L'homme, l'histoire et l'Univers chez Hegel et Marx

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.02.06

Abstrakt

Proces rozwoju myśli filozoficznej Zachodu - poczynając od antyku poprzez tradycję chrześcijańską aż do Oświecenia - prowadzi do destrukcji absolutu moralnego i metafizycznego. Najdobitniej opozycję między pozbawionym treści aksjologicznych światem a człowiekiem jako bytem wolnym uświadamia sobie po raz pierwszy Kant. Hegel pragnie kantowski dualizm bytu naturalnego i człowieka przezwyciężyć w kreującym w czasie wartości absolucie. Historia staje się u niego obszarem odsłaniania się treści aksjologicznych. Krok dokonany przez młodszych jego uczniów, a przede wszystkim Feuerbacha i Marksa, prowadzi do ujęcia universum jako porządku czysto przyrodniczego, przestrzenno-czasowego, w który człowiek przez swoją aktywność świadomą - tworząc kulturę - wpisuje wartości. Istnieją one jedynie intencjonalnie i są rozpoznawalne tylko w relacji do świata ludzkiego.

Opublikowane

1983-01-01

Jak cytować

Panasiuk, R. (1983). L’homme, l’histoire et l’Univers chez Hegel et Marx. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (2), 83–97. https://doi.org/10.18778/0208-6107.02.06

Numer

Dział

Articles