Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia

Auteurs

  • Ewa Marynowicz-Hetka Uniwersytet Łódzki

Mots-clés :

pedagogizacja życia społecznego, Foucault, pedagogika społeczna

Résumé

Tekst stanowi sproblematyzowaną odpowiedź na niektóre uwagi zawarte w eseju recenzyjnym Heleny Ostrowickiej. Stanowi także ponowne spojrzenie na zagadnienia pedagogizacji życia społecznego, które było przedmiotem analizy zespołu autorów. Nawiązuje także do zagadnień hermeneutyki siebie i znaczenia tej koncepcji dla pedagogiki społecznej.

Biographie de l'auteur

Ewa Marynowicz-Hetka, Uniwersytet Łódzki

Ewa Marynowicz-Hetka — pedagog społeczny, profesor w Uniwersytecie Łódzkim, kierownik Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ; doktor honoris causa Uniwersytetu w Ostrawie (Rep. Czeska). Zainteresowania badawcze: narzędzia analizy pola działania pedagoga społecznego; kształcenie do pola praktyki; pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka i jako orientacja działania.

Références

Barbier J.-M. (2006) Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść, tłum. G. Karbowska, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, seria BPS.
View in Google Scholar

Baudrillard J. (2014) Zapomnieć Foucaulta, tłum. K. M. Jaksender, Kraków, Wydawnictwo Libron.
View in Google Scholar

Braudel F. (1999) Historia i trwanie, tłum. B. Geremek, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik.
View in Google Scholar

Cremonesi L. i in. (2013) Introduction, w: M. Foucault, Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN, s. 9-27.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2005) Intersubiektywność, w: Encyklopedia Socjologii. Suplement, W. Kwaśniewicz i in. (red.), Warszawa, Oficyna Naukowa, s. 95-104.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce posfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, IBE, s. 72-91.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2014) Praca pośrednicząca w debatach publicznych, w: Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, M. Czyżewski i in. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, s. 380-410.
View in Google Scholar

Czyżewski M. i in. (2014) (red.) Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
View in Google Scholar

Dewey J. (1968) [1947] Éxpérience et éducation, tłum. M. A. Carroi, Paris, Librairie Armand Colin.
View in Google Scholar

Foucault M. (2013a) Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN.
View in Google Scholar

Foucault M. (2013b) Interview de Michel Foucault 3 novembre 1980, w: M. Foucault, Ľorgigine de ľherméneutique de soi. Conférences prononcées à Dartmouth College, 1980, édition établi par H.-P. Fruchaud, D. Lorenzini, Mayenne, Librairie Philosophique J. VRIN, s. 143-155.
View in Google Scholar

Foucault M. (2013c) Kim pan jest profesorze Foucault. Debaty, rozmowy, polemiki, wybór i tłum. K. M. Jaksender, red. nauk. B. Błesznowski, K. M. Jaksender, K. Matuszewski, Kraków, Wydawnictwo LIBRON.
View in Google Scholar

Lagasnerie de G. (2012) La dernière leçon de Michel Foucault. Sur le néolobèralisme, la théorie et la politique, Paris, FAYARD.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2006, 2007, 2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład. Tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2007, 2009) Uwagi na zakończenie – w kierunku transwersalności pedagogiki społecznej, w: Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki. Tom 2, E. Marynowicz-Hetka (red.), Warszawa, Wydawnictwo PWN, s. 552-569.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2008) Interdyscyplinarność czy transwersalność – możliwe konfiguracje podejść do analizy pola praktyki, M. Dudzikowa (red.), „Rocznik Pedagogiczny KNP PAN” t. 31, Radom, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, s. 55-65.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2014) Orientowanie działania – rama konceptualna pojmowania kultury praktyki, w: Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia mediacyjne w działaniu społecznym, E. Marynowicz-Hetka, L. Filion, D. Wolska-Prylińska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 17-31.
View in Google Scholar

Nowicka M. (2014) Spory wokół książek Jana Tomasza Grossa w świetle literatury posfaucoultowskiej analizy dyskursu, w: Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, M. Czyżewski i in. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, s. 220-253.
View in Google Scholar

Ostrowicka H. (2012) Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Ostrowicka H., O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej, mps.
View in Google Scholar

Oswajanie Foucaulta w analizach społeczno-pedagogicznych – zapis dyskusji panelowej, złożone do druku, mps.
View in Google Scholar

Pedagogizacja życia społecznego (2013) M. Czyżewski, E. Marynowicz-Hetka, G. Woroniecka (red.), „Societas/Communitas” nr 2.
View in Google Scholar

Rancière J. (1987) Le maître ignorant.Cinq leçons sur ľémancipation intellectuelle, Paris, FAYARD.
View in Google Scholar

Witkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia umysłu i idei wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2015-09-30

Comment citer

Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 178–189. Consulté à l’adresse https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11297

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice

1 2 > >>