Your character has been robbed. Do you want to sue the other player? Polish criminal law and the notion of “theft” in a computer game.
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-8551.1.11Keywords:
theft, magic circle, kontratyp (legal defense), penal law, computer games, computer fraudAbstract
Technological development implies a lot of new ways to commit crimes in cyberspace. Stealing virtual objects (such as magical swords or shoes) is one of them. It is unique because virtual theft combines one of the oldest types of criminal activity with the achievements of modern technology. This article deals with those situations when the actions taken by players stop being protected by the ‘magic circle’ and become criminal. It will also explore how the Polish Penal Law deals with these matters. It shall also discuss a comparable U.S. based case, involving fraud committed by the player called Cally in Eve Online, three cases from Poland and finally, It will deal with stipulated solutions.
References
Adamski, Andrzej, 2000, Prawo karne komputerowe, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Google Scholar
Antonowicz, Paweł; Szarmach, Łukasz, Teoria i praktyka funkcjonowania piramidy finansowej versus studium przypadku upadłości Amber Gold sp. z o.o., [online], [dostęp: 25 marca 2014], http://zif.wzr.pl/pim/2013_1_2_1.pdf.
Google Scholar
Brzózka, Piotr, 2011, 17-latkowi grozi poprawczak za wirtualną kradzież, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/425623,17latkowi-grozi-poprawczak-za-wirtualna-kradziez,id,t.html.
Google Scholar
Curyło, Jolanta, 2011, Przestępstwa przeciwko mieniu (art. 278 k.k. – art. 294 k.k.), Piła: Wydawnictwo Szkoły Policji w Pile.
Google Scholar
Dupré, Ben, 2008, 50 teorii filozofii, które powinieneś znać, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
Google Scholar
Gabor, Patrycja; Leszczyńska Paulina, 2013, Pojęcie “magicznego kręgu”. Zakres obowiązywania prawa w grach MMORPG, [w:] Katarzyna Grzybczyk (red.), Prawo w wirtualnych światach, Warszawa: Difin SA, ss. 56–65.
Google Scholar
Gajewska-Kraczkowska, Hanna, 2011, Czy można ukarać wirtualnego rabusia? , [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://blog.dzp.pl/ip/czy-mozna-ukarac-wirtualnego-rabusia/.
Google Scholar
Huizinga, Johan, 1985, Homo ludens: Zabawa jako źródło kultury, przeł. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Kulesza, Jan, 2013, Prawnokarna ochrona wirtualnej własności?, [w:] Katarzyna Grzybczyk (red.), Prawo w wirtualnych światach, Warszawa: Difin SA, ss. 297–311.
Google Scholar
Michalski, Bogusław, 2010, Rozdział XXXV. Przestępstwa przeciwko mieniu, [w:] Andrzej Wąsek, Robert Zawłocki (red.), Kodeks karny: Część szczególna: Komentarz do artykułów 222–316: Tom II, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, ss. 868–1293.
Google Scholar
Murdoch, Julian, 2006, 612 Lawns, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.gamerswithjobs.com/node/26703.
Google Scholar
Ogólne statystyki, Postępowania wszczęte, przestępstwa stwierdzone i wykrywalność w latach 1999–2013, 2013, [online], [dostęp: 14 marca 2013], http://www.statystyka.policja.pl/st/ogolne-statystyki/47682,Postepowania-wszczete-przestepstwa-stwierdzone-i-wykrywalnosc-w-latach-1999–2013.html.
Google Scholar
Sygit, Bogusław, 2007, Historia prawa kryminalnego, Toruń: Zapolex Media.
Google Scholar
Szyller, Donat, 2011, Kradzież w krainie demonów, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.przekroj.pl/artykul/825165-Kradziez-w-krainie-demonow.html.
Google Scholar
Warylewski, Jarosław, 2007, Prawo karne: część ogólna, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.
Google Scholar
Waglowski, Piotr, 2010, Jak wynika z doniesień policji: również bandyci grają w Tibia, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://prawo.vagla.pl/node/9092.
Google Scholar
White, Ethan, 2008, Massively Multiplayer Online Fraud: Why the Introduction of Real World Law in a Virtual Context Is Good for Everyone, „Northwestern Journal of Technology and Intellectual Property”, VOL. 6, NO. 2, ss. 228–243.
Google Scholar
Wolter, Władysław, 1947, Prawo karne, Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Wyrok, 2010, [online], [dostęp: 14 marca 2013], http://nasz-metin.pl/images/metin2.jpg.
Google Scholar
Zawłocki, Robert, 2011, Rozdział I. Przestępstwa przeciwko mieniu. Zagadnienia ogólne, [w:] Robert Zawłocki (red.), System prawa karnego: Przestępstwa przeciwko mieniu i gospodarcze: Tom 9, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, Instytut Nauk Prawnych PAN, ss. 1–51.
Google Scholar
Zimmer-Czekaj, Jacek, 2009, Prawa własności intelektualnej w wirtualnych światach, [online], [dostęp: 13 lipca 2013], http://www.lex.pl/akt/-/akt/prawa-wlasnosci-intelektualnej-w-wirtualnych-swiatach.
Google Scholar
CCP Games, 2003, Eve online [PC, gra online], USA: CCP Games (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar
CipSoft, 1997, Tibia [PC, gra online], Niemcy: CipSoft (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar
Ymir Entertainment, Metin2 [PC, gra online], Korea Południowa: Ymir Entertainment (grano 5 kwietnia 2013).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


