”Gospodyni” – a social magazine for women living in rural areas. Characteristics of content and functions in 1985–1986
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.09Keywords:
women’s press, Polish People Republic’s press, functions of the women’s pressAbstract
The aim of the article is to present a social magazine for women living in rural areas. The analysis concerns the years 1985–1986. The publication consists of two parts. In the first one the content of the periodical was discussed, in the second one it was indicated what functions the journal performed in selected years.
Downloads
References
„Gospodyni” (1985–1986).
Google Scholar
Bajka, Zbigniew (1976). Czytelnictwo prasy w Polsce Ludowej. Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa-Książka-Ruch”.
Google Scholar
Ćwik, Urszula (2016). Zagadnienie praw kobiet na łamach „Kobiety i Życia” (1970–1989). Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 1 (1), 66–83.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15290/cnisk.2016.01.01.04
Goban-Klas, Tomasz (1999). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gospodyni. O nas (2019). Pobrane 14 lutego 2019 z: http://modnagospodyni.pl/o-nas
Google Scholar
Hajdo, Małgorzata (2006). Wizerunek kobiety jako matki, pracownika i działaczki społecznej prezentowany na łamach prasy kobiecej w latach 1948–1956. Dzieje najnowsze, 3 (38), 55–72.
Google Scholar
Kowalczyk, Izabela & Zierkiewicz, Edyta (2002). Czytanie kobiety z prasy kobiecej. Dyskurs w pismach nowoczesnych. W: W. Jakubowski, E. Zierkiewicz (red.), Edukacyjne konteksty kultury popularnej (s. 85–113). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2004). Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Lizurej, Marzena (2002). Prasa kłamie czy wychowuje? Fenomen prasy kobiecej. W: W. Jakubowski, E. Zierkiewicz (red.), Edukacyjne konteksty kultury popularnej (s. 73–84). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Maślanka, Julian (red.) (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Google Scholar
Mielczarek, Tomasz (2008). Współczesne polskie pisma wysokonakładowe. Rocznik Prasoznawczy, 2, 57–79.
Google Scholar
Perczak, Judyta (2007). Formy reklamy socjalistycznej. Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej, 7, 133–163.
Google Scholar
Pisarek, Walery (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Ruta, Przemysław (2009). Fotografia prasowa. Wybrane aspekty praktyczne. Rocznik Prasoznawczy, 3, 139–147.
Google Scholar
Sokół, Zofia (1998). Prasa kobieca w Polsce w latach 1945–1995. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Google Scholar
Sokół, Zofia (2012). Wizerunki kobiet na łamach tygodnika „Kobieta i Życie” w latach 1946–2002. Rocznik Prasoznawczy, 6, 11–36.
Google Scholar
Szczepaniak, Karolina (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 42, 83–112.
Google Scholar
Szylko-Kwas, Joanna (2004). Funkcja fotografii prasowej na przykładzie pierwszej strony „Gazety Wyborczej”. Studia Medioznawcze, 2 (57), 185–195.
Google Scholar
Tatarowski, Konrad (2010). Rynek prasowy w Polsce po II wojnie światowej. W: E. Pleszkun-Olejniczak, J. Bachura & M. Worsowicz (red.), O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej (s. 141–152). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Trzop, Beata (2007). Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Worsowicz, Monika (2016). Stylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2 (32), 85–94.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.07
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.