Emission performance assessment of passenger car engines: A comparative analysis

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.25.03

Słowa kluczowe:

BEV, ecology, environmental harm, exhaust emissions, green economy, ICE, mobility, PHEV

Abstrakt

The automotive market is constantly developing and employing innovative technologies. The new trend of electromobility affects the whole world and is part of the transformation of the economy. Also, the European Union takes significant steps to support the development of the electric sector of the automotive market. This is confirmed by the signed declaration in Glasgow, which leads towards a ban on the sale of cars with combustion engines by 2035. Due to the initiatives taken by international institutions to green all processes in the economy and the defined legal framework, these activities have an influence on other market participants. The problem identified in this article is the actual impact of implemented solutions concerning the type of engine used in cars offered for sale in Poland. The aim of the article is accompanied by a research question, is the electric vehicle less harmful to the environment? The paper compares cars of the same producer, class and type with petrol, diesel, hybrid (petrol-electric) and electric engines in terms of the environmental impact parameters described in the methodology. The research method is a comparative analysis of SUVs of urban type. As a result of the research, it has been determined that a vehicle with an electric engine emits the least amount of carbon dioxide and is the most environmentally friendly solution. 

Biogram autora

Sebastian Szymon Grzesiak - Wroclaw University of Economics and Business

Sebastian Grzesiak otrzymał tytuł licencjata z logistyki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu w 2023 roku i obecnie kontynuuje studia magisterskie na tym samym kierunku. Otrzymał stypendium od Ministra Edukacji i Nauki w Polsce za swoją działalność naukową (2023). Uczestniczył w wymianach Erasmus na Uniwersytecie Ekonomicznym w Warnie w Bułgarii, Uniwersytecie Techniczno-Ekonomicznym w Dreźnie w Niemczech oraz na Uniwersytecie w Ioanninie w Grecji. Jego zainteresowania badawcze skupiają się głównie na: elektromobilności, sieciach stacji ładowania oraz logistyce.

Bibliografia

Albatayneh, A., Assaf, M. N., Alterman, D., & Jaradat, M. (2020). Comparison of the Overall Energy Efficiency for Internal Combustion Engine Vehicles and Electric Vehicles. 24(1), 669–680. https://doi.org/10.2478/rtuect-2020-0041
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/rtuect-2020-0041

Attwood, J., Attwood, D., Williams, L., Collier, A., Boyd, M., & Gott, M. (2020). It all started with a green car... Exploring the meaning of happiness. https://doi.org/10.1177/1471301219876406
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1471301219876406

Babula, M., & Pietruszczak, D. (2017). Wybrane aspekty ekologicznych pojazdów samochodowych. Autobusy : Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, R. 18, nr 6.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24136/atest.2017.015

Bieker, G. (2021). A global comparison of the life-cycle greenhouse gas emissions of combustion engine and electric passenger cars.
Zobacz w Google Scholar

Brach, J. (2019a). Kształtowanie się Transportu 4.0 i systemu Transportu 4.0 w kontekście wpływu Rewolucji 4.0 na współczesny transport drogowy.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/e21.2019.1.06

Brach, J. (2019b). Obecne zmiany na europejskim rynku pojazdów samochodowych do przewozu ładunków - analiza z perspektywy strony podażowej.
Zobacz w Google Scholar

Brach, J., Pawłowska, M., & Wojtowski, B. (2021). Wybrane aspekty usprawniania dostaw w logistyce ostatniej mili. Wyzwania dla współczesnych miast.
Zobacz w Google Scholar

Brdulak, J., & Pawlak, P. (2021). Elektromobilność czynnikiem zmian jakościowych polskiego transportu samochodowego.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.58.1.3

Bryman, A., & Bell, E. (2007). Business research methods (2nd ed.). Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar

Brzeżański, M., & Śliwiński, K. (2004). Downsizing - nowy kierunek rozwoju silników samochodowych. Silniki Spalinowe, R. 43, nr 2, 3–11.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19206/CE-117413

Canadian Association of Petroleum Producers. (2021). The Petroleum Value Chain: From crude oil to useful products. https://context.capp.ca/infographics/2017/ig_petrochemical-value-chain
Zobacz w Google Scholar

Cargill, M., & O’Connor, P. (2013). Writing scientific research articles (2nd ed.). Wiley-Blackwell.
Zobacz w Google Scholar

Dankiewicz, P., Hernes, M., Walaszczyk, E., Tutak, P., Chomiak-Orsa, I., Rot, A., Kozina, A., Fojcik, M., Dyvak, M., & Franczyk, B. (2020). Smart Payment Terminal in energy payment for electric and hybrid cars. Informatyka Ekonomiczna. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 4 (58), 111–126. https://doi.org/10.15611/ie.2020.4.08
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/ie.2020.4.08

