Correctional Programmes Implemented in Polish Juvenile Detention Centres and Juvenile Shelters and Their Evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.09

Keywords:

correctional programmes, evaluation, juvenile detention centres, juvenile shelters

Abstract

The article consists of two parts. The first one describes types of rehabilitation programmes implemented in juvenile detention centres and juvenile shelters throughout the country. The richness of ideas, great diversity, and extensive cooperation with the open environment are not accompanied by an equally high level of programme evaluation. When writing about the rehabilitation effectiveness of their programmes (we deal with this in the second part of the text), the authors of the presented programmes refer to the following effectiveness indicators: acquisition of specific knowledge, new and useful skills, and specific social competences, by juveniles. For the authors, observation of these indicators in the programmes equates to obtaining a satisfactory result in the rehabilitation process. In most cases, indicators are registered using uncontrolled (unstructured) observation. Only 9 out of 59 programmes involved a form of evaluation based on tools that are not burdened with methodological deficiencies as opposed to uncontrolled observation; those tools included a questionnaire, a test and a case study. 9 programmes did not have any form of evaluation, while in 20 others, naturalistic observation was used.

Author Biographies

Maciej Bernasiewicz, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Bernasiewicz Maciej – pedagogist and sociologist, doctor habilitatus, manager of the following majors of study: art therapy, pedagogy, special pedagogy, pre-school and early school pedagogy at the Faculty of Social Sciences of the University of Silesia in Katowice. His scientific interests focus on the issues of criminal policy, methods of resocialization, and concepts of modern criminology.

Monika Noszczyk-Bernasiewicz, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Noszczyk-Bernasiewicz Monika – doctor of humanities in pedagogy, Assistant Professor at the Faculty of Social Sciences of the University of Silesia in Katowice. Social and resocialization pedagogist. Her scientific interests include social issues: minors’ crimes, social non-adaptation, and the functioning of the family environments of minors.

References

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red.) (2018a) Dobre praktyki resocjalizacyjne w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich w Polsce, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2018b) Ścieżki inkluzji społecznej nieletnich przestępców w warunkach placówki zamkniętej w: Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, A. Cybal-Michalska, Z. Melosik, T. Gmerek, W. Segiet (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 111–121.
Google Scholar

Brzezińska, A., Brzeziński, J. (2001) Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodzieży w: Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Warszawa, Wydawnictwo Fundacji ETOH, s. 117–145.
Google Scholar

Burnett R., Roberts C. (red.) (2004) What Works in Probation and Youth Justice, Portland–Oregon, Willan Publishing.
Google Scholar

Klaus W., Kossowska A. (2013) Skuteczność prowadzonych działań prewencyjnych, czyli co działa w praktyce w: Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, K. Buczkowski, B. Czarnecka-Dzialuk, W. Klaus, A. Kossowska, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, D. Woźniakowska-Fajst, D. Wójcik, (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie SADNO Spółka z o.o., s. 195–227.
Google Scholar

Król A. (2011) „Łobuzy” listy piszą, „Dziennik Zachodni” z dn. 6 czerwca.
Google Scholar

Radziewicz-Winnicki A. (2001) Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnologii edukacyjnej i socjologii transformacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Sztumski J. (1999) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Google Scholar

https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/plan-nadzoru-pedagogicznego-sprawowanego-przez-ministra-sprawiedliwosci-na-rok-szkolny-20192020 dostęp: 14.11.2019
Google Scholar

Published

2020-02-15

How to Cite

Bernasiewicz, M., & Noszczyk-Bernasiewicz, M. (2020). Correctional Programmes Implemented in Polish Juvenile Detention Centres and Juvenile Shelters and Their Evaluation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 9(2), 127–138. https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.09