Glottodydaktyka w ujęciu ekolingwistycznym
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.05Słowa kluczowe:
glottodydaktyka, ekolingwistyka, model glottodydaktyczny, dydaktyka różno- i wielojęzycznościAbstrakt
Referat dotyczy perspektywy ekolingwistycznej w teoretycznej refleksji glottodydaktycznej. Punktem wyjścia jest opis układu glottodydaktycznego i rozważenie wartości modelowania w glottodydaktyce. Krótki przegląd zróżnicowanych modeli glottodydaktycznych pokazuje uwikłanie organizacji procesu edukacji językowej w szerszy kontekst społeczno-kulturowy. Jego uwzględnienie wiedzie glottodydaktykę w obszary polityki językowej. Ujawnienie zideologizowanych podstaw kształcenia językowego prowadzi z kolei do tezy, która zostanie w toku referatu rozważona: dydaktyka różnojęzyczności w warunkach respektowania praw języków jako ekolingwistyczny kierunek w kształceniu językowym wydaje się inspirującą propozycją dla współczesnej glottodydaktyki.
Bibliografia
Bańczerowski J., 1979, Kilka uwag o modelach lingwistycznych, modelu nauczania języka i języku, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 17–30.
Google Scholar
Bauman Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków.
Google Scholar
Blackledge A, 2008, Language Ecology and Language Ideology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 27–40.
Google Scholar
Blackledge A., Creese A., 2010, Multilingualism: A Critical Perspective, London–New York.
Google Scholar
Buraczyński R.M., Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim – wyniki badańankietowych, [w:] Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim (w druku).
Google Scholar
Dąbrowski M., 2009, Komparatystyka dyskursu – dyskurs komparatystyki, Warszawa.
Google Scholar
Denison N., 2001, A Linguistic Ecology for Europe?, [w:] The Ecolinguistic Reader. Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 75–83.
Google Scholar
Dörnyei Z., 2009, The L2 Motivational Self System, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z.Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 9–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/jj.30945943.5
Dörnyei Z., Ushioda E., 2009, Motivation, Language Identities and the L2 Self: A TheoreticalOverview, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z. Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 1–8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/jj.30945943.4
Grucza F., 1978, Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 7–26.
Google Scholar
Grucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945–74, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 5–16.
Google Scholar
Hornberger N.H., Wang, S.C., 2008, Who are our heritage language learners? Identity and biliteracy in heritage language education in the United States, [w:] Heritage Language Education: A New Field Emerging, red. D.M. Brinton, O. Kagan, S. Bauckus, New York, s. 3–35.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315092997-2
Hornberger, N.H., 2002, Multilingual language policies and the continua of biliteracy: An ecological approach, “Language Policy”, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1014548611951
Hufeisen B., 2010, Wielojęzyczność kształcenia – dydaktyka różnojęzyczności, http://www.goethe.de/ges/spa/prj/sog/mud/pl2984181.htm [12.04.2014].
Google Scholar
Jaffe A., 2008, Language Ecologies and the Meaning of Diversity: Corsican Bilingual Education and the Concept of ‘Polynomie’, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 225–235.
Google Scholar
Kanno Y., 2008, Language Minority Education in Japan, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 237–248.
Google Scholar
Kramsch C., 2008, Ecological perspectives on foreign language education, “Language Teaching”, nr 41.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444808005065
Lubaś W., 2003, Nowe zadania polityki językowej w świecie słowiańskim, [w:] Języki słowiańskie w perspektywie ekolingwistycznej, red. W. Lubaś, I. Ohnheiser, Z. Topolińska, Opole, s. 35–60
Google Scholar
McKinney C., Norton B., 2008, Identity in Language and Literacy Education, [w:] The Handbook of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, F.M. Hult, Oxford, s. 193–205.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470694138.ch14
Miodunka W., 2007, Wprowadzenie, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 13–22.
Google Scholar
Mühlhäusler P., 2001, Babel Revisited, [w:] The Ecolinguistics Reader: Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 159–165.
Google Scholar
Mühlhäusler P., 2003, Language of Environment, Environment of Language. A course in Ecolinguistics, London.
Google Scholar
Pahl K, 2008, The ecology of literacy and language: discourses, identities, and practices in homes, schools and communities, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 305–316.
Google Scholar
Phillipson R., 1992, Linguistic Imperialism, Oxford–New York.
Google Scholar
Phillipson R., 2008, Lingua franca or lingua frankensteinia? English in European integration and globalisation, ”World Englishes”, nr 2.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.2008.00555.x
Puppel S. (red.), 2007a, Ochrona języków naturalnych, Poznań.
Google Scholar
Puppel S., 2007b, Interlingwalizm czy translingwalizm? Interkomunikacja czy transkomunikacja? Uwagi w kontekście współistnienia języków naturalnych w ramach globalnej wspólnoty kulturowo-językowo-komunikacyjnej, „Scripta de Communicatione Posnaniensi”, t. I.
Google Scholar
Puppel S., Puppel J., 2005, Zagadnienie percepcji języka naturalnego w triadzie: język ojczysty – język globalny – język sąsiedni na przykładzie triady: język polski – język angielski – język niemiecki w ujęciu ekolingwistycznym: próba typologii, „Scripta Neophilologica Poznaniensa” t. VII.
Google Scholar
Skutnabb-Kangas T., Phillipson R., 2008, A human rights perspective on language ecology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N. H. Hornberger, New York, s. 3–13.
Google Scholar
Stern H.H., 1983, Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford–New York.
Google Scholar
Sundqvist P., 2012, Informal learning of English among young learners, [w:] English for young learners, red. A.I. Allström, A.M. Pinter, Uppsala, s. 122–132.
Google Scholar
Tabakowska E., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 33–34.
Google Scholar
Wiertelska J., 2011, Translingwalne nauczanie języka angielskiego w triadzie: język ojczysty – język globalizujący – inny język obcy: podejście ekolingwistyczne, [w:] Transkomunikacja. W stronę sprofilowania przestrzeni publicznej jako wielopłaszczyznowej przestrzeni komunikacyjnej, t. III, red. S. Puppel, Poznań, s. 145–157.
Google Scholar
Wilczyńska W., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 51–61
Google Scholar
Zaliwska-Okrutna U., 1978, Modele działalności komunikacyjnej a przyswajanie języka, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 27–40.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

