Alternative music as a stimulus for intercultural dialogue

Authors

  • Tomasz Wegner Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”, ul. Krakowskie Przedmieście 32, 00-927 Warszawa https://orcid.org/0000-0001-9734-6806

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16

Keywords:

alternative music, indie music, the role of songs in teaching of Polish language and culture, linguacultural representation in the songs

Abstract

The article contains reflection about usefulness of the songs classified as alternative/indie music for didactics of Polish language and culture. The author proves that numerous songs from this group contain rich representation of Polish linguaculture as well as present discursive attitude towards the cultural references. Both features make alternative/indie music a valuable source for searching of the lyrics which can give an impulse to compare cultures, seek understanding within different cultures as well as initiate discussion on Polish culture. The theoretical background for the article is set by the discussion taking place among Polish glottodidactics researchers for the last 20 years. In the final part of the article author refers to a few examples of songs used in his own teaching practice. The author compares his subjective selection of the titles with teaching programs in Polish culture for foreigners.

References

Burzyńska A.B., Dobesz U., 2009, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, w: W. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 119–128.
Google Scholar

„Czas Kultury” 2001, nr 1(100).
Google Scholar

Deczewska J., 2014, Dobór repertuaru kluczem do sukcesu w pracy z piosenką na zajęciach językowych, „Języki Obce w Szkole” nr 4, s. 135–138.
Google Scholar

Deczewska J., 2015, Teksty śpiewane w nauczaniu języków obcych, rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. Ludmiły Szypielewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej.
Google Scholar

Dębski R., 2015, Wpływ nowych technologii na dynamikę utrzymania języka polskiego w świecie. W poszukiwaniu modelu badawczego, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 61–72.
Google Scholar

Garncarek P., 2012, Dlaczego kultura popularna nie ma czasu, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 11–17.
Google Scholar

Gębal P., 2009, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, w: W. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 129–147.
Google Scholar

Hills M., 2002, Fan cultures, London.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203361337

https://polifonia.blog.polityka.pl/2018/02/21/jezyk-polski-w-10-piosenkach/ [09.05.2020].
Google Scholar

https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/jack-ma-o-modelu-996-taka-praca-to-blogoslawienstwo-ra927188-4506428 [06.05.2020]
Google Scholar

https://www.dwutygodnik.com/artykul/8392-mydelko-fa.html [25.04.2020]
Google Scholar

Jenkins H., 2020, Confessions of an aca-fan, www.henryjenkins.org [18.05.2020].
Google Scholar

Kajak P., 2010, Nauczanie kultury polskiej w epoce globalnych treści kulturowych, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 53–64.
Google Scholar

Kajak P., 2019, Gloire à l’art de rue – o hiphopologii polonistycznej słów kilka, w: M. Ivanová, A. Kobylińska, P. Pająk (red.), Słowacja, Europa Środkowa i jeszcze dalej. Tom dedykowany Profesor Joannie Goszczyńskiej, Warszawa, s. 247–257.
Google Scholar

Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa. https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264

Kaźmierczak P., 2019, Piosenka pomoże na wiele, czyli o alternatywnych sposobach kształtowania kompetencji gramatycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 137–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.12

Kołak-Danyi K., 2019, Made in Poland. Polskie zjawiska kulturowe jako bariery i pomosty w nauczaniu JPJO, „Język a Edukacja”, t. 7, s. 131–140.
Google Scholar

Kramsch C., 1993, Context and culture in language teaching, Oxford.
Google Scholar

Kramsch C., 1998, Language and culture, Oxford.
Google Scholar

Księżyk R., 2018, Wywracanie kultury. O dandysach, hipsterach i mutantach, Wołowiec, s. 19–20.
Google Scholar

Melosik Z., 2014, Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki 2, Warszawa, s. 85–91.
Google Scholar

Miodunka W. (red.), 2009, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Nikitorowicz J., 1995, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok.
Google Scholar

Pęczak M., 2018, Muzyka jako wehikuł „ideologii” subkulturowej w czasach PRL, w: M. Jeziński, M. Pranke, P. Tański (red.), Głowa mówi. Polski rock lat. 80., Toruń, s. 43–63, http://meakultura.pl/cdn/files/glowa-mowi-polski-rock-lat-80.pdf [04.05.2020].
Google Scholar

Pffeifer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.
Google Scholar

Raport o stanie polskiej muzyki, 2011, Warszawa, https://imit.org.pl/uploads/files/raport-o-stanie-muzyki/Raport-IMIT_2011.pdf [09.05.2020].
Google Scholar

Rerak S., 2013, Chłepcąc ciekły hel – Historia yassu. Gdynia.
Google Scholar

Roter-Bourkane A., 2012, „Ładne słowa to…” – jak bawić się językiem, słuchając Marii Awarii, w: P. Garncarek, P. Kajak (red.), Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 139–146.
Google Scholar

Rudziński G., 2010, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 207–214.
Google Scholar

Siek-Piskozub T., Wach A., 2006, Muzyka i słowa. Rola piosenki w przyswajaniu języka obcego, Poznań.
Google Scholar

www.sjp.pwn.pl [04.05.2020]
Google Scholar

Zarzycka G., 2004, Linguakultura – czym jest, jak ją badać i „otwierać”?, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław, s. 435–444.
Google Scholar

Zarzycka G., 2008, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań: dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 63–77.
Google Scholar

Zarzycka G., 2010, Skrzydlate słowa w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 121–142.
Google Scholar

Zarzycka G., 2018, Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy, w: W kręgu glottodydaktyki, t. 5, Katowice 2018, s. 534–548.
Google Scholar

Mister D., Chleb, muz., słowa: Dorota Masłowska, album Społeczeństwo jest niemiłe, Raster, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=-1-z48cJDbc [14.05.2020].
Google Scholar

Pogodno, Tak, to teraz, muz., słowa: Pogodno, album Sokiści chcą miłości, Mystic Production, 2017 https://www.youtube.com/watch?v=jGpP0zSA8Ko [14.05.2020].
Google Scholar

Ryby, Polska, muz: J. Małkowski, G. Uzdański i Ryby, słowa: G. Uzdański https://www.youtube.com/watch?v=lbDrJO5fQxo [14.05.2020].
Google Scholar

Wczasy, Dzisiaj jeszcze tańczę, muz., słowa: Bartłomiej Maczaluk i Jakub Żwirełło, album Zawody, Thin Man Records, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=zhcEINkncnQ [14.05.2020].
Google Scholar

Wczasy, Świętokracja, muz., słowa: Bartłomiej Maczaluk i Jakub Żwirełło, album Przeżyj święta (różni artyści), Na Siano Records, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=p_mPUaWqUq8 [14.05.2020].
Google Scholar

Published

2020-12-23

How to Cite

Wegner, T. (2020). Alternative music as a stimulus for intercultural dialogue . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 291–306. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16