Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu

Autor

  • Jagoda Cieszyńska-Rożek Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju image/svg+xml
  • Monika Trzeciak Doktorantka, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01

Słowa kluczowe:

wczesna nauka czytania, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®, wpływ umiejętności czytania na rozwój mózgu

Abstrakt

Autorki przedstawiają wyniki badań neurobiologicznych, wskazujących na wpływ wczesnej nauki czytania na rozwój struktur kory mózgowej. W artykule zostały zamieszczone wyniki badań eksperymentalnych, dotyczących efektywności stosowania Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® w edukacji przedszkolnej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Allen J.S., 2011, Życie mózgu. Ewolucja człowieka i umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński Media.
Google Scholar

Cieszyńska J., 2001, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar

Cieszyńska J., 2003, Kocham czytać, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., 2022, Rozwój mowy w warunkach bilingwizmu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 307–328.
Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek J., 2023, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania. Dwadzieścia lat później, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej.
Google Scholar

Dehaene S., 2021, Jak się uczymy?, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar

Dehaene S., 2023, Świadomość i mózg. Odczytywanie kodu naszych myśli, Kraków: Wydawnictwo Copernicus Center Press.
Google Scholar

Everett D.L., 2019, Jak powstał język. Historia największego wynalazku ludzkości, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i Spółka.
Google Scholar

Johnson M., Haan M. de, 2018, Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Google Scholar

Kuhl P.K., 2010, Brain Mechanisms in Early Language Acquisition, „Neuron Review”, No. 67, s. 713–727.
Google Scholar

Patzlaff R., 2008, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Skrzypiec Ł., 2014, Wpływ Symultaniczno‑Sekwencyjnej Nauki Czytania® na stopień gotowości szkolnej, nieopublikowana praca doktorska, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny.
Google Scholar

Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar

Spitzer M., 2021, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Google Scholar

Tomasello M., 2003, Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych?, [w:] E. Dąbrowska, W. Kubiński (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 144–222.
Google Scholar

Trzeciak M., 2022, Symultaniczno‑Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu na przykładzie grupy mieszanej dzieci z roczników 2017 i 2018, nieopublikowana praca magisterska, Warszawa: Collegium Humanum.
Google Scholar

Vetulani J., 2011, Piękno neurobiologii. Komentarze, rozmowy, Kraków: Wydawnictwo Homini.
Google Scholar

Vetulani J., Mazurek M., 2015, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Wolański A., 2021, Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-11-29 — zaktualizowane 2023-12-01

Wersje

Jak cytować

Cieszyńska-Rożek, J., & Trzeciak, M. (2023). Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® w przedszkolu. Logopaedica Lodziensia, (7), 9–20. https://doi.org/10.18778/2544-7238.07.01 (Original work published 29 listopad 2023)