Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych

Autor

  • Agnieszka Handzel Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.14

Słowa kluczowe:

Content and Language Integrated Learning, nauczanie języka polskiego jako obcego, nauczanie języków obcych, komunikacja, kultura, nauczanie przez działanie

Abstrakt

Artykuł porusza kwestię przełamywania trudności w używaniu języka obcego w naturalnej sytuacji komunikacyjnej poprzez wykorzystanie metody CLIL (zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego) do nauczania języków obcych i polskiego jako obcego od wczesnych etapów edukacji. Content and Language Integrated Learning zakłada nauczanie języka obcego poprzez treść oraz treści poprzez język. Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia do zdobywania nowej wiedzy przynosi pozytywne skutki w pokonywaniu bariery komunikacyjnej, na którą napotykają osoby znajdujące się w środowisku obcojęzycznym. W artykule przedstawiono podstawowe założenia metody oraz zasady regulujące planowanie lekcji CLIL, a także doświadczenia i wnioski z lekcji przeprowadzonych w krakowskich szkołach podstawowych.

Bibliografia

Coyle D., Hood Ph., Marsh D., 2010, CLIL. Content and Language Integrated Learning, Cambridge.
Google Scholar

Darn S., CLIL: a lesson framework, https://www.teachingenglish.org.uk/article/clil-a-lesson-framework, [20.04.2014].
Google Scholar

Handzel A., 2014, Niezapomniana lekcja, czyli CLIL w praktyce, [w:] Polonistyka szkolna zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, Kraków.
Google Scholar

Janus-Sitarz A., 2013, Polskie i europejskie doświadczenia pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning), [w:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin.
Google Scholar

Janus-Sitarz A., 2014, Jak poszerzać kompetencje polonisty? Nauczyciel CLIL, czyli zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu, [w:] Polonistyka szkolna zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, Kraków.
Google Scholar

Mackenzie A., How should CLIL work in practice?, http://www.onestopenglish.com/support/methodology/teaching-approaches/how-should-clil-work-in-practice/156531.article, [20.04.2014].
Google Scholar

Meyer O., Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies, dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3311569.pdf , [15.04.2014].
Google Scholar

Sudhoff J., 2010, CLIL and Intercultural Communicative Competence: Foundatios and Approaches towards a Fusion, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(3), http://www.icrj.eu/13/article3.html, [12.04.2014].
Google Scholar

Várkuti A., 2010, Linguistic Benefits of the CLIL Approach: Measuring Linguistic Competences, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(3), http://www.icrj.eu/13/article7.html,[12.04.2014].
Google Scholar

Wegner A., 2012, Seeing the Bigger Picture: What Students and Teachers Think About CLIL, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(4), http://www.icrj.eu/14/article3.html, [12.04.2014].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Handzel , A. (2014). Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 145–152. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.14