Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01

Mots-clés :

kreatologia, twórczość, kreatywność, nurty badań nad twórczością

Résumé

W artykule przedstawiono charakterystykę różnorodnych nurtów badań nad twórczością, które wspólnie tworzą kreatologię – zintegrowany zasób wiedzy o twórczości i człowieku twórczym. Autor kolejno omawia nurt badań psychologii twórczości, pedagogiki, teorii zarządzania i marketingu, geografii oraz filozofii, wskazując na ich główne problemy badawcze i dokonania oraz postulując kierunki przyszłych badań. Nurty te w zwięzły sposób przedstawia tabela 1, a stanowisko własne autor prezentuje w zakończeniu, wymieniając 10 założeń teoretyczno-badawczych Łódzkiej Szkoły Pedagogiki Twórczości.

Biographie de l'auteur

Krzysztof J. Szmidt, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu

Profesor nauk społecznych, kierownik Katedry Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ, pedagog społeczny i pedagog twórczości. Autor wielu książek i artykułów naukowych z zakresu pedagogiki twórczości, w tym pierwszego w Polsce podręcznika akademickiego Pedagogika twórczości (GWP 2007, II wyd. – 2013). Zainteresowania badawcze: edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, pomoc w tworzeniu, edukacja kulturalna i artystyczna, animacja społeczno-kulturalna oraz metodologia badań pedagogicznych. Pomysłodawca nowej formy dydaktycznej – lekcji twórczości i superwizor treningu kreatywności Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności.

Références

Adamek I., Bałachowicz J. (red.) (2013) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Antoszkiewicz J. (1990) Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa, PWE.
View in Google Scholar

Antoszkiewicz J. D. (1998) Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Warszawa, Poltext.
View in Google Scholar

Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (2017) Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, Warszawa, Wydawnictwo APS.
View in Google Scholar

Bastek A. (2000) Mit homo creatora. Rzecz o złudzeniach nowożytnego humanizmu, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
View in Google Scholar

Bernacka R. E. (2004) Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Bernacka R. E. (2017) Predyktory nonkonformizmu pozornego, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Bonar J. (2008) Rozwijanie kreatywności uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Brzeziński M. (2009) Organizacja kreatywna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Całek A. (2012) Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki. Psychobiografia naukowa, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Całek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Chmielińska A. (2016) Portret beyonder jako inspiracja do badań biograficznych w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo UŁ, s. 59–69.
View in Google Scholar

Chmielińska A. (2017), Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Chruszczewski M. H. (2009) Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych, Warszawa, Wydawnictwo UW.
View in Google Scholar

Chruszczewski M. H. (2013) Zdolności w akcji, Warszawa, Wydawnictwo UW.
View in Google Scholar

Chybicka A. (2004) Otwarty umysł twórczy, Gdańsk, Wydawnictwo UG.
View in Google Scholar

Chylińska M. (2016a) Wprowadzenie do filozofii twórczości. Uwagi pojęciowe – historia idei – perspektywa interdyscyplinarna, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 79–108.
View in Google Scholar

Chylińska M. (2016b), O głównych dylematach filozofii twórczości. Ujęcie syntetyczne z uwzględnieniem badań współczesnych, „Roczniki Filozoficzne” 64, nr 2, s. 108–141.
View in Google Scholar

Cudowska A. (2004) Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Cudowska A. (2014) Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Cudowska A. (2017) Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan, Białystok, Wydawnictwo UwB.
View in Google Scholar

Czaja-Chudyba I. (2009) Jak rozwijać zdolności dziecka?, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Czaja-Chudyba I. (2013) Kompetencje krytyczne w twórczej refleksji nauczycieli w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 129–155.
View in Google Scholar

Czelakowska D. (1996) Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Czelakowska D. J. (2005) Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
View in Google Scholar

Dobrołowicz W. (1982) Psychologia twórczości w zarysie, Kielce, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar

Dobrołowicz W. (1993) Psychika i bariery, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Domański C. W. (2004) „Metoda genealogiczna” w psychologii twórczości w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 147–153.
View in Google Scholar

Drat-Ruszczak K. (1981) Osobowościowe wyznaczniki efektywności w twórczości naukowej, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Fazlagić J. (2015) Kreatywni w biznesie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext.
View in Google Scholar

Galewska-Kustra M. (2012) Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Giza T. (1998) Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, Kielce, WSP.
View in Google Scholar

Golka M. (2008) Socjologia sztuki, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar

Góralski A. (1998) Wzorce twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
View in Google Scholar

Góralski A. (2003) Teoria twórczości. Eseje filozoficzne i pedagogiczne, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar

Groborz M., Nęcka E. (2003) Cognitive control and creativity: Explorations of generation and evaluation of ideas, “Creativity Research Journal”, 15, (2–3), s. 183–197.
View in Google Scholar

Grochowski M. (2010) Sektor kreatywny w Warszawie, Warszawa, Creative Metropoles.
View in Google Scholar

