Content of core curriculum and the idea to live together with others. Examples from ethics lessons in Polish schools
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.05Keywords:
ethics at school, core curriculum, learning terms, learning to live together with othersAbstract
The aim of this paper is twofold. First, to analyze the different understandings of the content in Polish general education core curriculum and then to produce a reliable model for practitioners, mainly ethics teachers how to teach about living in peace with others. The first part contains a general introduction to the concept of core content, its principles and theories of selection in school curricula. In the second part there has been suggested a new structure of the content of core curricula, taking into account the idea of learning terms and presented on the example how to teach about peace. The proposed solution includes several practical recommendations for teachers.
References
Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.
Google Scholar
Dewey John, Szkoła a społeczeństwo, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.
Google Scholar
Dewey John, Szkoła i dziecko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Google Scholar
Fountain Susan, Peace education in UNICEF, Unicef, New York 1999.
Google Scholar
Kasprzyk Leszek, Idee społeczno-polityczne Herberta Spencera, Stenotypia, Kraków 1961.
Google Scholar
Niemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.
Google Scholar
Niemierko Bolesław, Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar
Okoń, Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.
Google Scholar
Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Google Scholar
Posner George, Analyzing the curriculum, McGraw-Hill, New York 1995.
Google Scholar
Półturzycki Józef, Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.
Google Scholar
Wragg Edward C., Trzy wymiary programu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.