Denis, A., & Kuczyński, W. (2017). Analiza porównawcza wpływu na środowisko aut elektrycznych zasilanych z elektrowni węglowych oraz aut spalinowych. In Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe: Vol. R. 18, nr 7–8.
Zobacz w Google Scholar

Filho, W. L., Rath, K., Mannke, F., Vogt, J., Kotter, R., Borgqvist, M., Myklebust, B., & Van Deventer, P. (2015). Fostering Sustainable Mobility in Europe: The Contributions of the Project “E-Mobility North Sea Region.” Green Energy and Technology, 203, 3–25. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13194-8_1
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-13194-8_1

Gabryś, H. L. (2020). Elektroenergetyka w Polsce 2020.
Zobacz w Google Scholar

Gavenas, E., Rosendahl, K. E., & Skjerpen, T. (2015). CO 2-emissions from Norwegian oil and gas extraction.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2015.07.025

Gawron, S., & Bernatt, J. (2017). Doświadczenia z eksploatacji samochodów elektrycznych w działalności gospodarczej. Maszyny Elektryczne : Zeszyty Problemowe, Nr 2 (114).
Zobacz w Google Scholar

Gontarz, M., & Sulich, A. (2019). The Sustainable Transportation Solutions: Smart Shuttle Example. In K. S. Soliman (Ed.), Vision 2025: Education Excellence and Management of Innovations through Sustainable Economic Competitive Advantage. Proceedings of the 34th International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (pp. 10833–10840). International Business Information Management Association.
Zobacz w Google Scholar

Graczyk, A. M., Graczyk, A., & Żołyniak, T. (2020). System for Financing Investments in Renewable Energy Sources in Poland. Springer Proceedings in Business and Economics, 153–166. https://doi.org/10.1007/978-3-030-34401-6_13
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-34401-6_13

Gulzari, A., Wang, Y., & Prybutok, V. (2022). A green experience with eco-friendly cars: A young consumer electric vehicle rental behavioral model. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, 102877. https://doi.org/10.1016/J.JRETCONSER.2021.102877
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102877

Haddadian, G., Khodayar, M., & Shahidehpour, M. (2015). Accelerating the global adoption of electric vehicles: barriers and drivers. . The ElectricityJournal, 2015, 28 (10), Pp. 53-68 30.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tej.2015.11.011

Hałasik, K., & Kulczycka, J. (2016). CSR, environment-friendly investments and innovations-the three elements necessary to build a modern and strong coal mining company? E3S Web of Conferences, 10. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20161000051
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/20161000051

Haughton, T. (2012). An SUV on a Road to Nowhere? Solidarity, Unanimity and Vulnerability in the European Union.
Zobacz w Google Scholar

JATO. (2021). European new car market starts 2021 with record market share for SUVs.
Zobacz w Google Scholar

Kamińska, E. S., & Pawlak, P. (2020). Analiza ekobilansowa recyklingu zużytych litowo-jonowych akumulatorów samochodowych w technologii Retriev. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 2020(11), 35–44. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2020.11.4
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33226/1231-2037.2020.11.4

Klimecka-Tatar, D., Ingaldi, M., & Obrecht, M. (2021). Sustainable Developement in Logistic-A Strategy for Management in Terms of Green Transport. Management Systems in Production Engineering, 29(2), 91–96. https://doi.org/10.2478/MSPE-2021-0012
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/mspe-2021-0012

Kos, B., Krawczyk, G., & Tomanek, R. (2020). Inkluzywna mobilność w metropoliach. Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Zobacz w Google Scholar

Kotak, Y., Marchante Fernández, C., Canals Casals, L., Kotak, B. S., Koch, D., Geisbauer, C., Trilla, L., Gómez-Núñez, A., & Schweiger, H.-G. (2021). End of Electric Vehicle Batteries: Reuse vs. Recycle. https://doi.org/10.3390/en14082217
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/en14082217

Krzak, M. (2018). Carsharing jako element koncepcji „zielonego miasta” na przykładzie Wrocławia i wybranych polskich miast. Rynek Społeczeństwo Kultura, 4 (30), 48–52.
Zobacz w Google Scholar

Łuszczyk, M., Sulich, A., Siuta-Tokarska, B., Zema, T., & Thier, A. (2021). The development of electromobility in the european union: Evidence from Poland and cross-country comparisons. Energies, 14(24). https://doi.org/10.3390/en14248247
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/en14248247

Malara, Z., Miśko, R., & Pol, M. (2019). Zastosowanie analizy Bellingera w wyborze rozwiązania innowacyjnego. In Z. Malara & J. Tutaj (Eds.), Innowacje a dobrostan społeczeństwa, gospodarki i przedsiębiorstw : próba pomiaru (pp. 51–59). Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Zobacz w Google Scholar

Malewska, K. (2013). Doskonalenie procesów decyzyjnych w organizacjach. Nauki o Zarządzaniu [Management Sciences], 1(14), 33–45.
Zobacz w Google Scholar

