Piosenki dziecięce o szkole i przedszkolu jako narzędzia konstruowania „dzieci organizacji”

Auteurs

  • Małgorzata Pilecka Akademia Ateneum w Gdańsku

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.06

Mots-clés :

piosenka dziecięca, językowy obraz świata, instytucje edukacyjne

Résumé

W artykule zaprezentowano wyniki badań nad obrazem edukacji instytucjonalnej obecnym we współczesnych polskich piosenkach dziecięcych. Utwory te zostały poddane analizie jakościowej w celu ujawnienia elementów konstytuujących zawarty w nich wizerunek przedszkola i szkoły podstawowej. Badania ujawniły tendencję do ukazywania tych placówek edukacyjnych jako miejsc ukierunkowanych na kształtowanie tzw. „dzieci organizacji” – w pełni podporządkowanych instytucji (Moss Kanter 1972). W badanych piosenkach wyraźnie obecny jest dyskurs dziecka – „istoty przedludzkiej” (Męczkowska-Christiansen 2010), które wymaga ścisłej kontroli i nieustannej interwencji ze strony kompetentnych dorosłych. Wśród narzędzi dyscyplinujących wychowanków autorzy piosenek wymieniają m.in.: przedszkolną rutynę, sztywne zasady panujące w instytucjach, proces oceniania, a zwłaszcza stopnie szkolne, i inne atrybuty władzy nauczycielskiej (np. dziennik zajęć lekcyjnych, dzwonek). Analiza i interpretacja piosenek doprowadziły autorkę do wniosku, iż nie tylko odzwierciedlają one rozpowszechniony w Polsce tradycyjny model edukacyjny, ale także utrwalają go w językowym obrazie świata.

Biographie de l'auteur

Małgorzata Pilecka, Akademia Ateneum w Gdańsku

Małgorzata Pilecka jest adiunktem na Wydziale Studiów Edukacyjnych Akademii Ateneum w Gdańsku; pedagog wczesnej edukacji, nauczycielka języków obcych, szkoleniowiec. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół konstruktywistycznych metod nauczania / uczenia się, oferty kulturalnej dla dzieci, roli komunikacji w procesie edukacji, a także wybranych zagadnień z zakresu andragogiki i pedeutologii. Jest autorką publikacji z dziedziny pedagogiki, w tym monografii pt. Nauczycielskie koncepcje dziecięcej pracy grupowej w klasach początkowych (wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020).

Références

Bartmiński J. (1999) Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata w: Językowy obraz świata, J. Bartmiński (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 103-120.
View in Google Scholar

Dudzikowa M. (2005) Scholapticon, czyli monitoring w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8, s. 50–56.
View in Google Scholar

Flinders D. J., Noddings N., Thornton S. J. (1986) The Null Curriculum: Its Theoretical Basis and Practical Implications, „Curriculum Inquiry”, t. 16, nr 1, s. 33–42, https://doi.org/10.1080/03626784.1986.11075989
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/03626784.1986.11075989

Gawlicz K. (2008) Konstruowanie nieudacznika. Praktyki normalizacji i wykluczania w przedszkolu, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1(10), s. 37–54.
View in Google Scholar

Gawlicz K. (2016) Demokracja jako praktyka codziennego życia w przedszkolu. Z doświadczeń nauczycielek, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4(35), s. 28–38, https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7628
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7628

Gopnik A., Meltzoff A. N., Kuhl P. K. (2004) Naukowiec w kołysce: Czego o umyśle uczą nas małe dzieci?, Warszawa, Wydawnictwo Media Rodzina.
View in Google Scholar

Jegier A. (2016) Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Warszawa, Difin.
View in Google Scholar

Kataryńczuk-Mania L. (2014) Miejsce i znaczenie zabaw muzyczno-ruchowych w edukacji przedszkolnej w: Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, M. Magda-Adamowicz, A. Olczak (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 206–217.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2007) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1–2, s. 92–106.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2019) Pedagogika wczesnej edukacji w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 267–286.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005) Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Harmonia.
View in Google Scholar

Lipiec J. (2017) O istocie piosenki. Esej ontologiczny, „Piosenka. Rocznik Kulturalny”, nr 5, s. 10–21.
View in Google Scholar

Męczkowska-Christiansen A. (2010) Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(12), s. 25–38.
View in Google Scholar

Miles M., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Moss Kanter R. (1972) The Organization Child: Experience Management in a Nursery School, „Sociology of Education”, t. 45, nr 2, s. 186–212, https://doi.org/10.2307/2112007
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2112007

Nowicka M. (2010) Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Opie I., Opie P. (1959) The Lore and Language of Schoolchildren, Oxford, Oxford University Press.
View in Google Scholar

Pawlak B. (2009) Praca grupowa w edukacji wczesnoszkolnej. Problemy – badania – rozwiązania praktyczne, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
View in Google Scholar

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Dz.U. z 2017 r., poz. 356.
View in Google Scholar

Stańczyk P. (2010) Milcząca zgoda, kultura ciszy i polityka głosu, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(51), s. 25–38.
View in Google Scholar

Pilecka M. (2020) Nauczycielskie koncepcje dziecięcej pracy grupowej w klasach początkowych, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Przychodzińska M. (1989) Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
View in Google Scholar

Rapley T. (2013) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Stefaniak B. (2011) Spór nad kołyską, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 171–184.
View in Google Scholar

Stern J. P. (1980) Manipulacja za pośrednictwem cliché w: Język i społeczeństwo, M. Głowiński (red.), Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, s. 282–298.
View in Google Scholar

Suświłło M. (2001) Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
View in Google Scholar

Szyling G. (2017) Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Śpiewamy nową wersję „Jestem sobie przedszkolaczek”, https://akademiamajkijezowskiej.com/aktualnosci/jestem-sobie-przedszkolaczek-nowa-wersja-hymnu/ (dostęp: 29.10.2021 r.).
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2023-10-21

Comment citer

Pilecka, M. (2023). Piosenki dziecięce o szkole i przedszkolu jako narzędzia konstruowania „dzieci organizacji”. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 71–87. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.06