Symbiotyczny splot, czyli lektura jako wyzwanie estetyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.02

Słowa kluczowe:

lektura, czytanie, estetyka, sztuki wizualne, zmysły, sensualność, percepcja, zwrot piktorialny

Abstrakt

Artykuł podejmuje namysł nad kategorią lektury z perspektywy estetycznej. Śledzi rozmaite spo­soby użycia tego pojęcia i różne sensy kryjące się za figurą czytania, nie zawsze pokrywające się z tradycyjnymi definicjami odnotowywanymi współcześnie w słownikach. W punkcie wyjścia leży rozpoznanie, że kategoria lektury ma dziś szerokie zastosowanie, tzn. jej przedmiotem są nie tylko utwory piśmiennicze czy literackie. Artykuł stara się odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że pojęcie lektury bywa tak chętnie aplikowane do przestrzeni estetycznej i dlaczego czytaniu poddawane są także zjawiska – co szczególnie frapujące – o wyraźnym wizualnym nacechowaniu, do których zasadniczo przystaje przede wszystkim postawa widza, a nie czytelnika. O atrakcyjno­ści lektury jako narzędzia służącego do kontaktu ze zjawiskami o charakterze pozaczytelniczym decyduje splot jej właściwości. Lekturę można bowiem traktować z jednej strony jako dyspozycję mentalną i poznawczą, służącą wyjaśnianiu znaczeń, a z drugiej strony jako praktykę, która ma swoje psychosomatyczne, sensualne, percepcyjne uwarunkowania. To dzięki temu tak dobrze sprawdza się w przestrzeni estetycznej, pozostając m.in. w symbiotycznej relacji z oglądaniem.

Bibliografia

Barthes, R. (1997). Przyjemność tekstu. Tłum. A. Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Basista, A. i Nowakowski, A. (2012). Jak czytać architekturę. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Bernacki, M i Pysz, R. (red.). (2016). Czytanie miasta. Bielsko-Biała jako kulturowy palimpsest. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Google Scholar

Bloom, H. (1975). A Map of Misreading. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.). (2012). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Bolaños Atienza, M. (2007). Jak czytać sztukę. Tłum. B. Haniec. Grodzisk Mazowiecki: Skarbnica Wiedzy.
Google Scholar

Burzyńska, A. (2000). Lekturografia. Filozofia czytania według Jacques’a Derridy. Pamiętnik Literacki 1, s. 43–80.
Google Scholar

Cambridge Dictionary. (2022). Hasło: „read”. Online: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-polish/read [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar

Cavallo, G. i Chartier, R. (red.). (1999). A History of Reading in the West. Tłum. L. G. Cochrane. Cambridge–Oxford: Polity Press – Blackwell Publishing Ltd.
Google Scholar

Certeau, M. de. (1982). La lecture absolue. (Théorie et pratique des mystiques chrétiens: XVIe–XVIIe siècles). W: Dällenbach, L. i Ricardou, J. (red.), Problèmes actuels de la lecture, Paris: Éditions Clancier–Guénaud, s. 65–79.
Google Scholar

Certeau, M. de. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuka działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Chartier, R. (2019). Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej. Red. P. Rodak. Tłum. A. Leyk i in. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541776

Cragoe, K. D. (2009). Jak czytać architekturę. Najważniejsze informacje o stylach i detalach. Tłum. E. Romkowska. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar

Curtis, N. (red.). (2010). The Pictorial Turn. Abington, Oxon–New York: Routledge.
Google Scholar

Cymer, A. (2018). Jak czytać powojenną architekturę sakralną. Typologie, gatunki, formy. W: Kluczwajd, K. i Pszczółkowski, M. (red.), Toruńska architektura sakralna po 1945 roku: minimalizm czy kultura nadmiaru? Toruń: Stowarzyszenie Historyków Sztuki Toruń, s. 17–31.
Google Scholar

Cyz, T. (2018). Czytanie muzyki. Ruch Muzyczny, 1, s. 78.
Google Scholar

Dahlhaus, C. (2007). Estetyka muzyki. Tłum. Z. Skowron. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323529767

Dąbrowska, D. (2014). Jak ćwiczyć umiejętność streszczania. Polonistyka, 1, s. 30–34.
Google Scholar

Doroszewski, W. (red.) (1958–1969). Hasło: „lektura”. W: Słownik języka polskiego. Online: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/lektura;5446310.html [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar

