Entrer dans la « pensée transformation »

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.01

Słowa kluczowe:

transformation, pensée transformation, professionnalisation, travail collectif

Abstrakt

Ce texte présente le contenu du numéro thématique consacré à une réflexion sur « la pensée transformation », en lien avec les processus de professionnalisation, et de plus généralement avec les transformations simultanées des activités et des sujets par et dans les activités.

Biogramy autorów

Jean-Marie Barbier - Conservatoire National des Arts et Métiers, Chaire Unesco – ICP, Paris, France

Barbier Jean-Marie, profesor emeritus w Conservatoire National des Arts et Métiers w Paryżu, specjalista w dziedzinie edukacji dorosłych, analizy aktywności i procesów konstruowania doświadczenia. W badaniach, kształceniu i działaniu profesjonalnym przyjmuje paradygmat określany jako „odkrycie aktywności” (entrée activité). Jest doktorem honoris causa Université Catholique w Louvain. Wraz z Augustin Mutuale jest odpowiedzialny za Katedrę UNESCO ‘Formation Professionnelle, Construction Personnelle, Transformations Sociales’, w Institut Catholique w Paryżu. Jest przewodniczącym Biennale Internationale de l’Education, de la Formation et des Pratiques Professionnelles.

Ewa Marynowicz-Hetka - Université de Lodz, Pologne

Marynowicz-Hetka Ewa, pedagog społeczny, profesor nauk humanistycznych, emerytowany profesor Uniwersytetu Łódzkiego, doktor honoris causa Uniwersytetu w Ostrawie. Zainteresowania badawcze obejmują: namysł nad podstawami działania pedagoga społecznego w polu praktyki; kształcenie do profesji społecznych i działania w polu pracy socjalnej/społecznej; epistemologiczne i metodologiczne przesłanki konstruowania narzędzi analizy aktywności w polu praktyki. Pełni funkcję redaktora naczelnego czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” wydawanego przez Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bibliografia

Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, trad. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire ďanalyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Barbier J.-M., Durand M. (eds.) (2018) Représenter/transformer, Débats en analyse des activités, coll. C. Cohen, M.-L. Vitali, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Grasset.
Google Scholar

Jullien F. (2017) Une seconde vie. Commencer véritablement d’exister, Paris, Grasset.
Google Scholar

Lavoisier A. (1789) Traité élémentaire de chimie, Paris, Cuchet.
Google Scholar

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Barbier, J.-M., & Marynowicz-Hetka, E. (2021). Entrer dans la « pensée transformation ». Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13(2), 11–14. https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.01