Your character has been robbed. Do you want to sue the other player? Polish criminal law and the notion of “theft” in a computer game.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.11

Keywords:

theft, magic circle, kontratyp (legal defense), penal law, computer games, computer fraud

Abstract

Technological development implies a lot of new ways to commit crimes in cyberspace. Stealing virtual objects (such as magical swords or shoes) is one of them. It is unique because virtual theft combines one of the oldest types of criminal activity with the achievements of modern technology. This article deals with those situations when the actions taken by players stop being protected by the ‘magic circle’ and become criminal. It will also explore how the Polish Penal Law deals with these matters. It shall also discuss a comparable U.S. based case, involving fraud committed by the player called Cally in Eve Online, three cases from Poland and finally, It will deal with stipulated solutions.

Author Biography

Adam Olczyk, Uniwersytet Łódzki

mgr Adam Olczyk – urodzony w 1987 roku w Opolu; absolwent filozofii i prawa na Uniwersytecie Łódzkim; obecnie doktorant w Katedrze Teorii i Filozofii Prawa Uniwersytetu Łódzkiego oraz asystent sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym; w kręgu jego zainteresowań znajduje się szeroko ujęta filozofia prawa a także twórczość Leszka Kołakowskiego.

References

Adamski, Andrzej, 2000, Prawo karne komputerowe, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Google Scholar

Antonowicz, Paweł; Szarmach, Łukasz, Teoria i praktyka funkcjonowania piramidy finansowej versus studium przypadku upadłości Amber Gold sp. z o.o., [online], [dostęp: 25 marca 2014], http://zif.wzr.pl/pim/2013_1_2_1.pdf.
Google Scholar

Brzózka, Piotr, 2011, 17-latkowi grozi poprawczak za wirtualną kradzież, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/425623,17latkowi-grozi-poprawczak-za-wirtualna-kradziez,id,t.html.
Google Scholar

Curyło, Jolanta, 2011, Przestępstwa przeciwko mieniu (art. 278 k.k. – art. 294 k.k.), Piła: Wydawnictwo Szkoły Policji w Pile.
Google Scholar

Dupré, Ben, 2008, 50 teorii filozofii, które powinieneś znać, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Google Scholar

Gabor, Patrycja; Leszczyńska Paulina, 2013, Pojęcie “magicznego kręgu”. Zakres obowiązywania prawa w grach MMORPG, [w:] Katarzyna Grzybczyk (red.), Prawo w wirtualnych światach, Warszawa: Difin SA, ss. 56–65.
Google Scholar

Gajewska-Kraczkowska, Hanna, 2011, Czy można ukarać wirtualnego rabusia? , [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://blog.dzp.pl/ip/czy-mozna-ukarac-wirtualnego-rabusia/.
Google Scholar

Huizinga, Johan, 1985, Homo ludens: Zabawa jako źródło kultury, przeł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Kulesza, Jan, 2013, Prawnokarna ochrona wirtualnej własności?, [w:] Katarzyna Grzybczyk (red.), Prawo w wirtualnych światach, Warszawa: Difin SA, ss. 297–311.
Google Scholar

Michalski, Bogusław, 2010, Rozdział XXXV. Przestępstwa przeciwko mieniu, [w:] Andrzej Wąsek, Robert Zawłocki (red.), Kodeks karny: Część szczególna: Komentarz do artykułów 222–316: Tom II, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, ss. 868–1293.
Google Scholar

Murdoch, Julian, 2006, 612 Lawns, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.gamerswithjobs.com/node/26703.
Google Scholar

Ogólne statystyki, Postępowania wszczęte, przestępstwa stwierdzone i wykrywalność w latach 1999–2013, 2013, [online], [dostęp: 14 marca 2013], http://www.statystyka.policja.pl/st/ogolne-statystyki/47682,Postepowania-wszczete-przestepstwa-stwierdzone-i-wykrywalnosc-w-latach-1999–2013.html.
Google Scholar

Sygit, Bogusław, 2007, Historia prawa kryminalnego, Toruń: Zapolex Media.
Google Scholar

Szyller, Donat, 2011, Kradzież w krainie demonów, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.przekroj.pl/artykul/825165-Kradziez-w-krainie-demonow.html.
Google Scholar

Warylewski, Jarosław, 2007, Prawo karne: część ogólna, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Google Scholar

Waglowski, Piotr, 2010, Jak wynika z doniesień policji: również bandyci grają w Tibia, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://prawo.vagla.pl/node/9092.
Google Scholar

White, Ethan, 2008, Massively Multiplayer Online Fraud: Why the Introduction of Real World Law in a Virtual Context Is Good for Everyone, „Northwestern Journal of Technology and Intellectual Property”, VOL. 6, NO. 2, ss. 228–243.
Google Scholar

Wolter, Władysław, 1947, Prawo karne, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Wyrok, 2010, [online], [dostęp: 14 marca 2013], http://nasz-metin.pl/images/metin2.jpg.
Google Scholar

Zawłocki, Robert, 2011, Rozdział I. Przestępstwa przeciwko mieniu. Zagadnienia ogólne, [w:] Robert Zawłocki (red.), System prawa karnego: Przestępstwa przeciwko mieniu i gospodarcze: Tom 9, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, Instytut Nauk Prawnych PAN, ss. 1–51.
Google Scholar

Zimmer-Czekaj, Jacek, 2009, Prawa własności intelektualnej w wirtualnych światach, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.lex.pl/akt/-/akt/prawa-wlasnosci-intelektualnej-w-wirtualnych-swiatach.
Google Scholar

CCP Games, 2003, Eve online [PC, gra online], USA: CCP Games (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar

CipSoft, 1997, Tibia [PC, gra online], Niemcy: CipSoft (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar

Ymir Entertainment, Metin2 [PC, gra online], Korea Południowa: Ymir Entertainment (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Olczyk, A. (2014). Your character has been robbed. Do you want to sue the other player? Polish criminal law and the notion of “theft” in a computer game. Replay. The Polish Journal of Game Studies, 1(1), 107–117. https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.11

Issue

Section

Articles