Grohman M. (2004) Wpływ informacji przypadkowych na proces twórczy: generowanie i interpretacja prostych form graficznych w: Twórczość w teorii i praktyce, S. Popek (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 113–124.
View in Google Scholar

Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H. (2004) Kreatywność w biznesie, Poznań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
View in Google Scholar

Józefowski E. (2012) Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Karwowski M. (2003) Twórcze przewodzenie, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Przedsiębiorczości i Samorządności.
View in Google Scholar

Karwowski M. (2009a) Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
View in Google Scholar

Karwowski M. (2009b) Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar

Karwowski M. (2011) Creativity, Giftedness & Education, Warszawa, Transgression Publishing House.
View in Google Scholar

Karwowski M. (red.) (2009) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Warszawa, Wydawnictwo APS.
View in Google Scholar

Kaufman J. C. (2016) Creativity 101, second ed., New York, Springer Publishing Company.
View in Google Scholar

Kaufman J. C., Sternberg R. J. (eds.) (2010) The Cambridge Handbook of Creativity, New York, Cambridge University Press.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2008a) Twórcze myślenie uczniów – mity, nieporozumienia, możliwości, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1 (7).
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2008b) Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji w: Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły... Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo UG, s. 57–68.
View in Google Scholar

Kłosińska T. (2000) Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Kłosińska T. (2013) Postawy nauczycieli wobec twórczości w: Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka, I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–222.
View in Google Scholar

Kocowski T. (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji, H. Sęk, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Konopczyński M. (2006) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kopciuch L. (2016) Kryzysy. Kreatywność i wartości, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Korniłowicz K. (1926/1976) Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej w: Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, wstęp i oprac. O. Czerniawska, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Kosieradzka A. (red.) (2013) Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków–Warszawa, Wydawnictwo edu-Libri.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (1996) Człowiek oświecony czy innowacyjny w: J. Kozielecki, Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (1997) Transgresje i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Krasoń K. (2005) Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
View in Google Scholar

Krasoń K. (2013) Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Krasoń K., Mazepa-Domagała B. (2004) Przestrzenie sztuki dziecka, Katowice, Oficyna Wydawnicza „Librus”.
View in Google Scholar

Kubicka D. (2000) Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3, s. 208–220.
View in Google Scholar

Kubicka D. (2003) Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Kuczyński J. (1976) Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka, Warszawa, „Książka i Wiedza”.
View in Google Scholar

Kujawiński J. (red.) (1990) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Ligęza W. (2005) Badania nad reprezentacją poznawcza twórczości – test analogii w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 203–217.
View in Google Scholar

Ligęza W. (2017) Co dzieci wiedzą o twórczości i tworzeniu?, Kraków, Wydawnictwo PETRUS.
View in Google Scholar

Limont W. (1984) Hipotetyczny model struktury uzdolnień plastycznych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 542–552.
View in Google Scholar

Limont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar

Limont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar

Limont W. (2005) Wykorzystywanie metaforycznego myślenia w edukacji ku twórczości w: W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, A. Tokarz (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s. 93–123.
View in Google Scholar

Lubińska-Kościółek E., Plutecka K. (red.) (2011) Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Łukasik A. (1999) Zewnętrzne ograniczenia procesu twórczego, Rzeszów, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar

Magda-Adamowicz M. (2005) Twórczość dzieci we wczesnej edukacji, Legnica, Wyższa Szkoła Menedżerska.
View in Google Scholar

Magda-Adamowicz M. (2012) Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, wyd. II zm., Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Magyari-Beck I. (1990) An Introduction to the Framework of Creatology, “The Journal of Creative Behavior”, 3, s. 151–160.
View in Google Scholar

Magyari-Beck I. (1996) Creativity as a New (and Perhaps the Basic) Paradigm of Economic Psychology, “Society and Economy”, 1, s. 142–154.
View in Google Scholar

Magyari-Beck I. (1999) Creatology w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker (eds.), San Diego, Academic Press.
View in Google Scholar

Mendecka G. (2003) Środowisko rodzinne w percepcji osób aktywnych twórczo, Częstochowa, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar

Mendecka G. (2009) Ojciec a twórczy rozwój dziecka w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 216–225.
View in Google Scholar

Mendecka G. (2015) Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza”, t. I (LXIV), nr 8, s. 88–105.
View in Google Scholar

Nalaskowski A. (1998) Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, wyd. 2, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Nęcka E. (1995) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Nęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006) Creativity Studies in Poland w: The International Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, s. 270–306.
View in Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2014) Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (red.) (2016) Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Parys K. (2013) Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Pietrasiński Z. (1969) Myślenie twórcze, Warszawa, PZWS.
View in Google Scholar

Piirto J. (2004) Understanding Creativity, Great Potential Press, Inc., Scottsdale.
View in Google Scholar

Pikała A., Sasin M. (2016) Arteterapia. Scenariusze zajęć, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Piotrowski K. T., Grohman M. (2003) „Zamot”, czyli skomplikowana sprawa. Analiza procesów syntezy pojęciowej w zadaniach odlingwistycznych w: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 217–229.
View in Google Scholar

