Duchowy charakter całości edukacji powodem odradzania się edukacji domowej

Autor

  • Brian D. Ray National Home Education Research Institute Salem, Oregon, USA

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.16

Słowa kluczowe:

edukacja domowa, duchowość, szkoła publiczna, szkoła prywatna

Abstrakt

Każda odmiana edukacji ma „duchowy” charakter, czego konsekwencją jest renesans edukacji domowej. Kierowana przez rodziców, oparta na rodzinie i domu prywatna edukacja – tj. edukacja domowa – ma tysiące lat, a od czterdziestu lat doświadcza zauważalnego renesansu na całym świecie. Oto jego definicja: „Kierowanie przez rodziców oznacza, że dobrowolnie przyjmują oni na siebie odpowiedzialność za edukację swoich dzieci, kontrolując zarówno jej proces, jak i program (treści). Oparcie na rodzinie to wskazanie, że środkiem ciężkości edukacji jest rodzinny dom, a jej środki mają drugorzędne znaczenie” (homeschoolingbackgrounder.com, 2020). Jednym z głównych powodów upowszechniania się edukacji domowej jest to, że coraz większa liczba rodziców i coraz większy segment opinii publicznej uznaje za istotne wartości, przekonania, a ostatecznie ogólny światopogląd (Weltanschauung). Jako że światopogląd jest ogólną koncepcją lub wizją świata, szczególnie z konkretnego punktu widzenia, to de facto ma charakter duchowy. Artykuł ten wykazuje, że cała edukacja i kształcenie są nauczaniem, wdrażaniem i indoktrynacją dzieci, że światowe odradzanie się edukacji domowej dokonuje się z orientacją na duchowość oraz że empiryczne dowody przesądzają o tym, iż całość edukacji jest duchowa, przy czym duchowość motywuje wielu edukatorów domowych, a wreszcie że akademickie, teoretyczne zaledwie argumenty przeciwko edukacji domowej same zdradzają swoiste uduchowienie.

Biogram autora

Brian D. Ray - National Home Education Research Institute Salem, Oregon, USA

Ray Brian D. – dysponuje bakalaureatem z biologii (Uniwersytet Puget Sound), magisterium z zoologii (Uniwersytet Ohio) i doktoratem z edukacji przyrodniczej ze Stanowego Uniwersytetu Oregonu. Prezes National Home Education Research Institute (Narodowego Instytutu Badań nad Edukacją Domową) i uznany światowej sławy badacz edukacji domowej. Od 37 lat publikuje książki, rozdziały w książkach oraz artykuły w licznych recenzowanych czasopismach pedagogicznych. Występuje też w roli eksperta wobec sądów i legislatur stanowych. Ma doświadczenie wykładowcy akademickiego, a także dydaktyka w szkołach publicznych i prywatnych.

Bibliografia

Apple, M. W. (2000) The cultural politics of home schooling, “Peabody Journal of Education” 75 (1, 2): 256–271.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0161956X.2000.9681944

Barclay, W. (1959) Train up a child: Educational ideals in the ancient world, Philadelphia, PA, The Westminster Press.
Google Scholar

Blumenfeld, S. L. (1984) N.E.A.: Trojan horse in American Education, Boise, ID, The Paradigm Company 284.
Google Scholar

Bolick, C. (1987) The home schooling movement, “The Freeman: Ideas on Liberty”, 37 (3): 84–89.
Google Scholar

Carper, J. C., Hunt, T. C. (2007) The dissenting tradition in American education, New York, NY, Peter Lang Publishing, Inc.
Google Scholar

Farris, M. (2013) Tolerance and liberty: Answering the academic left's challenge to homeschooling freedom, “Peabody Journal of Education”, 88 (3): 393–406.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0161956X.2013.798520

Fineman, M. A. (2009) Taking children’s interests seriously in: What is right for children? The competing paradigms of religion and human rights, M. Albertson
Google Scholar

Fineman, K. Worthington (eds.), Burlington, VT, Ashgate Publishing Company: 229–237.
Google Scholar

Glanzer, P. (1998) Religion in public schools: In search of fairness, “Phi Delta Kappan”, 80 (3): 219–222.
Google Scholar

Glenn, Ch. L. (1987) “Molding” citizens in: Democracy and the renewal of public education, R. J. Neuhaus (ed.), Grand Rapids, MI, William B. Eerdmans Publishing Company: 25–56.
Google Scholar

Gunckel, K. L. (2019) Repairing elementary school science, Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 5, 2019, Toronto, Canada.
Google Scholar

Hager, D. (1999, September) The central fallacy of public schooling, “The Freeman”, 49 (9): 20–23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S1090-1027(99)00025-2

Harris, G. (1988) The Christian home school, Brentwood, TN, Wolgemuth and Hyatt, Publishers, Inc.
Google Scholar

Hasson, H. M. R. (2012) The Changing Conversation around Homeschooling: An Argument for More Data and Less Ideology, “University of St. Thomas Journal of Law and Public Policy”, 7, 1 (2012–2013): 1–23.
Google Scholar

Kunzman, R. (2009) Understanding homeschooling: A better approach to regulation, “Theory and Research in Education”, 7 (3): 311–330.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1477878509343740

Mayberry, M., Knowles, J. G., Ray, B. D., Marlow, S. (1995) Home schooling: Parents as educators, Newbury Park, CA, Corwin Press (of Sage Publ.).
Google Scholar

