Człowiek, historia i Wszechświat w filozofii Hegla i Marksa

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.02.06

Abstract

Proces rozwoju myśli filozoficznej Zachodu - poczynając od antyku poprzez tradycję chrześcijańską aż do Oświecenia - prowadzi do destrukcji absolutu moralnego i metafizycznego. Najdobitniej opozycję między pozbawionym treści aksjologicznych światem a człowiekiem jako bytem wolnym uświadamia sobie po raz pierwszy Kant. Hegel pragnie kantowski dualizm bytu naturalnego i człowieka przezwyciężyć w kreującym w czasie wartości absolucie. Historia staje się u niego obszarem odsłaniania się treści aksjologicznych. Krok dokonany przez młodszych jego uczniów, a przede wszystkim Feuerbacha i Marksa, prowadzi do ujęcia universum jako porządku czysto przyrodniczego, przestrzenno-czasowego, w który człowiek przez swoją aktywność świadomą - tworząc kulturę - wpisuje wartości. Istnieją one jedynie intencjonalnie i są rozpoznawalne tylko w relacji do świata ludzkiego.

Veröffentlicht

1983-01-01

Zitationsvorschlag

Panasiuk, R. (1983). Człowiek, historia i Wszechświat w filozofii Hegla i Marksa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (2), 83–97. https://doi.org/10.18778/0208-6107.02.06

Ausgabe

Rubrik

Articles