How and what do textbook Poles celebrate?

Authors

  • Aneta Strzelecka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.16

Keywords:

Polish as a foreign language, textbook in Polish as a foreign language, glottodidactis, Polish holidays, linguistic worldview/ linguistic view of the Polish people

Abstract

The article presents the results of a study of Polish as a foreign language textbooks to teach (levels A1–C2) focused on the content of information about how Poles celebrate holidays. The material allowed to answer the following questions: which holidays Polish people in Polish as a foreign language course books celebrate and what are the habits associated with these holidays. The second part of the article compares the results of the textbooks analyses with social research and statistics.

References

Bajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Kurs języka polskiego jako obcego dla humanistów (poziom średnio zaawansowany), Warszawa–Łódź.
Google Scholar

Burkat A., Jasińska A., 2007, Hurra!!! Po polsku 2. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar

Dąbrowska A., Łobodzińska R., 1998, Polski dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Kita M., Skudrzyk A., 2009, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice.
Google Scholar

Kubiak B., 2009a, Na łamach prasy cz. I. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Kubiak B., 2009b, Na łamach prasy cz. II. Podręcznik do nauki języka polskiego. Rozumienie tekstu czytanego dla cudzoziemców, Kraków.
Google Scholar

Ligara B., 1990, Rendez-vous z kulturą polską. Podręcznik języka polskiego dla humanistów. Kurs dla zaawansowanych, cz. II, Kraków.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi, Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, Kraków.
Google Scholar

Szelc-Mays M., Rybicka E., 1997, Słowa i słówka. Podręcznik do nauczania słownictwa i gramatyki dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2011, Polski, krok po kroku. Poziom A1,Kraków.
Google Scholar

Stempek I., Stelmach A., 2012, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków.
Google Scholar

www.kng.uni.lodz.pl [20.04.2014]
Google Scholar

www.sjpik.uni.wroc.pl/index.php?id=53 [20.04.2014]
Google Scholar

http://kosciol.blox.pl/2009/07/Ile-jest-w-Polsce-katolikow.html [16.02.2014]
Google Scholar

http://polska.pl/polska/1,125331,11433359,Polska___tradycje_i_swieta.html [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_163_11.PDF [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_175_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_046_12.PDF [16.02.2014]
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2012/02/046

http://cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_019_13.PDF [16.02.2014]
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2013/02/019

http://wyborcza.pl/duzyformat/1,134720,14940484,9__Polakow_czci_niepodleglosc_uroczystym_obiadem.html [16.02.2014]
Google Scholar

Piekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego,[w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wrocław, s. 206–218.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Strzelecka, A. (2014). How and what do textbook Poles celebrate?. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 21, 163–175. https://doi.org/10.18778/0860-6587.21.16