Awareness of Spirit Corporeality and Body Spirituality within the Process of Educating Humans. A Description within the Context of Alexander Lowen’s Bioenergetics Analysis of Character and Max Scheler’s Order of Values

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07

Keywords:

education, values, body, grace, spirituality, bioenergy

Abstract

In the following text, the author, representing holistic anthropology, describes the mechanism of dependencies occurring between the educational intention of enabling the human for spiritual experiences, and the “traduction” of higher degree values, and the psychophysical reactions of the body, being the direct response to the former. The description is based on the phenomenological theory of Max Scheler and the bioenergetics character analysis theory of Alexander Lowen. The concept that binds the body and the mind consists of emotions and feelings, while the complete integrity and maturity of human personality is displayed (according to Lowen) in grace – which he perceived as a spiritual experience of pleasure.

Author Biography

Krystyna Ablewicz, Uniwersytet Jagielloński

Ablewicz, Krystyna – habilitated doctor, professor at the Jagiellonian University. Works at the Department of School Pedagogy and Academic Didactics at the Institute of Pedagogy. A pedagogue and psychotherapist in the Gestalt trend, a tutor by education. Her research interests focus on the humanistic methods of learning about reality (phenomenology and hermeneutics), the humanistic-existential concept of pedagogy (including the philosophy of dialogue, the Gestaltian theory of interpersonal communication, and the creation of corrective relations) and the personal and social development of the educator.

References

Ablewicz K. (2003a) Badania hermeneutyczne w pedagogice w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Ablewicz K. (2003b) Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Berne E. (2010) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bowlby J. (2007) Przywiązanie, tłum. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gadamer H. G. (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Kraków, Wydawnictwo inter esse.
Google Scholar

Grzegołowska-Klarkowska H. J. (red.) (2015) Psychoanalityczne teorie rozwoju, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Hildebrand v. D. (1984) Fundamentalne postawy moralne w: Wobec wartości, D. v. Hildebrand, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów.
Google Scholar

Johnson S. M. (1994) Style charakteru, tłum. B. Mizia, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j.
Google Scholar

Kaplan L. J. (2014) Jedność i oddzielenie. Od niemowlęcia do odrębnej jednostki, tłum. M. Cierpisz, Koszalin, Centrum Pracy z Ciałem Joanna Olchowik.
Google Scholar

Karpowicz P. (2007) Terapia swego wewnętrznego dziecka, Warszawa, Eneteia.
Google Scholar

Lowen A. (1991) Duchowość ciała, tłum. S. Sikora, Warszawa, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski &CO.
Google Scholar

Lowen A. (2012) Depresja i ciało. Biologiczne podstawy wiary i poczucia rzeczywistości, tłum. P. Luboński, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Lowen A. (2012) Język ciała. Jak ciało pokazuje osobowość. Fizyczna dynamika struktury ciała, tłum.: zespół, Koszalin, Ośrodek bioenergetycznej pracy z ciałem, pomocy i edukacji psychologicznej. Joanna Olchowik.
Google Scholar

Maslow A. (2013) Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Miller A. (1995) Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media i Rodzina.
Google Scholar

Neill A. S. (1994) Nowa Summerhill, tłum. M. Duch, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Pierrakos J. C. (1970) The Energy Field of Man, „Energy and Character. The Journal of Bioenergetic Resaerch”, vol. 2, Abbotsbury, England.
Google Scholar

Rolewski J. (1999) Rozum, nauka, świat przeżywany. Studium filozofii późnego Husserla, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Santorski J. (oprac.) (1992) Organizm i orgazm. Podręcznik ćwiczeń. Bioenergetyka Lowena. Integrująca psychoterapia ciała Rosenberga. Medytacja i bieg transowy, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Scheler M. (1975) Wybór pism w: Scheler, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Scheler M. (1997) Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Schier K. (2014) Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt, tłum. E. Bielawska-Batorowicz, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Stróżewski W. (1992) W kręgu wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Sunderland M. (2019) Odwrócona relacja, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Tischner J. (1984) Etyka wartości i nadziei w: D. v. Hildebrandt, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości, Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, s. 51–149.
Google Scholar

Węgrzecki A. (1975), Scheler, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Zinker J. (1991) Proces twórczy w terapii Gestalt. Materiały Laboratorium Psychoedukacji, opracowano na podstawie przekładu roboczego, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Żłobicki W. (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju człowieka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Żurakowski B. (1998) Edukacja do wyboru wartości w: Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój, (red. nauk.) K. Pacławska, Kraków, Universitas.
Google Scholar

https://peoplepill.com/people/wilhelm-reich/ [dostęp: 09.2020].
Google Scholar

Published

2021-06-14

How to Cite

Ablewicz, K. (2021). Awareness of Spirit Corporeality and Body Spirituality within the Process of Educating Humans. A Description within the Context of Alexander Lowen’s Bioenergetics Analysis of Character and Max Scheler’s Order of Values. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 88–109. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07