Rehabilitation pedagogy – towards creative resocialization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07

Keywords:

Pedagogy of Social Rehabilitation, Social Rehabilitation, Classical Pedagogy, Creative Social Rehabilitation, destigmatization, creativity, potentials, identity, methods of Creative Social Rehabilitation, behavioral theories, psychodynamic theories

Abstract

The article discusses the basic issues of Creative Social Rehabilitation against Classical Pedagogy of Social Rehabilitation. The author presents the theoretical concepts that are the roots of both Classical Pedagogy of Social Rehabilitation and Creative Social Rehabilitation. He also describes the destigmatizing essence of the effects of Creative Social Rehabilitation in the context of the stigmatizing methodology preferred by traditional Pedagogy of Social Rehabilitation.

Author Biography

Marek Konopczyński, Katedra Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku

Full Professor, Doctor Habilitatus, Head of the Department of Special Education at the University of Bialystok, author of the scientific concept of creative resocialization based on the theoretical grounds of symbolic interactionism, cognitivism and pedagogy of culture. The methods of creative resocialization developed by the author successfully find their application in penitentiary, correctional and educational institutions in Poland.

References

Ambrozik W. (2016) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Czapów C. (1978) Wychowanie resocjalizujące, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Czapów C., Jedlewski S. (1971) Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Goffman E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Editions Spotkania, MEN.
Google Scholar

Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji, (czy)li sukces działań pozornych, Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium.
Google Scholar

Konopczyński M. (2014) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Konopnicki J. (1972) Niedostosowanie społeczne, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Malewski A. (1964) O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Nęcka E. (2005) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Pospiszyl K. (1998) Resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Pytka L. (2005) Pedagogika Resocjalizacyjna, Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
Google Scholar

Sobczak S. (2000) Celowość wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Navo.
Google Scholar

Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Published

2018-10-19

How to Cite

Konopczyński, M. (2018). Rehabilitation pedagogy – towards creative resocialization. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 64–75. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07