Nord, W. A. (1995) Religion and American education: Rethinking a national dilemma, Chapel Hill, NC, The University of North Carolina Press.
Google Scholar

Novak, K. (2016) Abolition: Overcoming the Christian establishment on education, Forest, VA, Deconstructing the Coliseum.
Google Scholar

Pride, M. (1985) The way home: Beyond feminism, back to reality, Westchester, IL, Crossway Books.
Google Scholar

Ray, B. D. (2004) Home educated and now adults: Their community and civic involvement, views about homeschooling, and other traits, Salem, OR, National Home Education Research Institute, www.nheri.org
Google Scholar

Ray, B. D. (2017a) A description and brief history of home schooling in America in: Handbook of School Choice, R. A. Fox, N. K. Buchanan (eds.), Hoboken, NJ, John Wiley and Sons, Inc.: 329–343.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9781119082361.ch23

Reich, R. (2002) Testing the boundaries of parental authority over education: The case of homeschooling in: Political and Moral Education, NOMOS XLIII, S. Macedo, Y. Tamir (eds.), New York, New York University Press.
Google Scholar

Rushdoony, R. J. (1982) Larceny in the heart: The economics of Satan and the inflationary state [first published under the title The Roots of Inflation], Vallecito, CA: Ross House Books.
Google Scholar

Stevens, M. L. (2001) Kingdom of children: Culture and controversy in the homeschooling movement, Princeton, NJ: Princeton University Press.
Google Scholar

Van Galen, Jane A. (1987) Explaining home education: Parents’ accounts of their decisions to teach their own children, “The Urban Review”, 19 (3); 161–77.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/BF01111877

Wayne, I. (2017) Education: Does God have an opinion?, Green Forest, AR: Master Books.
Google Scholar

Wheeler, R. “Little Bear” (1997) Warning: Public schools aren’t for Christians: A Biblical Perspective on the Dangers of Public Schools, Published by and available from Mantle Ministries, 28 Still Ridge, Bulverde TX 78163.
Google Scholar

Bartholet, E. (2020) Homeschooling: Parent rights absolutism vs. child rights to education and protection, “Arizona Law Review”, 62 (1), https://arizonalawreview.org/homeschooling-parent-rights-absolutism-vs-child-rights-to-education-protection/ [date accessed: 30.04.2020].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3391331

Clark, G. H. (May-June 2009) (1955, August 17, delivered as a public address). The Reformed Faith and the Westminster Confession, “The Trinity Review”, http://trinityfoundation.org/journal.php?id=263 [date accessed: 26.06.2020].
Google Scholar

CLASS Homeschools (2020), https://www.homeschools.org/godly-education [date accessed: 30.09.2020].
Google Scholar

DeAngelis, C. A. (2020) Elites go to war on homeschooling – just when everyone’s doing it, https://www.cato.org/publications/commentary/elites-go-war-homeschooling-just-when-everyones-doing-it [date accessed: 30.09.2020].
Google Scholar

Gates, F. T. (1916) The country school of to-morrow, https://archive.org/details/countryschoolof00gate/page/n1/mode/2up [date accessed: 7.04.2020].
Google Scholar

Homeschoolingbackgrounder.com. (2020), https://homeschoolingbackgrounder.com/ [date accessed: 29.09.2020].
Google Scholar

Lionini, P. (1980) (first printing 1980; copyright 1993) The Leipzig connection: The systematic destruction of American education, Sheridan, Oregon: Heron Books, https://archive.org/stream/LionniTheLeipzigConnectionSystematicDestructionOfAmericanEducation1993/Lionni%20-%20The%20Leipzig%20Connection%20-%20Systematic%20Destruction%20of%20American%20Education%20%281993%29_djvu.txt [date accessed: 7.04.2020].
Google Scholar

London Baptist Confession (1689), https://www.arbca.com/1689-confession date accessed: 30.09.2020].
Google Scholar

Princeton University Press (2001), http://pup.princeton.edu/titles/7135.html [date accessed: 6.09.2001].
Google Scholar

Ray, B. D. (2017b) A review of research on Homeschooling and what might educators learn?, “Pro-Posições”, 28 (2), http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0009 [date accessed: 11.06.2020, 21.11.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0009

Ray, B. D. (2017c) A systematic review of the empirical research on selected aspects of homeschooling as a school choice, “Journal of School Choice: International Research and Reform”, 11 (4): 604–621 https://doi.org/10.1080/15582159.2017.1395638 [date accessed: 12.12.2017].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/15582159.2017.1395638

Rothbard, M. N. (1999; originally published 1971 in magazine “The Individualist”) Education: Free and compulsory. Auburn, AL: Ludwig von Mises Institute; http://mises.org/library/education-free-and-compulsory-1 [date accessed: 8.01.2015].
Google Scholar

The Old Schoolhouse (2020), www.theoldschoolhouse.com date accessed: 30.09.2020].
Google Scholar

United States Department of Education (2019, December) Homeschooling in the United States: Results from the 2012 and 2016 Parent and Family Involvement Survey (PFI-NHES: 2012 and 2016), https://nces.ed.gov/pubs2020/2020001.pdf [date accessed: 30.09.2020].
Google Scholar

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

Ray, B. D. (2021). Duchowy charakter całości edukacji powodem odradzania się edukacji domowej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 244–259. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.16