Subdisciplines of Speech-Language Pathology: Past – Present – Future
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.07Keywords:
speech-language pathology, subdisciplines, development of speech-language pathologyAbstract
Changing social conditions have a significant impact on the development of speech-language pathology. This article presents the history of the emergence of its subdisciplines, as well as contemporary specializations within the field. The development of speech-language pathology as a scientific discipline, the growing health and social needs resulting from increased awareness of communication and language disorders, and the ongoing specialisation of therapeutic services highlight the need to update and adapt the catalogue of speech-language specialisations to current realities. Therefore, the article also includes proposals from the academic community to expand the scope of speech-language specialisations by incorporating selected subdisciplines.
Downloads
References
Adamiszyn Z., Walencik-Topiłko A., 2003, Logopedia artystyczna, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2: Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, Opole: Uniwersytet Opolski, s. 807–824.
Google Scholar
Bernstein Ratner N.E., Tetnowski J.A., 2006, Stuttering treatment in the new millennium: changes in the traditional parameters of clinical focus, [w:] N.E. Bernstein Ratner, J.A. Tetnowski (red.), Current issues in stuttering treatment and practice, New York: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., s. 1–16.
Google Scholar
Błeszyński J.J., Kaczorowska-Bray K., 2012, Wstęp, [w:] J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Teoretyczne determinanty problemu, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 9–10.
Google Scholar
Błeszyński J.J., Tarkowski Z., 2025, Logopedia społeczna, „Forum Pedagogiczne”, t. 15, nr 1: „Komunikacja, mowa, język – interdyscyplinarne dyskursy”, s. 25–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2025.1.3
Caesar L.G., Kohler P.D., 2007, The state of school-based bilingual assessment: Actual practice versus recommended guidelines, „Language. Speech and Hearing Services in Schools”, vol. 38(3), s. 190–200.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2007/020)
Cieszyńska J., Korendo M., 2017, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar
Czaplewska E., 2018a, Rola logopedii we współczesnych społeczeństwach wielokulturowych, [w:] E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 261–281.
Google Scholar
Czaplewska E., 2018b, Wstęp, [w:] E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 11–17.
Google Scholar
Czernikiewicz A., Woźniak T., 2012, Diagnoza psychogennych zaburzeń mowy, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 415–478.
Google Scholar
Dąbrowska D., Dziwińska A., 2005, Emisja głosu – wybrane zagadnienia, Wałbrzych: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa.
Google Scholar
Domagała A., Mirecka U. (red.), 2021, Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, t. 1: Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, t. 2: Najczęstsze zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uwarunkowania – symptomy – typologie zjawisk, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Grabias S., 1991, Logopedia – jej przedmiot i stopień zaawansowania refleksji metanaukowej, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 26–49.
Google Scholar
Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. X, s. 9–36.
Google Scholar
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, Z.M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 15–71.
Google Scholar
Hamerlińska A., 2018, Onkologopedia w systemie kształcenia logopedów, „Logopaedica Lodziensia”, nr 2, s. 49–61.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.04
Hamerlińska A., 2020, Miejsce onkologopedii w nauce, [w:] A. Hamerlińska, B. Mikuła (red.), Onkologopedia. Podejście interdyscyplinarne, Częstochowa: Alfa Medica Press, s. 11–22.
Google Scholar
Hamerlińska-Latecka A., 2013, Onkologopedia – o potrzebie utworzenia nowej specjalności w logopedii, [w:] J.J. Błeszyński (red.), Medycyna w logopedii. Terapia – wspomaganie – wsparcie. Trzy drogi – jeden cel, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 57–66.
Google Scholar
Jastrzębowska G., 2003, Przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1: Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Opole: Uniwersytet Opolski, s. 315–329.
Google Scholar
Jastrzębowska-Jasińska A., 2018, Balbutologopedia – dziedzina obca logopedom?, [w:] K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 93–112.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1981, Program studiów logopedycznych, Lublin: Zakład Logopedii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1991a, Model opieki logopedycznej w Polsce, Gdańsk: Gdański Związek Logopedów.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1991b, O polskiej logopedii, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 5–25.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., 2017, Gerontologopedia, czyli starość w perspektywie logopedycznej, „Konteksty Społeczne”, t. 5, nr 1(9), s. 140–141.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., Milewski S., 2016, Wstęp, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 16–24.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Michalik M., 2020, Starość – jak ją widzi logopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Kamińska B., 2016, Od retoryki do logopedii artystycznej, [w:] B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 53–67.
Google Scholar
Kamińska B., Milewski S., 2016, Wstęp, [w:] B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 16–24.
Google Scholar
Kataryńczuk-Mania L. (red.), 2020, Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra: Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Komlogo, b.r., Encyklopedia logopedii, hasło: Oligofrenologopedia, https://www.komlogo.pl/encyklopedia/130-a/1104-oligofrenologopedia (dostęp: 2.06.2025).
Google Scholar
Krajewska M., 2018, Psychiatria w logopedii – problem zaburzeń somatoformicznych i nerwic mowy, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 4, s. 32–42.
