Helena Radlińska and Her Historical Generation – An Example of Interdisciplinary Cooperation in a Research Team Affiliated with the Lodz Scientific Society in 2019–2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.19

Keywords:

research team, self-learning, Helena Radlińska, historical generation, academic discussion

Abstract

The text describes the creation and subsequent work of the research and self-learning team devoted to the issues of the historical generation of Helena Radlińska and to the reading of her works in historical and social contexts in which she functioned. The team’s activity contributed to the formation of the 15th issue of NOWIS, which was created in the course of collaborative activities and was born in discussions with the authors.

Author Biographies

Izabela Kamińska-Jatczak, Uniwersytet Łódzki

Izabela Kamińska-Jatczak – social pedagogue, doctor of social sciences in the field of pedagogy, assistant professor at the Department of Social Pedagogy and Social Rehabilitation at the University of Lodz. Her research interests concern: analysis of activity in the field of social work, family social work, biographical and historical contexts of social pedagogy, methodology of interpretative research and participatory research. The author of the book: Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym [The Activity of Child Protection Workers. Analysis of Narratives in a Transversal Approach] (2021).

Joanna Sosnowska, Uniwersytet Łódzki

Joanna Sosnowska – historian of education, habilitated doctor of social sciences in the field of pedagogy, university professor employed at the Department of History of Education and Pedeutology at the University of Lodz. Her research interests concern: the history of childcare and the history of Lodz in terms of social welfare: before 1914, in the years 1914–1918, and in the interwar period in Poland. Recently, she published Opieka nad dzieckiem w Polsce międzywojennej. Robotnicze Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Oddział Łódzki (1923–1939) [Childcare in Interwar Poland. Workers’ Society of Children’s Friends – Lodz Division (1923–1939)] (2020), Z dziejów opieki społecznej w Polsce międzywojennej. Półkolonie letnie w Łodzi [From the History of Social Welfare in Interwar Poland. Summer Day Camps in Lodz] (2018).

References

Dewey J. (1975) Sztuka jako doświadczenie, tłum. A. Potocki, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2019) Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne: uwspólnianie doświadczeń i wzajemność oddziaływań w: Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 106‒122.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2020) Szkoła myślenia: relacyjne procesy trwania i transformacji w: Wielowymiarowość dobrostanu człowieka i społeczeństw, czyli o tym, jak szlachetne jest zdrowie: księga jubileuszowa dedykowana profesor Ewie Syrek, E. Jarosz (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 21‒35.
Google Scholar

Radlińska H. (1947) Samokształcenie, „Rzeczy Ciekawe. Miesięcznik Popularno-Naukowy”, r. II, nr 6 (18), s. 1−5.
Google Scholar

Wilkoszewska K. (2009) Wspólnota doświadczenia, „Sztuka i Filozofia”, t. 34, s. 9–17.
Google Scholar

Konwersatorium: Szkoły i zespoły naukowe Łodzi akademickiej – Helena Radlińska i jej pokolenie historyczne (2022), https://www.ltn.lodz.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=%C2%AD685&catid=70&Itemid=185 [dostęp: 21.07.2022].
Google Scholar

Published

2022-09-30

How to Cite

Kamińska-Jatczak, I., & Sosnowska, J. (2022). Helena Radlińska and Her Historical Generation – An Example of Interdisciplinary Cooperation in a Research Team Affiliated with the Lodz Scientific Society in 2019–2022. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 15(2), 342–350. https://doi.org/10.18778/2450-4491.15.19