Dziadek, A. (2004). Rolanda Barthes’a lektury obrazów (oraz to, co dla metodologii z nich wynika). W: Balbus, S., Hejmej, A. i Niedźwiedź J. (red.), Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 53–70.
Google Scholar

Eco, U. (1999). Czytanie świata. Tłum. M. Woźniak. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Głowiński, M. (1998). Lektura. W: Sławiński, J. (red.), Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 273–274.
Google Scholar

Gnat, T. (2021). Body Movin’: Ecocritical and Postcolonial Readings of The Travelling Body in the „Tomb Raider” Series. Postscriptum Polonistyczne, 1, s. 231–246.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.13

Jak „czytamy” rzeźby? (2017). Online: https://powiatdabrowski.pl/aktualnosci/jak-czytamy-rze%C5%BAby.html [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar

Jeffrey, I. (2009). Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Tłum. J. Jedliński. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Kamińska, K. (red.). (2017). Czytanie Miasta: badania i animacja w przestrzeni. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Google Scholar

Kazimierska-Jerzyk, W. (2010). Transmedialność jako poziom lektury. W: Załuski, T. (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, s. 53–63.
Google Scholar

Koronkiewicz, M. (2015). Fachowy zwykły czytelnik. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 151–175.
Google Scholar

Kowalczyk, I. (2000). Czytanie ciała. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, s. 91–96.
Google Scholar

Koziołek, K. (2017a). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Koziołek, K. (2017b). Lektura. W: Kadłubek, Z., Mytych-Forajter, B. i Nawarecki, A. (red.), Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 299–301.
Google Scholar

Koziołek, R. (2016). Dobrze się myśli literaturą. Wyd. II. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar

Krawczyk-Bocian, A. i Leppert, R. (2020). Narracja jako temporalna podróż po świecie sensów i znaczeń. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, XL (2), s. 13–55.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.011

Leśniakowska, M. (2006). Czytanie muzeum. Nowe Książki, 6, s. 12.
Google Scholar

Libera, M., Kuchen, M. i Meinz R. (2014). Tyto Alba. 13 portraits of melancolics, birds and their co-hearing [płyta]. Wytwórnia: Bołt.
Google Scholar

Long, E. (2012). O społecznej naturze czytania. Tłum. M. Maryl. Teksty Drugie, 6, s. 136–166.
Google Scholar

Łaszkiewicz, M. (2017). Streszczenie, abstrakt, adnotacja i ich funkcja w tekście naukowym. W: Sokólska U. (red.), Socjolekt – idiolekt – idiostyl. Historia i współczesność. Białystok: Wydawnictwo Prymat – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, s. 149–166.
Google Scholar

Macmillan Dictionary. (2009–2022). Hasło: „read”. Online: https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/read_1 [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar

Man, P. de. (1971). Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Manguel, A. (2003). Moja historia czytania. Tłum. H. Jankowska, Warszawa: Muza.
Google Scholar

Manguel, A. (2010). Preface. W: Manguel, A., A Reader on Reading, New Haven, CT: Yale University Press. s. ix–xi.
Google Scholar

Markiewicz, H. (2007). Jeszcze raz o poetyce, teorii literatury i interpretacji. Teksty Drugie, 4, s. 153–164.
Google Scholar

Maryl, M. (2009). Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne. Teksty Drugie, 1–2, s. 228–251.
Google Scholar

McLuhan, M. (2001). Druk i elektroniczna rewolucja. W: McLuhan, M., Wybór tekstów. Red. E. Mcluhan, F. Zingrone. Tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 124–304.
Google Scholar

McNamara, D. R. (2016). Jak czytać kościoły. Krótki kurs architektury chrześcijańskiej. Tłum. K. Bednarek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar

Mitchell, W. J. T. (2009). Zwrot piktorialny. Tłum. M. Drabek. Kultura Popularna, 1, s. 4–19.
Google Scholar

Mitchell, W. J. T. (2012). Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej. Tłum. G. Bryda. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 118–138.
Google Scholar

Mitchell, W. J. T. (2022). Słowo i obraz. Tłum. S. Herczyńska. Teksty Drugie, 1, s. 138–151.
Google Scholar

Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2014). Działania na tekście. Polonistyka, 1, s. 24–29.
Google Scholar

Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2015). Miejsce operacji tekstowych w definicji tekstu i w kształceniu polonistycznym. W: Niebrzegowska‑Bartmińska, S., Nowosad‑Bakalarczyk, M. i Piekot, T. (red.), Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 19–37.
Google Scholar

Online Etymology Dictionary (2001–2022). Hasło: „read”. On-line: https://www.etymonline.com/search?q=read [dostęp: 10.11.2022].
Google Scholar

Perec, G. (2012). Czytanie: zarys socjopsychologiczny. Tłum. A. Rębkowska. W: Perec, G., Urodziłem się. Eseje. Red. J. Olczyk. Kraków: Lokator, s. 67–76.
Google Scholar

Rembowska-Płuciennik, M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Różańska, G. (2010). „Czytanie obrazu” w gimnazjalnej edukacji polonistycznej. W: Niesporek-Szamburska B. i Wójcik-Dudek M. (red.), Dziecko – język – tekst. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 346–357.
Google Scholar

Skrejko, M. przy współpracy Masternak, M. (2021). „Światłoryt” – jako forma pracy z widzem i czytelnikiem, czyli o sposobie czytania fotografii przez osoby niewidome i niedowidzące. Z doświadczeń współpracy muzealnej Biblioteki i Działu Upowszechniania Muzeum Fotografii w Krakowie. W: Wojciechowska M. (red.), Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 238–249.
Google Scholar

Skurtys, J. (2014). Doświadczenie lektury wobec praktyk codzienności (od afirmacji do kontestacji). Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, 3, s. 109–121.
Google Scholar

Skurtys, J. (2015). Zwykły, wierny, mamroczący: „czytelnik” Adama Ważyka. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 125–149.
Google Scholar

Sloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Tłum. i wstęp P. Dehnel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN (1997–2022a). Hasło: „lektura”. On-line: https://sjp.pwn.pl/szukaj/lektura.html [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN (1997–2022b). Hasła: „czytać”, „czytanie”. Online: https://sjp.pwn.pl/slowniki/czyta%C4%87.html [dostęp: 10.11.2022].
Google Scholar

Sobolewska, J. (2016). Książka o czytaniu. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Google Scholar

Sontag, S. (2009). O fotografii. Tłum. S. Magala. [Wyd. II popr.]. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar

Sontag, S. (2012). Przeciw interpretacji. Tłum. D. Żukowski. W: Sontag, S., Przeciw interpretacji i inne eseje. Tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, s. 11–26.
Google Scholar

Spitta, Ph. (1893). Die Grenzboten. Zeitschrift für Politik, Literatur und Kunst, LII. Denkmäler deutscher Tonkunst, 2, s. 16–27.
Google Scholar

Szalewska, K. (2017). Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.
Google Scholar

Sztompka, P. (2012). Wyobraźnia wizualna i socjologia. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 11–41.
Google Scholar

Szyłak, J. (2014). To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?). W: Kiec, I. i Traczyk, M. (red.), Komiks i jego konteksty. Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, s. 11–22.
Google Scholar

Ślósarz, A. (2013). Adaptacja filmowa jako dominujący typ lektury pierwowzoru. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, V, s. 79–93.
Google Scholar

Śniecikowska, B. (2022). Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej). Teksty Drugie, 1, s. 47–67.
Google Scholar

Theiss, A. (2009). Czytanie awangardy w nowych dekoracjach. Drugie życie starej siedziby Muzeum Sztuki w Łodzi. Dziennik, 52, s. 21.
Google Scholar

Ważyk, A. (1982). Kwestia gustu. W: Ważyk, A., Eseje literackie, Warszawa: PIW, s. 5–164.
Google Scholar

Welsch, W. (2005). Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy. W: Welsch, W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Tłum. K. Guczalska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 31–73.
Google Scholar

Wikisłownik (2021). Hasło: „read”. Online: https://pl.wiktionary.org/wiki/read [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar

Zamiara, K. i Golka, M. (red.). (1999). Sztuka i estetyzacja. Studia estetyczne. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humianiora.
Google Scholar

Zbróg, Z. (2009). Istota procesu czytania z perspektywy psycholingwistycznej i pedagogicznej. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 18, s. 77–107.
Google Scholar

Zeidler-Janiszewska, A. (red.) (1997). Pisanie miasta – czytanie miasta. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-02-10

Jak cytować

Lachman, M. (2023). Symbiotyczny splot, czyli lektura jako wyzwanie estetyczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (41), 31–48. https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.02