“The Truth of the Heart”. The Audiovisual Essay by Piotr Załuski Herbert. Fresco in the Church (2005–2006) Used in the Polish Language Lesson
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.13Keywords:
spiritual dimension in film, film and education, Zbigniew Herbert, audiovisual essay Herbert. Fresco in the church from 2005–2006, Piotr ZałuskiAbstract
The aim of the text is a reflection on the methods of storytelling in the documentary film about the spiritual dimension of poetry in order to use the indicated film in educational classes. The example is film made by Piotr Załuski, Herbert. Fresco in the church (2005–2006) about Zbigniew Herbert (1924–1998). The methodological tools are semiotics and comparative research. The methodological tools that enable this type of investigation, and are then helpful in the analysis of the research problem posed, are derived from the tradition of semiotics and comparative research. Comparative analyses related to the description of adaptive mechanisms: literature and film, are necessarily in the foreground.
References
Adorno T. (1986) Dialektyka negatywna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Arendt H. (2010) Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa, Wydawnictwo „Aletheia”.
Google Scholar
Besnard A.-M. (1965) Kierunki rozwojowe współczesnej duchowości, tłum. J. Gaczoł, „Concilium”, nr 1–10.
Google Scholar
Eliade M. (2007) Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, tłum. R. Reszke, Warszawa, Wydawnictwo „Aletheia”.
Google Scholar
Haltof M. (1992) Kino lęków, Kielce, Wydawnictwo „Szumacher”.
Google Scholar
Kapała M. (2017) Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, vol. XXX, s. 7–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.1.7
Kłoczowski J. A. (2006) Czym jest duchowość? – kontekst religijny i kulturowy w: Fenomen duchowości, A. Grzegorczyk, J. Sójka, R. Koschany (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13–20.
Google Scholar
Kornacki K. (2005) Kino polskie wobec katolicyzmu, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Maritain J. (1993) Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, tłum. A. Ziemnicki w: Człowiek – Wychowanie – Kultura. Wybór tekstów, F. Adamski (red.), Kraków, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, s. 61–79.
Google Scholar
Mikołajczak M. (2008) Wstęp w: Z. Herbert, Wybór poezji, M. Mikołajczak (oprac.), Wrocław, Wydawnictwo Biblioteka Narodowa, seria I, nr 331, V–CCXC.
Google Scholar
Morstin-Popławska A. (2010) Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym, Kraków, Universitas.
Google Scholar
Pasek Z. (2010) O przydatności pojęcia „duchowość” w badaniach nad współczesną kulturą w: Religijność i duchowość – dawne i nowe formy, M. Libiszowska-Żółtkowska, S. Grotowska (red.), Kraków, Wydawnictwo „Nomos”, s. 56–65.
Google Scholar
Popielski K. (2007) Poczucie sensu życia jako doświadczenie egzystencjalnie znaczące i potrzeba rozwojowa w: Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 2, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 22–27.
Google Scholar
Romaniuk A. (oprac. i red.) (2014) Wierność. Wspomnienia o Zbigniewie Herbercie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Skubalanka T. (2008) Herbert. Szymborska. Różewicz. Studia stylistyczne, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Sławiński J. (2000) Myśli na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu historycznoliterackiego w: Próby teoretycznoliterackie, Kraków, Wydawnictwo Universitas, s. 162–182.
Google Scholar
Woźniak M. J. (2020) W poszukiwaniu harmonii istnienia. Studia porównawcze poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wulff D. M. (1999) Psychologia religii klasyczna i współczesna, tłum. P. Jabłoński, M. Sacha-Piekło, P. Socha, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.