Alternative music as a stimulus for intercultural dialogue
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16Keywords:
alternative music, indie music, the role of songs in teaching of Polish language and culture, linguacultural representation in the songsAbstract
The article contains reflection about usefulness of the songs classified as alternative/indie music for didactics of Polish language and culture. The author proves that numerous songs from this group contain rich representation of Polish linguaculture as well as present discursive attitude towards the cultural references. Both features make alternative/indie music a valuable source for searching of the lyrics which can give an impulse to compare cultures, seek understanding within different cultures as well as initiate discussion on Polish culture. The theoretical background for the article is set by the discussion taking place among Polish glottodidactics researchers for the last 20 years. In the final part of the article author refers to a few examples of songs used in his own teaching practice. The author compares his subjective selection of the titles with teaching programs in Polish culture for foreigners.
References
Burzyńska A.B., Dobesz U., 2009, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, w: W. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 119–128.
Google Scholar
„Czas Kultury” 2001, nr 1(100).
Google Scholar
Deczewska J., 2014, Dobór repertuaru kluczem do sukcesu w pracy z piosenką na zajęciach językowych, „Języki Obce w Szkole” nr 4, s. 135–138.
Google Scholar
Deczewska J., 2015, Teksty śpiewane w nauczaniu języków obcych, rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. Ludmiły Szypielewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej.
Google Scholar
Dębski R., 2015, Wpływ nowych technologii na dynamikę utrzymania języka polskiego w świecie. W poszukiwaniu modelu badawczego, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 61–72.
Google Scholar
Garncarek P., 2012, Dlaczego kultura popularna nie ma czasu, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 11–17.
Google Scholar
Gębal P., 2009, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, w: W. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 129–147.
Google Scholar
Hills M., 2002, Fan cultures, London.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203361337
https://polifonia.blog.polityka.pl/2018/02/21/jezyk-polski-w-10-piosenkach/ [09.05.2020].
Google Scholar
https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/jack-ma-o-modelu-996-taka-praca-to-blogoslawienstwo-ra927188-4506428 [06.05.2020]
Google Scholar
https://www.dwutygodnik.com/artykul/8392-mydelko-fa.html [25.04.2020]
Google Scholar
Jenkins H., 2020, Confessions of an aca-fan, www.henryjenkins.org [18.05.2020].
Google Scholar
Kajak P., 2010, Nauczanie kultury polskiej w epoce globalnych treści kulturowych, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 53–64.
Google Scholar
Kajak P., 2019, Gloire à l’art de rue – o hiphopologii polonistycznej słów kilka, w: M. Ivanová, A. Kobylińska, P. Pająk (red.), Słowacja, Europa Środkowa i jeszcze dalej. Tom dedykowany Profesor Joannie Goszczyńskiej, Warszawa, s. 247–257.
Google Scholar
Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa. https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264
Kaźmierczak P., 2019, Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 137–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12
Kołak-Danyi K., 2019, Made in Poland. Polskie zjawiska kulturowe jako bariery i pomosty w nauczaniu JPJO, „Język a Edukacja”, t. 7, s. 131–140.
Google Scholar
Kramsch C., 1993, Context and culture in language teaching, Oxford.
Google Scholar
Kramsch C., 1998, Language and culture, Oxford.
Google Scholar
Księżyk R., 2018, Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach, Wołowiec, s. 19–20.
Google Scholar
Melosik Z., 2014, Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki 2, Warszawa, s. 85–91.
Google Scholar
Miodunka W. (red.), 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Nikitorowicz J., 1995, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok.
Google Scholar
Pęczak M., 2018, Muzyka jako wehikuł „ideologii” subkulturowej w czasach PRL, w: M. Jeziński, M. Pranke, P. Tański (red.), Głowa mówi. Polski rock lat. 80., Toruń, s. 43–63, http://meakultura.pl/cdn/files/glowa-mowi-polski-rock-lat-80.pdf [04.05.2020].
Google Scholar
Pffeifer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar
Raport o stanie polskiej muzyki, 2011, Warszawa, https://imit.org.pl/uploads/files/raport-o-stanie-muzyki/Raport-IMIT_2011.pdf [09.05.2020].
Google Scholar
Rerak S., 2013, Chłepcąc ciekły hel – Historia yassu. Gdynia.
Google Scholar
Roter-Bourkane A., 2012, „Ładne słowa to…” – jak bawić się językiem, słuchając Marii Awarii, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 139–146.
Google Scholar
Rudziński G., 2010, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 207–214.
Google Scholar
Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego, Poznań.
Google Scholar
www.sjp.pwn.pl [04.05.2020]
Google Scholar
Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław, s. 435–444.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań: dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 63–77.
Google Scholar
Zarzycka G., 2010, Skrzydlate słowa w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 121–142.
Google Scholar
Zarzycka G., 2018, Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy, w: W kręgu glottodydaktyki, t. 5, Katowice 2018, s. 534–548.
Google Scholar
Mister D., Chleb, muz., słowa: Dorota Masłowska, album Społeczeństwo jest niemiłe, Raster, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=-1-z48cJDbc [14.05.2020].
Google Scholar
Pogodno, Tak, to teraz, muz., słowa: Pogodno, album Sokiści chcą miłości, Mystic Production, 2017 https://www.youtube.com/watch?v=jGpP0zSA8Ko [14.05.2020].
Google Scholar
Ryby, Polska, muz: J. Małkowski, G. Uzdański i Ryby, słowa: G. Uzdański https://www.youtube.com/watch?v=lbDrJO5fQxo [14.05.2020].
Google Scholar
Wczasy, Dzisiaj jeszcze tańczę, muz., słowa: Bartłomiej Maczaluk i Jakub Żwirełło, album Zawody, Thin Man Records, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=zhcEINkncnQ [14.05.2020].
Google Scholar
Wczasy, Świętokracja, muz., słowa: Bartłomiej Maczaluk i Jakub Żwirełło, album Przeżyj święta (różni artyści), Na Siano Records, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=p_mPUaWqUq8 [14.05.2020].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.