The culture of language or culture in language? The question in the context of teaching Polish as a non-native language

Authors

  • Piotr Garncarek Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-7664-7535

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.14

Keywords:

culture-focussed teaching of Polish as a non-native language, verbal anthropology, ethnolinguistics, culturemes, phraseology, forms of address, linguistic politeness, ritualisation of language

Abstract

    This article discusses the modes of defining cultural content in teaching Polish as a foreign language. It proposes strategies for introducing cultural knowledge and knowledge about culture in the practice of teaching Polish as a non-native language. It seems appropriate to offer a division into:

  1. The cultural semantics of lexemes, set phrases and expressions;
  2. The culture (meaning the correct use) of expression and the linguistic norm; and
  3. Culture content and areas conveyed to foreigners through the language they are learning.

This discussion fits the debate regarding the language which we teach to foreigners. In it, researchers have offered examples of semantic distortions (mostly shifts), and the dangers of private or rather extra-curricular linguistic contact with a language’s native users. It also carries reflections on linguistic regionalisation and its presence in the practice of teaching Polish as a non-native language.

 

References

Bergen B., K., 2019, What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych, Kraków.
Google Scholar

Byrne E., 2018, Bluzgaj zdrowo. O pożytkach z przeklinania, Warszawa.
Google Scholar

Górecki M., Koziej-Ruta J., Paprotna A., 1998, Elementy kultury języka w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym, in: Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Hastrup K., 2008, Droga do antropologii, Kraków.
Google Scholar

Jadacka H., 2005, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Karpowicz T., 2018, Kultura języka polskiego. Wymowa, interpunkcja, ortografia, Warszawa.
Google Scholar

Markowski A., 2018, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Google Scholar

Miodek J., 1983, Kultura języka w teorii i praktyce, Wrocław.
Google Scholar

Rak M., 2015, Co to jest kulturem, "LingVaria" X, 2(20), Kraków. https://doi.org.10.12797/LV.10.2015.20.23
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23

Tienkien S., 2017, Wzorce kulturowe a analiza kulturowa. Ujęcie teoretyczne i metodyczne, in: W. Czachur (ed.), Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323527381.pp.39-68

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkt widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, in: "Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców", vol. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (eds.), https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29

Downloads

Published

2020-12-23

How to Cite

Garncarek, P. (2020). The culture of language or culture in language? The question in the context of teaching Polish as a non-native language . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 267–276. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.14