Media text in glottodidactics
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.30Keywords:
media glottodidactics, media discourse, media text, communicative and interactive competencesAbstract
The article presents the foundations of the task method, its place in the media didactics, and the use of this method in the process of foreign language and culture teaching through Internet texts, tests and educational programs. The article also discusses a project of online lessons available on the websites of School of Polish Language and Culture at University of Silesia, Center of the Polish Language and Culture in the World at the Jagiellonian University and some other websites presenting Polish culture.
References
Cudak R., Tambor J. (red.), 2001, Inne optyki: nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar
ESOKJ, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego – uczenie się, nauczanie, ocenianie, przekł. W. Martyniuk. Warszawa.
Google Scholar
Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
Google Scholar
Gut D., 2010, Poza tradycyjnymi metodami nauczania. Nowe technologie edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Polonistyka bez granic, tom 2, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunze, Kraków, s. 233–244.
Google Scholar
Hütner J., 1997, Mediendidaktik, [w:] Grundbegriffe Medienpädagogik, red. J. Hütner, F. Anfang, München.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Kaczmarek M., 2002, Specyfika językowa i graficzna krótkich wiadomości tekstowych (SMS-ów), [w:] Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 127–135.
Google Scholar
Kellner D., 2005, Neue Medien und neue Kompetenzen: Zur Bedeutung von Bildung im 21 Jahrhundert, [w:] Medienkultur, Kritik und Demokratie. Der Douglas Kellner Reade, red. R. Winter, Köln, s. 264–295.
Google Scholar
Kleinberger U., Wagner R.F. (red.), 2004, Neue Medien – Neue Kompetenzen, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Wien.
Google Scholar
Kron F.W., Sofos A., 2008, Dydaktyka mediów, Gdańsk.
Google Scholar
Miczka T., 2006, Nowe kompetencje komunikacyjne użytkowników multimediów, [w:] Internet –społeczeństwo informacyjne – kultura, red. A. Kiepas, M. Szczepański, U. Żydek-Bednarczuk, Tychy, s.49–60.
Google Scholar
Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin.
Google Scholar
Sikora A., 2009, E-mail – między listem a rozmową, [w:] Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 245–252.
Google Scholar
Tambor J., Cudak R., 2000, GRAMPOL. Gramatyka polska Program komputerowy w przewodnikiem. V.3.0., Katowice.
Google Scholar
Wilczyńska, W. (red.), 2002, Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje. Poznań.
Google Scholar
Wilk E., 2000, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków.
Google Scholar
Wolańska E., 2006, Szybko, mobilnie, skrótowo, czyli właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs medialny, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 185–187.
Google Scholar
www.misioneurope.eu [21.04.2014]
Google Scholar
www.oneness.vu.lt./pl/ [ 21.04.2014]
Google Scholar
http://www.jows.pl/node/163 [1.05.2014]
Google Scholar
http://sjikp.us.edu.pl/frazpol/index.php [1.05.2014]
Google Scholar
www.sjikp.us.edu.pl [1.05.2014]
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