Matuszewska-Janica, A., Żebrowska-Suchodolska, D., Ala-Karvia, U., & Hozer-Koćmiel, M. (2021). Changes in electricity production from renewable energy sources in the european union countries in 2005–2019. Energies, 14(19), 1–27. https://doi.org/10.3390/en14196276
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/en14196276

Merkisz, J., Siedlecki, M., Ziólkowski, A., Fuć, P., & Lijewski, P. (2015). Metody ograniczenia emisji zanieczyszczeń z silników pojazdów HDV spełniających normę Euro VI.
Zobacz w Google Scholar

Oxford Analytica. (2021). COP26 coal deal will fall short of needs. Emerald Expert Briefings. https://doi.org/10.1108/OXAN-ES265232
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/OXAN-ES265232

Pietrzyk-Sokulska, E. (2016). Recykling jako potencjalne źródło pozyskiwania surowców mineralnych z wybranych grup odpadów. Zeszyty Naukowe Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, nr 92.
Zobacz w Google Scholar

Pilichowska, P. (2020). Polski Program Rozwoju Elektromobilności – realizacja i wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce. In E. Sobczak (Ed.), Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski (pp. 111–119).
Zobacz w Google Scholar

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. (2021). Branża motoryzacyjna – raport 2021/22.
Zobacz w Google Scholar

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. (2021). Barometr Nowej Mobilności 2020/21.
Zobacz w Google Scholar

Skupniewicz, T. (2019). Geneza i rozwój standardów emisji spalin pojazdów w Unii Europejskiej. Przegląd Prawno-Ekonomiczny 47 (2/2019), 319–331.
Zobacz w Google Scholar

Sulich, A. (2018). Znaczenie koncepcji ekonomii zrównoważonego rozwoju. Rynek - Społeczeństwo - Kultura, 4(30), 24–27.
Zobacz w Google Scholar

Sulich, A., & Grudziński, A. (2019). The analysis of strategy types of the renewable energy sector. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 67(6), 1643–1651. https://doi.org/10.11118/actaun201967061643
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.11118/actaun201967061643

Sulich, A., Grudziński, A., & Kulhánek, L. (2020). Zielony wzrost gospodarczy – analiza porównawcza Czech i Polski. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 64(5), 192–207. https://doi.org/10.15611/pn.2020.5.14
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2020.5.14

Sulich, A., & Sołoducho-Pelc, L. (2021). Renewable energy producers’ strategies in the visegrád group countries. Energies, 14(11). https://doi.org/10.3390/en14113048
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/en14113048

Sztafrowski, D., Kaznowski, R., Gurdek, M., & Gumiela, J. (2021). Problemy infrastrukturalne związane z przejściem od napędu spalinowego do elektrycznego w pojazdach samochodowych. https://doi.org/10.15199/48.2021.04.20
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15199/48.2021.04.20

Tauron Polska Energia S.A. (2021). Struktura paliw i innych nośników energii pierwotnej zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej sprzedanej do TAURON Polska Energia S.A. w roku 2020.
Zobacz w Google Scholar

Trzensik, E., & Światłoń, M. (2011). Wpływ implementacji norm emisji spalin Euro 5 i Euro 6 na przemysł motoryzacyjny w aspekcie wdrażania nowych technologii i wzrostu kosztów. http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSL9-0065-0019
Zobacz w Google Scholar

Verma, S., Dwivedi, G., & Verma, P. (2021). Life cycle assessment of electric vehicles in comparison to combustion engine vehicles: A review. Materials Today: Proceedings, 49, 217–222. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.01.666
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.01.666

Wójcik, M., Pawłowska, B., & Stachowicz, F. (2017). Przegląd technologii recyklingu zużytych akumulatorów litowo-jonowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Mechanika, z. 89 [295], nr 2(2/2017), 107–120. https://doi.org/10.7862/RM.2017.21
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7862/rm.2017.21

Wyszomirski, O. (2017). Zrównoważony rozwój transportu w miastach a jakość życia. Transport Miejski i Regionalny, nr 12.
Zobacz w Google Scholar

Żebrowski, K., Detka, T., Małek, K., Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT, & Zakład Elektromobilności. (2018). Analiza porównawcza danych z raportów dotyczących emisji CO 2 oraz całkowitych kosztów posiadania (TCO) pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu z napędem konwencjonalnym. In Maszyny Elektryczne-Zeszyty Problemowe Nr (Vol. 3, Issue 119).
Zobacz w Google Scholar

Opublikowane

2023-12-11

Jak cytować

Grzesiak, S. S. (2023). Emission performance assessment of passenger car engines: A comparative analysis. Władza Sądzenia, (25), 38–50. https://doi.org/10.18778/2300-1690.25.03

Numer

Dział

Articles