Popek S. (2000) Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, wyd. 2, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
View in Google Scholar

Popek S. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Plucker J. A. (red.) (2017) Creativity & Innovation. Theory, Research and Practice, Waco, Prufrock Press.
View in Google Scholar

Płóciennik E. (2010) Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Płóciennik E. (2016a) Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcje i wskazówki metodyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Płóciennik E. (2016b) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Płóciennik E. (2016c) Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Przyborowska B. (2007) Struktury innowacyjne w edukacji, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar

Przyborowska B. (2013) Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Pufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.
View in Google Scholar

Puślecki W. (1998) Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Rudowski T. (2014) Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Warszawa, Difin S.A.
View in Google Scholar

Runco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, 2 ed., San Diego, Academic Press.
View in Google Scholar

Sajdak A. (2008) Edukacja kreatywna, Kraków, Wydawnictwo WAM.
View in Google Scholar

Sawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, 2 ed., New York, Oxford University Press.
View in Google Scholar

Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Schulz R. (1990) Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar

Schulz R. (1996) Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar

Sokół A. (2015) Zarządzanie twórczością w organizacji. Koncepcja, metody i narzędzia, Warszawa, CeDeWu.
View in Google Scholar

Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
View in Google Scholar

Stasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo UAM.
View in Google Scholar

Stróżewski W. (1983) Dialektyka twórczości, Kraków, PWM.
View in Google Scholar

Stróżewski W. (2007) Dialektyka twórczości, wyd. 2, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Strzałecki A. (1969), Wybrane zagadnienia psychologii twórczości, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Strzałecki A. (1989) Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Strzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (1972) Labirynty współczesności, Warszawa, PIW.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (1975) Twórczość jako styl życia, „Studia Filozoficzne”, nr 10–11.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (1976) O działalności twórczej, „Studia Pedagogiczne”, t. XXVIII.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (1983) Twórczość – rzeczywistość, nadziej, wątpliwości w: B. Suchodolski, Wychowanie i strategia życia, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Suchodolski B. (1999) Skąd i dokąd idziemy, Warszawa, MUZA.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2005) Dlaczego należy być twórczym? Rozważania o powodach istotnych uzasadniających sens treningu twórczości w: Trening twórczości w szkole wyższej, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo WSHE, s. 13–24.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2009a) W kierunku „kreatologii”. Charakterystyka najnowszych syntez wiedzy o twórczości (Weisberg, Runco, Sawyer) w: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, S. Popek, R. E. Bernacka, C. W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. W. Zawadzka (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS, s. 34–46.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2009b) Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji w: Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Kraków, OTE „Kangur”, s. 7–23.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (red.) (2009c) Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2011) Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności w: Podręczniki i poradniki. Konteksty – dyskursy – perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–162.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, wyd. 2 poszerzone, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2017a) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar

Szmidt K. J. (2017b) Referat pt. „Teoria klasy twórczej Richarda Floridy po 15 latach – krytyka i obrona”, wygłoszony na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Profesjonalizacja kreatywności” pt. „Kreatywne myślenie – kreatywne działanie”, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, Lublin, 25–26.04.17.
View in Google Scholar

Szopiński J. (2004) Kreatywność menedżerów a ich funkcjonowanie rodzinne, zawodowe i osobowościowe, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Szulc W. (2011) Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin S.A.
View in Google Scholar

Szuman S. (1927) Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa, Książnica Atlas.
View in Google Scholar

Szuman S. (1962) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz W. (1975) Dzieje sześciu pojęć, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Tokarz A. (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Tokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Tokarz A. (red.) (2005) W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar

Trojanowska-Kaczmarska A. (1971) Dziecko i twórczość, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Trzebiński J. (1978) Z badań nad uwarunkowaniami oryginalności myślenia, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar

Trzebiński J. (1981) Twórczość a struktura pojęć, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Ujwary-Gil A. (2004) Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz, WSB-NLU.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Wojnar I. (1984) Teoria wychowania estetycznego, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Wojnar I. (2008) Pedagogika twórczej aktywności w: I. Wojnar, A. Piejka, M. Samoraj, Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 21–39.
View in Google Scholar

Wojnar K. (2016) Polska klasa kreatywna, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury.
View in Google Scholar

Wojtczuk-Turek A. (2008) Rozwijanie kompetencji twórczych, Warszawa, SGH.
View in Google Scholar

Wróblewska M. (2005) Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Zborowski J. (1986) Rozwijanie aktywności twórczej uczniów, Warszawa, WSiP.
View in Google Scholar

Zwiernik J. (1988) Twórcze uczestnictwo w kulturze w perspektywie edukacyjnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

Zwiernik J. (1996) Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2019-02-28

Comment citer

Szmidt, K. J. (2019). Teoretyczno-badawcze nurty w polskiej kreatologii. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 8–43. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.01