Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych

Autor

  • Jakub Kłeczek Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.08

Słowa kluczowe:

video games, theater, video game locations , remediation , theatrology, ludology, immersion, cRPG

Abstrakt

Digital games and theatre seem to have similar identity. This may be observed in similar art techniques used in both media. The aim of this paper is to demonstrate how theatre as a medium is represented in digital games. Analysis of selected games using theatrological methods shows the ludological problem of immersion in a new and interesting way. The subject of study is theatrical video game locations in Pathologic, The Path, Final Fantasy IX and The Elder Scrolls III: Morrowind. According to the author, analysing such locations is a good starting point for the discussion about the remediation of theatre and digital games.

Biogram autora

Jakub Kłeczek - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

mgr Jakub Kłeczek — absolwent Wiedzy o Teatrze UAM w Poznaniu; doktorant Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM; autor pracy magisterskiej „Teatr i gry cyfrowe wobec zjawiska remediacji”; w polu jego zainteresowań znajdują się remediacje teatru w obrębie nowych mediów, teatralne gry fabularne (LARPy) i cRPG.

Bibliografia

Bolter, David; Grusin, Richard, 2000, Remediation. Understanding New Media, Cambridge-London: MIT Press.
Google Scholar

Burgess, Neil, 2011, Jak twój mózg mówi ci, gdzie się znajdujesz?, przeł. Marcin Mituniewicz, www.ted.com/talksneil_buress_how_your_brain_tells_you_where_you_are.html, 30 VI 2013.
Google Scholar

Falkowska, Marzena, 2010, Gry wideo jako nowe medium — podstawowe kategorie badawcze, „Wiedza i Edukacja”, http://wiedzaiedukacja.eu/archives/45387#comments, 30 VI 2013.
Google Scholar

Gra w teatrze, 2007, (forum „The Elder Scrolls”), , 30 VI 2013.
Google Scholar

Juul, Jesper, 2008, Co potrafią, a czego nie potrafią gry komputerowe, przeł. Piotr Wojcieszuk, “Wiedza i Edukacja”, , 30 VI 2013.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.optmat.2007.05.023

Kücklich, Julian, 2010, Droga rzadziej uczęszczana — problem gier komputerowych w naukach filologicznych, przeł. Kazimierz Żyto, [w:] Mirosław Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa: SWPS, s. 97.
Google Scholar

Laurel, Brenda, 1993, Computers as Theatre, Boston: Addison-Wesley Professional.
Google Scholar

Manovich, Lev, 2006, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Müller, E. Jürgen, 2010, Remediacje w światach sekundarnych (i prymarnych). O gatunkowej specyfice i paratekstualności gier cyfrowych, przeł. Krystyna Krzemieniowa, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.), Pogranicza audiowizualności, Kraków: Universitas, s. 432–433.
Google Scholar

Pisarski, Mariusz, 2007, Pułapki Ludologii, , 30 VI 2013.
Google Scholar

Schreiber, Paweł, 2011, Fedrujemy: Czy teatr potrzebuje gier wideo? (5), <http://jawnesny.pl/2011/01/fedrujemy-czy-teatr-potrzebuje-gier-wideo-5/ > 30 VI 2013.
Google Scholar

Trójca — Zadania, 2003, , 30 VI 2013.
Google Scholar

Zawojski, Piotr, 2010, Teleobecność i sztuka teleobecności. TeleGarden — natura versus(?) technolultura, [w:] Humanistyczne konteksty technopolu, Dorota Wężowicz-Ziółkowska (red.), Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy.
Google Scholar

Bethesda Softworks, Elder Scrolls III: Morrowind [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar

Buka Entertainment, 2005, Pathologic [PC], Polska : Cenega Poland.
Google Scholar

Squaresoft, 2000, Final Fantasy IX [PSX], Europa : Infogrames.
Google Scholar

Tale of Tales, 2009, The Path [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar

Somatic Vision, 2011, Alive Clinic [PC].
Google Scholar

Ubisoft, 2002, Elder Scrolls III: Tribunal [PC], Polska : CD Projekt.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Kłeczek, J. (2014). Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 1(1), 69–80. https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.08

Numer

Dział

Articles