are.html, 30 VI 2013.
Google Scholar
Falkowska, Marzena, 2010, Gry wideo jako nowe medium — podstawowe kategorie badawcze, „Wiedza i Edukacja”, http://wiedzaiedukacja.eu/archives/45387#comments, 30 VI 2013.
Google Scholar
Gra w teatrze, 2007, (forum „The Elder Scrolls”), , 30 VI 2013.
Google Scholar
Juul, Jesper, 2008, Co potrafią, a czego nie potrafią gry komputerowe, przeł. Piotr Wojcieszuk, “Wiedza i Edukacja”, , 30 VI 2013.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.optmat.2007.05.023
Kücklich, Julian, 2010, Droga rzadziej uczęszczana — problem gier komputerowych w naukach filologicznych, przeł. Kazimierz Żyto, [w:] Mirosław Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa: SWPS, s. 97.
Google Scholar
Laurel, Brenda, 1993, Computers as Theatre, Boston: Addison-Wesley Professional.
Google Scholar
Manovich, Lev, 2006, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Müller, E. Jürgen, 2010, Remediacje w światach sekundarnych (i prymarnych). O gatunkowej specyfice i paratekstualności gier cyfrowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas, s. 432–433.
Google Scholar
Pisarski, Mariusz, 2007, Pułapki Ludologii, , 30 VI 2013.
Google Scholar
Schreiber, Paweł, 2011, Fedrujemy: Czy teatr potrzebuje gier wideo? (5), <http://jawnesny.pl/2011/01/fedrujemy-czy-teatr-potrzebuje-gier-wideo-5/ > 30 VI 2013.
Google Scholar
Trójca — Zadania, 2003, , 30 VI 2013.
Google Scholar
Zawojski, Piotr, 2010, Teleobecność i sztuka teleobecności. TeleGarden — natura versus(?) technolultura, [w:] Humanistyczne konteksty technopolu, Dorota Wężowicz-Ziółkowska (red.), Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy.
Google Scholar
Bethesda Softworks, Elder Scrolls III: Morrowind [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar
Buka Entertainment, 2005, Pathologic [PC], Polska : Cenega Poland.
Google Scholar
Squaresoft, 2000, Final Fantasy IX [PSX], Europa : Infogrames.
Google Scholar
Tale of Tales, 2009, The Path [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar
Somatic Vision, 2011, Alive Clinic [PC].
Google Scholar
Ubisoft, 2002, Elder Scrolls III: Tribunal [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


