Simultaneous-Sequential Learning to Read® in kindergarten

Authors

  • Jagoda Cieszyńska-Rożek Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju image/svg+xml
  • Monika Trzeciak Doktorantka, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01

Keywords:

early reading instruction, Simultaneous-Sequential Learning to Read®, impact of reading skills on brain development

Abstract

The authors present the results of neuroscientific research indicating the impact of early reading instruction on the development of cerebral cortical structures. The article includes the results of experimental research on the effectiveness of the use of Simultaneous‑Sequential Learning to Read® in preschool education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen J.S., 2011, Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński Media.
Google Scholar

Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Cieszyńska J., 2003, Kocham czytać, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., 2022, Rozwój mowy w warunkach bilingwizmu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 307–328.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., 2023, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. Dwadzieścia lat później, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Dehaene S., 2021, Jak się uczymy?, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar

Dehaene S., 2023, Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar

Everett D.L., 2019, Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i Spółka.
Google Scholar

Johnson M., Haan M. de, 2018, Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Kuhl P.K., 2010, Brain Mechanisms in Early Language Acquisition, „Neuron Review”, No. 67, s. 713–727.
Google Scholar

Patzlaff R., 2008, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Skrzypiec Ł., 2014, Wpływ Symultaniczno‑Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, nieopublikowana praca doktorska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.
Google Scholar

Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar

Spitzer M., 2021, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar

Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, [w:] E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 144–222.
Google Scholar

Trzeciak M., 2022, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu na przykładzie grupy mieszanej dzieci z roczników 2017 i 2018, nieopublikowana praca magisterska, Warszawa: Collegium Humanum.
Google Scholar

Vetulani J., 2011, Piękno neurobiologii. Komentarze, rozmowy, Kraków: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar

Vetulani J., Mazurek M., 2015, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wolański A., 2021, Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar

Published

2023-11-29 — Updated on 2023-12-01

Versions

How to Cite

Cieszyńska-Rożek, J., & Trzeciak, M. (2023). Simultaneous-Sequential Learning to Read® in kindergarten. Logopaedica Lodziensia, (7), 9–20. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01 (Original work published November 29, 2023)