Ethics in Polish schools in the opinion of practicing teachers (analysis of qualitative data)

Authors

  • Włodzimierz Andrzej Rostocki Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.05

Keywords:

ethics, core curriculum, practical ethics, philosophical ethics, ethical sensitivity, “figure of loneliness” of an ethics teacher, axiological silence

Abstract

The article presents the results of empirical analysis of the transcription of twenty-two in-depth free interviews conducted with ethics teachers, teaching this subject in Polish schools at various levels of education. The first part of the article describes the socio-political and ideological context of introducing the subject of ethics to Polish schools. The next one presents motivations of students choosing this subject and a sometimes critical evaluation of the core curriculum for this subject made by teachers. The core curriculum does not take into account the ethical sensitivity of students focused rather on the problems of practical ethics than philosophical ethics. The last part of the text describes a “figure of loneliness” of an ethics teacher in a Polish school and presents a hypothesis regarding the axiological silence prevailing in Polish families.

References

Babbie Eearl, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Konecki Krzysztof Tomasz, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Kubiak Anna, Przybyłowska Ilona, Rostocki Włodzimierz Andrzej, Badania ankietowe, w: Encyklopedia Socjologii, Tom 1 (A – J), Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.
Google Scholar

Kultys Julian Andrzej, Etyka w szkole – teoria i praktyka, „Słupskie Studia Filozoficzne” nr 3, 2001.
Google Scholar

Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów (Niezbędnik badacza), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar

Lutyński Jan, Ankieta i jej rodzaje na tle podziału technik otrzymywania materiałów, w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, red. Z. Gostkowski, J. Lutyński, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1968.
Google Scholar

Madalińska-Michalak Joanna, Jeżowski Józef Antoni, Więsław Szymon, Etyka w systemie edukacji w Polsce, Wolters Kluwer Polska SA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa–Łódź 2017.
Google Scholar

Rostocki Włodzimierz Andrzej, Kłamstwo obronne w ujęciu M. Ossowskiej a etyczne problemy wywiadu kwestionariuszowego w socjologii w: Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom IX: Problemy humanizacji procesu badawczego, red. Z. Gostkowski, IFiSPAN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Słownik socjologii jakościowej, red. K. Konecki, P. Chomczyński, Difin SA, Warszawa 2002.
Google Scholar

Szacka Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Google Scholar

Sztompka Piotr, Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Tarkowska Elżbieta, Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, IFiS PAN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Rostocki, W. A. (2017). Ethics in Polish schools in the opinion of practicing teachers (analysis of qualitative data). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (29), 53–79. https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.05