Creative potential of the Internet in terms of popularizing art. Blogs on classical music

Authors

  • Magdalena Sasin Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości https://orcid.org/0000-0003-4760-0460

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.11

Keywords:

pedagogy of creativity, popularizing art, the Internet, blogs

Abstract

In this article, the Internet is presented from the point of view of the potential to stimulate creativity in the field of popularization of art. From numerous manifestations of popularization of art on the Internet, blogs about classical music were selected for analysis. The article consists of two parts: in the first one, the author attempts to define the creative potential of the Internet to disseminate culture through the prism of specific factors. The author uses the existing theories of creative climate and environmental stimulants and inhibitors of creativity. In the latter part, highlighted factors find application in the study of selected blogs about classical music. The research reveals a number of differences compared to traditional forms of popularizing art, and also leads to the conclusion that blogs are a form of the so-called everyday creativity stimulated by the creative potential of the Internet.

Author Biography

Magdalena Sasin, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości

Sasin Magdalena – PhD, Assistant Professor at the Department of Art Education and Pedagogy of Creativity, Faculty of Educational Sciences, University of Lodz. Scientific interests: aesthetic and art education, media education, various forms of popularizing art, art therapy, acoustic ecology. She conducts research on popularizing culture in regional media, contemporary music for children, popularizing art in blogosphere, new methods of music education for children, activity of cultural institutions. She has pedagogical, journalistic and promotional experience.

References

Barani K. (2009) Rola więzi online w życiu społecznym człowieka w: Psychologiczne konteksty Internetu, B. Szmigielska (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 103–118.
Google Scholar

Bassa A. (2016) Blogi i portale literackie we Francji. Nowe formy rekomendacji i debaty o książkach w: Nie tylko salon. Wspólnotowe formy życia literackiego, E. Łukaszczyk, K. Wierzbicka-Trwoga (red.), Warszawa, Wydawnictwo DiG, s. 101–108.
Google Scholar

Galewska-Kustra M. (2007) Studium przypadku w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP, s. 360–369.
Google Scholar

Isaksen S. G., Lauer K., Ekvall G., Britz A. (2001), Perceptions of the best and worst climates for creativity: Preliminary validation evidence for the Situational Outlook Questionnaire, “Creativity Research Journal”, 2, s. 171–184.
Google Scholar

Keen A. (2007) Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Karkowski M., Pawłowska K. (2009) Klimat dla kreatywności w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, nr 2, s. 18–20.
Google Scholar

Karwowski M. (2003) Klimat dla kreatywności w: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 229–248.
Google Scholar

Karwowski M (2009) Klimat dla kreatywności: koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Google Scholar

Kozielecki (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Modrzejewska-Świgulska M. (2007) Teorie twórczości codziennej w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 160–164.
Google Scholar

Nęcka E. (2016) Psychologia twórczości, Sopot, GWP.
Google Scholar

Po premierze napisano – Księżniczka czardasza (2018), „Opera Café”, nr 41, s. 8–9.
Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Rogowska M. (2013) Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, s. 156–165.
Google Scholar

Sarowski Ł. (2017) Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, „Rozprawy Społeczne”, t. 11, s. 32–39.
Google Scholar

Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Google Scholar

https://szwarcman.blog.polityka.pl/
Google Scholar

https://www.facebook.com/pg/blogerka.klasycznie.muzyczna/
Google Scholar

http://po-klawiszach.blogspot.com/
Google Scholar

https://placowkapostepu.wordpress.com/
Google Scholar

Blog Doroty Szwarcman „Co w duszy gra” nominowany do Gwarancji Kultury 2015!, artykuł na oficjalnej stronie internetowej tygodnika „Polityka”, 09.04.2015, https://www.polityka.pl/opolityce/1615305,1,blog-doroty-szwarcman-co-w-duszygra-nominowany-do-gwarancji-kultury-2015.read [dostęp: 24.03.2018].
Google Scholar

Film promocyjny Festiwal Opera Rara 2018 poleca Nadia Attavanti!, https://www.youtube.com/watch?v=lJcByLkqXJ4 [dostęp: 24.03.2018]
Google Scholar

Published

2019-02-28

How to Cite

Sasin, M. (2019). Creative potential of the Internet in terms of popularizing art. Blogs on classical music. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 205–220. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.11