Media text in glottodidactics

Authors

  • Urszula Żydek-Bednarczuk Uniwersytet Śląski, Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.30

Keywords:

media glottodidactics, media discourse, media text, communicative and interactive competences

Abstract

The article presents the foundations of the task method, its place in the media didactics, and the use of this method in the process of foreign language and culture teaching through Internet texts, tests and educational programs. The article also discusses a project of online lessons available on the websites of School of Polish Language and Culture at University of Silesia, Center of the Polish Language and Culture in the World at the Jagiellonian University and some other websites presenting Polish culture.

References

Cudak R., Tambor J. (red.), 2001, Inne optyki: nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar

ESOKJ, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego – uczenie się, nauczanie, ocenianie, przekł. W. Martyniuk. Warszawa.
Google Scholar

Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
Google Scholar

Gut D., 2010, Poza tradycyjnymi metodami nauczania. Nowe technologie edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Polonistyka bez granic, tom 2, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunze, Kraków, s. 233–244.
Google Scholar

Hütner J., 1997, Mediendidaktik, [w:] Grundbegriffe Medienpädagogik, red. J. Hütner, F. Anfang, München.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Kaczmarek M., 2002, Specyfika językowa i graficzna krótkich wiadomości tekstowych (SMS-ów), [w:] Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 127–135.
Google Scholar

Kellner D., 2005, Neue Medien und neue Kompetenzen: Zur Bedeutung von Bildung im 21 Jahrhundert, [w:] Medienkultur, Kritik und Demokratie. Der Douglas Kellner Reade, red. R. Winter, Köln, s. 264–295.
Google Scholar

Kleinberger U., Wagner R.F. (red.), 2004, Neue Medien – Neue Kompetenzen, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Wien.
Google Scholar

Kron F.W., Sofos A., 2008, Dydaktyka mediów, Gdańsk.
Google Scholar

Miczka T., 2006, Nowe kompetencje komunikacyjne użytkowników multimediów, [w:] Internet –społeczeństwo informacyjne – kultura, red. A. Kiepas, M. Szczepański, U. Żydek-Bednarczuk, Tychy, s.49–60.
Google Scholar

Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin.
Google Scholar

Sikora A., 2009, E-mail – między listem a rozmową, [w:] Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa, s. 245–252.
Google Scholar

Tambor J., Cudak R., 2000, GRAMPOL. Gramatyka polska Program komputerowy w przewodnikiem. V.3.0., Katowice.
Google Scholar

Wilczyńska, W. (red.), 2002, Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje. Poznań.
Google Scholar

Wilk E., 2000, Nawigacja słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, Kraków.
Google Scholar

Wolańska E., 2006, Szybko, mobilnie, skrótowo, czyli właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Warszawa.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs medialny, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 185–187.
Google Scholar

www.misioneurope.eu [21.04.2014]
Google Scholar

www.oneness.vu.lt./pl/ [ 21.04.2014]
Google Scholar

http://www.jows.pl/node/163 [1.05.2014]
Google Scholar

http://sjikp.us.edu.pl/frazpol/index.php [1.05.2014]
Google Scholar

www.sjikp.us.edu.pl [1.05.2014]
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Żydek-Bednarczuk, U. (2014). Media text in glottodidactics. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 335–344. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.30