Edukacja i uczenie się w życiu ludzi starych – strategia rozwoju i adaptacji do starości
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.04Słowa kluczowe:
starość i starzenie się, aktywność edukacyjna, teorie edukacji ustawicznej i całożyciowego uczenia sięAbstrakt
Artykuł ma na celu pokazanie aktywności edukacyjnej emerytowanych nauczycieli, zarówno w sferze skutków, czyli funkcji, jak i w aspekcie sposobu oraz strategii działania, które wyposażają w nowe kompetencje i umiejętności pozwalające na zarządzanie własnym życiem w starości tak aby przebiegało pomyślnie. Artykuł ma charakter teoretyczny, dotyczy edukacji dorosłych, aktywności edukacyjnej i całożyciowego uczenia osób starszych. Poza wyjaśnieniem ram teoretycznych wyznaczanych teoriami edukacji ustawicznej i całożyciowego uczenia się, wskazane zostanie tło przemian społecznych i rozwoju cywilizacyjnego, traktowanych jako kontekst społeczno-kulturowy aktywności edukacyjnej współczesnych seniorów.
Bibliografia
Aleksander T., Barwińska D. (eds.) (2007) Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Kraków–Radom, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.
Google Scholar
Bauman Z. (2007) Płynne życie, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Beck U. (2004) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, trans. S. Cieśla, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Chabior A. (2017) Proces wspomagania pomyślanego starzenia się u ludzi starych. Między powinnością a profesjonalizmem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Chabior A. (2023) Aktywność edukacyjna w okresie starości – wybrane konteksty in: Uczyć się przez całe życie – potrzeba czy konieczność, A. Chabior, B. Klasińska, J. Miko-Giedyk (eds.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 257–271.
Google Scholar
Czerniawska O. (1996) Edukacja osób „Trzeciego Wieku” in: Wprowadzenie do andragogiki, T. Wujek (ed.), Radom, Instytut Technologii Eksploatacji, pp. 213–236.
Google Scholar
Dubas E. (2016) Starość – darem, zadaniem i wyzwaniem. Rola aktywności w edukacji (wybrane wątki) in: Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Refleksje nad starością, vol. 1, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 233–246, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.18.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-010-8.18
Dubas E. (2024) Humanistyczny obraz starości. Przesłanki dla gerontologii humanistycznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-387-0.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-387-0
Fabiś A., Tomczyk Ł. (2016) Geragogika w ujęciu autorów niemieckojęzycznych, „Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 181–189.
Google Scholar
Fabiś A. (2018) Troski egzystencjonalne w starości. Ujęcie geragogiczne, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Google Scholar
Fabiś A., Wawrzyniak J. K., Chabior A. (2015) Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Formosa M. (2018) The Promise of Geragogy: Ensuring Quality Standards for Older Adult Learning in: AIUTA International Conference: Standards of Education among U3as and the Intergenerational Formation, Barcelona, pp. 13–17.
Google Scholar
Greech A., Hallam S. (2015) Critical geragogy: A Framework for Facilitating Older Learners in Community Music, „London Review of Education”, no. 13(1), pp. 43–57, https://doi.org/10.18546/LRE.13.1.05.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18546/LRE.13.1.05
Jarvis P. (2004) Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice, London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203561560.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203561560
Jarvis P. (2009) Lifelong Learning. A Social Ambiguity in: The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, P. Jarvis (ed.), New York, Routledge, pp. 9–30, https://doi.org/10.4324/9780203870549.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203870549
Krajewski M. (1997) Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata współczesnego, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 3, pp. 3–24.
Google Scholar
Malewski M. (2013) O „polityczności” andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, no. 1(68), pp. 9–23.
Google Scholar
Muszyński M. (2024) Uczenie się stawania się osobą starą, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8331-419-8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8331-419-8
Półturzycki J. (2003) Kształcenie ustawiczne i jego konsekwencje dla edukacji in: Kształcenie ustawiczne. Idee i doświadczenia, Z. P. Kruszewski, J. Półturzycki, E. A. Wesołowska (eds.), Płock, Wydawnictwo Naukowe Novum, pp. 39–59.
Google Scholar
Szarota Z. (2019) Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030, „e-mentor”, no. 1(78), pp. 46–53, https://doi.org/10.15219/em78.1399.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15219/em78.1399
Wiśniewska J. I. (2018) Aktywność edukacyjna osób starszych jako predykator pomyślnego starzenia się, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, no. 22, pp. 31–50, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.22.03.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.22.03

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

