The Concept of Spirituality in the Tradition of Polish Secular Pedagogical Thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.05

Keywords:

pedagogy, philosophy of education, spirituality, Nawroczyński

Abstract

The article presents the variety of meanings associated with the concept of spirituality. It shows several characteristic definitions, which have been critically analysed in the context of Nawroczyński’s pedagogy of culture. Spirituality analysed from a secular, scientific perspective seems not only more universal, but also free from the limitations of theonomic approaches. The broadest concept of spirituality is the concept of spiritual community, which is open to the multitude of content and forms that can fill it.

Author Biography

Sławomir Sztobryn, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

Sztobryn, Sławomir – habilitated doctor, currently a professor at the Institute of Pedagogy of the University of Bielsko-Biala. The subject of his scientific interest is historical and philosophical pedagogy. He is a co-founder and president of the Society of Philosophical Pedagogy. Creator and editor of the philosophical pedagogy vortal, publisher of two multi-volume publishing series – “Pedagogika Filozoficzna” and “Rzeczywistość Edukacyjna”. Recently, he published (as a co-editor) Wielogłos w myśli o wychowaniu. 100 lat polskiej pedagogiki filozoficznej (Voices in Thought on Education. 100 Years of Polish Philosophical Pedagogy) (2020) and Wokół filozofii wychowania. Studia i szkice (Around the Philosophy of Education. Studies and Sketches) (2020).

References

Chudy W. (1996) Prawda człowieka i prawda o człowieku w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencjalnej (Logoteoria i nooteoria, Logoterapia i nooterapia), red. K. Popielski, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 129–148.
Google Scholar

Kapała M. (2017) Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, vol. XXX, Lublin, s. 7–37.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.1.7

Krąpiec M. A. (1991) Ja-człowiek, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar

Leszczyński S. (2021) Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego, Łódź, Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”.
Google Scholar

Mróz T. (2008) Kotarbiński postawiony do kąta, „Pro Libris. Lubuskie pismo literacko-kulturalne”, nr 2.
Google Scholar

Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
Google Scholar

Rubczyński W. (1925) Filozofia życia duchowego, jego wytrzymałość, skuteczność i ład w świetle doświadczenia i krytyki, Poznań, Fiszer i Majewski.
Google Scholar

Socha P. (2014) Przemiana duchowa jako kluczowe pojęcie psychologii rozwoju człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, s. 9–22.
Google Scholar

Sztaba M. (2015) Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości, „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 41–62.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.03

Published

2021-06-14

How to Cite

Sztobryn, S. (2021). The Concept of Spirituality in the Tradition of Polish Secular Pedagogical Thought. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 69–76. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.05