Google Scholar
Kupisiewicz M., 2013, Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kurkowski Z.M., 1991, Specjalności logopedyczne, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 106–111.
Google Scholar
Kurkowski Z.M., 2010, Specjalizacje logopedyczne, „Biuletyn Logopedyczny”, nr 1, s. 75–78.
Google Scholar
Lichnowska A., 2022, Wpływ wad zgryzu na powstawanie wad wymowy u pacjentów leczonych ortognatycznie, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. M. Kozakiewicza, obroniona na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.
Google Scholar
Lichnowska A., Kozakiewicz M., 2021, The Logopedic Evaluation of Adult Patients after Orthognathic Surgery, „Applied Sciences”, vol. 11(12).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/app11125732
Loebl W., 2006, Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce, [w:] J. Błeszyński (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 21–31.
Google Scholar
Manning W.H., 2010, Clinical decision making in the diagnosis and treatment of fluency disorders, Clifton Park: Delmar.
Google Scholar
Manning W.H., DiLollo A., 2017, Clinical decision making in the diagnosis and treatment of fluency disorders, San Diego: Plural Publishing.
Google Scholar
Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 32–46.
Google Scholar
Michałowska-Rozhin B., 1991, Kultura słowa jest przedmiotem logopedii, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 99–102.
Google Scholar
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2014, Czy jest potrzebna gerontologopedia? Późna dorosłość z perspektywy logopedycznej, [w:] M. Michalik (red.), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, Kraków: Collegium Columbinum, s. 13–26.
Google Scholar
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., 2015, Późna dorosłość jako przedmiot zainteresowania współczesnej logopedii – perspektywy badawcze, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 153–170.
Google Scholar
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Kamińska B., 2016, Późna dorosłość z perspektywy logopedii, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. XXVIII, s. 165–182.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2016.28.09
Milewski S., Kaczorowska-Bray K., Kamińska B. (red.), 2020, Starość – język – komunikacja. Nowe obszary logopedii, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Muzyka-Furtak E. (red.), 2015, Surdologopedia. Teoria i praktyka, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, „Forum Logopedyczne”, nr 22, s. 9–13.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2018, FTM – Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Metody terapii logopedycznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 487–509.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2019, Orofacjologopedia, „Logopedia”, t. 48(1), s. 137–157.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2020, Logopaedics as an Interdisciplinary Science in the Eyes of Speech Therapists Preliminary Research Results, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.04.10
Pluta-Wojciechowska D., 2022, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom: Wydawnictwo Ergo Sum.
Google Scholar
Podyplomowe Studia Balbutologopedii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, b.r., https://www.jakanie-terapia.pl/aktualnosci/230-podyplomowe-studia-balbutologopedii-na-uniwersytecie-slaskim-w-katowicach (dostęp: 2.06.2025).
Google Scholar
Program specjalizacji w dziedzinie neurologopedii, 2023, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content-uploads/2023/11/040-Neurologopedia-program-podstawowy-2023.pdf (dostęp: 3.06.2025).
Google Scholar
Program specjalizacji w dziedzinie surdologopedii, 2024, Warszawa, https://www.cmkp.edu.pl/wp-content-uploads/2024/03/033-Surdologopedia-program-podstawowy-2024-1.pdf (dostęp: 3.06.2025).
Google Scholar
Przebinda E., Michalik M., Grzelak E., 2023, Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w praktyce logopedycznej i terapeutycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Sommers R.K., Caruso A.J., 1995, Inservice training in speech-language pathology: are we meeting the needs for fluency training?, „American Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 4, s. 22–28.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360.0403.22
Stankowski A., Brzozowska J., 2003, Terapia logopedyczna w procesie rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo (oligofrenopedagogika, oligofrenologopedia), „Chowanna”, R. XLVI, t. 2, s. 54–82.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2003.21.04
Surowaniec J., 1998, Logopedia a dyscypliny pograniczne, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 27–34.
Google Scholar
Szurek M., 2023, O potrzebie kształcenia specjalistów rehabilitacji zaburzeń głosu, „Logopaedica Lodziensia”, nr 8, s. 147–159.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.11
Tarkowski Z., 2016, Nowe specjalizacje w logopedii, „Forum Logopedy”, nr 14, s. 59–61.
Google Scholar
Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2018, Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Walencik-Topiłko A., 2014, Emisja głosu. Kwalifikacje i zajęcia, „Forum Logopedy”, nr 2, s. 22–24.
Google Scholar
Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 67–82.
Google Scholar
Wójcik-Topór P., Krajewska M., Michalik M. (red.), 2023, Diagnoza i terapia logopedyczna pacjentów w stanie ciężkim, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar
Zaleski T., 2012, Logoneurozy, [w:] A. Obrębowski (red.), Wprowadzenie do neurologopedii, Poznań: Termedia Wydawnictwo Medyczne, s. 277–282.
Google Scholar
Zaorska M., 2016, Tyflologopedia jako subdyscyplina szczegółowa logopedii oraz element współczesnej koncepcji strukturalnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 22(1), s. 149–162.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2015.066
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


